Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITCD Projekt Red: Youtuberka przepytała 43 byłych pracowników. Co się dzieje z Cyberpunkiem 2077? [WIDEO]

Papkin poniedziałek, 4 grudnia 2017, 13:43 News
Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077

"Kiedy w BioWare mówili o trzymiesięcznym crunchu, śmialiśmy się. Znam ludzi, którzy zostawali po godzinach przez trzy lata".

Krótkie przypomnienie: po wybuchu afery na Glassdoorze (na którym byli i obecni pracownicy Redów pomstowali na rzekomo złą organizację pracy) youtuber YongYea przepytał dwójkę developerów, którzy nader obrazowo rozwinęli temat i dopowiedzieli, że Cyberpunk 2077 może ukazać się nawet po roku 2020. Medialne doniesienia wpłynęły na kurs akcji spółki CD Projekt (ale w istocie większy wpływ na spadki odcisnął wynik kwartalny grupy, co wytłumaczył nam ekspert).

Podjęliśmy trop, czego wynikiem będzie obszerny artykuł, który przeczytacie w nadchodzącym CDA 01/2018. Po rewelacjach upublicznionych przez YongYae temat warunków pracy w CD Projekcie Red przewinął się także na kanale MadQueen Show, którego autorka odezwała się do kilkudziesięciu byłych i obecnych "Redów".

Jak słusznie twierdzi, było to potrzebne, bo...

Problem z całą to kontrowersją, przynajmniej z mojego punktu widzenia, polegał na tym, że rozmawialiśmy o doświadczeniach dwójki developerów, co w moim odczuciu stanowi zbyt małą próbę, by uzyskać szeroki i realistyczny wgląd w to, co się dzieje.

Youtuberka zwraca uwagę na to, że tzw. crunche (czyli częste zostawanie po godzinach, by dopiąć projekt) są w branży powszechną praktyką. Jeden z twórców Dzikiego Gonu broni zresztą pracodawcy, twierdząc, że ten zawsze płacił za nadgodziny (co niekoniecznie jest regułą), a po premierze gry odpalił załodze premie:

W ciągu mojej dziesięcioletniej kariery pracowałem w studiach, które zmuszały do nieodpłatnych nadgodzin. (...) Pod względem warunków pracy CD Projekt Red to najlepsza firma, w jakiej byłem. 

Jak jednak zastrzega youtuberka, 47% przepytanych pracowników narzekało na presję i crunche. Starszy projektant:

Kiedy w BioWare mówili o trzymiesięcznym crunchu, śmialiśmy się. Podczas Wiedźmina 3 ludzie crunchowali przez ponad rok, a niektórzy przez trzy lata.

Nie jest to odosobniona opinia. Kolejny pracownik:

Przez ostatni rok, który tam przepracowałem, chciałem odejść, ale zostałem, by skończyć rozszerzenie. Planowałem opuścić studio, bo nikt nie doceniał ogromnej ilości pracy, jaką włożyłem w projekt, a kierownictwo i dział HR nie reagowały na problemy. Pod koniec byłem psychicznie i emocjonalnie wyczerpany.

Byli i obecni developerzy twierdzą, że morale w studiu jest niskie, a "terminy niemożliwe do dotrzymania" odbijają się na produktywności. Wypaleniu towarzyszą częste rotacje składu. Winę za taki stan rzeczy ponosi być może nacisk nie na kompetencje, ale na wysługę lat. Oddajmy głos jednemu z projektantów:

Są leadzi, którzy byli tu od zawsze i obsadzono ich na stanowiskach kierowniczych raczej dlatego, że firma im ufa na osobistym poziomie, a nie z powodu ich doświadczenia, bo niektórzy nie pracowali nigdzie indziej. Gdy CD Projekt zaczął lśnić, przyciągnął talenty znacznie bardziej kompetentne, ale nie mogły one zrozumieć, dlaczego szefostwo ich nie słuchało, choć miały więcej doświadczenia.

W studiu panuje ponoć chaos na szczeblach organizacyjnych, a kompetencje nie są jasno zarysowane.

Nie jest niespodzianką, gdy przychodzi do ciebie reżyser i prosi o zaimplementowanie nowego mechanizmu. Ale kiedy inny reżyser, którego decyzjom również musisz się podporządkować, bo to w końcu twój szef, przychodzi i prosi o coś sprzecznego z poprzednim poleceniem, na twarzy odmalowuje ci się "co ja, do cholery, mam robić?".

Redzi narzekają również na brak dyscypliny i bardzo płynną wizję gry, co skutkuje przeciąganiem produkcji. Starszy projektant:

Niekiedy to loteria: obawiasz się, w co szefostwo grało czy co oglądało dzień wcześniej, bo ktoś może przyjść do ciebie z przypadkowymi pomysłami, które nie są dobre i nie wydają się dobrze przemyślane. I wiesz, co to znaczy? Nadgodziny. Jedna partia nadgodzin, by zaimplementować bezużyteczną funkcję, i kolejna, by ją usunąć. To frustrujące.

Po premierze Wiedźmina 3 ci, którzy zostali w studiu, otrzymali premie i podwyżki. Ale początek produkcji Cyberpunka 2077 przebiegał w bólach. Pomiędzy szefostwem rozgrywa się ponoć "Gra o tron", panują organizacyjne zamieszanie i tarcia, którym towarzyszy złe traktowanie pracowników niższego szczebla. Z drugiej jednak strony: z czasem atmosfera w studiu uległa ponoć poprawie, liczba nadgodzin się zmniejszyła, a produkcja postępuje sprawnie.

Jeden z twórców zwraca uwagę, że afera rozpętana przez Yongyea odcisnęła na developerach niekorzystne piętno.

Cała ta burza uderza w Redów, a w prawdziwym życiu wszystko zależy od tego, jak postrzegasz rzeczy i jaki jest twój punkt widzenia. Cała ta kontrowersja sprawiła, że Redzi wyglądają, jakby nie dbali o swoją załogę, a z mojego doświadczenia wynika, że jest to zupełnie nieprawdziwe stwierdzenie.

Bez wchodzenia w szczegóły zdradzę, że materiał potwierdza przynajmniej kilka naszych ustaleń. Więcej o atmosferze pracy w CD Projekcie Red, pomysłach (również tych niewykorzystanych) na Cyberpunka oraz o problemach z zarządzaniem przeczytacie w CDA 01/2018.

Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
wtorek, 5 grudnia 2017, 20:15   silvver
@Morasek sam pracuje w korpo, które jest częścią grupy kapitałowej i nadgodziny mamy standardowo płatne.
Jak tak bardzo wam niedobrze, to pora na zmianę pracy.
wtorek, 5 grudnia 2017, 18:09   McGrave
Gamedev jest ciekawszy niż przeciętna praca w korpo czy gdziekolwiek i przyciąga nienaturalnie dużą ilość nawt wysokiej klasy specjalistów. Konkurencja staje się nienaturalnie duża a przez to stawki/warunki gorsze niż normalnie - innymi słowy gorsze warunki w zamian za pracę nad czymś fajnym. Tak jest już od dawna i to się chyba nie zmieni dopóki ludzie będą się tak pchać do gamedevu...
wtorek, 5 grudnia 2017, 14:10   GeDo
Troche nudne to juz zaczyna byc,
wtorek, 5 grudnia 2017, 4:17   F3iN
"Nie jest niespodzianką, gdy przychodzi do ciebie reżyser i prosi o zaimplementowanie nowego mechanizmu. Ale kiedy inny reżyser, którego decyzjom również musisz się podporządkować, bo to w końcu twój szef, przychodzi i prosi o coś sprzecznego z poprzednim poleceniem, na twarzy odmalowuje ci się "co ja, do cholery, mam robić?"." - Jakbym słuchał o swojej pierwszej pracy xD... tylko że grafik :P
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 23:24   Morasek
@silvver pracuję w korpo gdzie tak samo robimy nadgodziny które są do wybrania w przeciągu roku finansowego. Małe tego - większość osób nie wpisuje nadgodzin bo wie że kończy się to często ochrzanem ludzi z góry. Gamedev, automotive, finanse, cokowliek - korpo jest korpo. Ktoś kto nie pracuje/pracował w korpo nie wie i nie będzie wiedział jak to działa. Wiec youtuberki to co najwyżej swoje wyobrażenie mogą opisywać a nie to jak faktycznie jest w korpo.
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 22:02   Szpagin
@DarkPresent
Burdel podobno był tam od czasu pierwszego Wieśka, ale sęk w tym, że wszystkie ich gry były robione w ten sposób i wszystkie okazały się hitami, więc uznają taki styl pracy za właściwy.
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 22:02   silvver
@DarkPresent ludzie też mocno udawali, że nie widzą faktu, że GoGa założyli na Cyprze :D i dopiero w tym roku przenieśli do Polski.
@Morasek gamedev to dość specyficzna branża, to nie jest zwykłe korpo.
Nawet Crytek miał problemy z płaceniem swoim pracownikom
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 21:59   Szpagin
Ale szczerze, czym to się różni od każdej innej polskiej firmy, prowadzonej przez jakiegoś janusza biznesu? Sam robiłem w zupełnie innej branży i organizacja pracy u Polaka wygląda podobnie - nie istnieje.
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 21:47   DarkPresent
Ciąg dalszy- niczym typowi sąsiedzi "Widziałeś Tomka ostatnio? Nowy samochód kupili, taki za 300 tysięcy! Ciekawe skąd mieli, ukradli na pewno!"- bo przecież powszechną wiedzą jest, że każda bogatsza od nas osoba to złodziej, a jak biedniejsza to idioci^ Nie uważam przy tym, że CD Projekt traktuje pracowników w odpowiedni sposób, po prostu zwracam uwagę, że nie jest to w tej firmie nic nowego, a coś mającego miejsce już od dawna. Zwyczajnie dopiero teraz zaczęto to wywlekać na światło dzienne.
poniedziałek, 4 grudnia 2017, 21:43   DarkPresent
@Tokagero jak sukces Wiedźmina 3, skoro piszą, że już w trakcie jego produkcji ludzie musieli wyrabiać nadgodziny cały czas przez rok, albo i dłużej? To tak działało u nich już od dawna, tylko zwyczajnie dopóki firma była odpowiednio "nieznana" nikt się tym nie interesował, a teraz po osiągnięciu przez nich sukcesu szuka się gdzie szpilę przybić. Trochę takie polskie zachowanie- skoro dobrze im się wiedzie to trzeba jakoś w nich przywalić.

O autorze

Mateusz 'Papkin' Witczak
Mateusz 'Papkin' Witczak
stały współpracownik
Lew z północy, rotmistrz sławny i kawaler, charakterologiczny Guybrush Threepwood. W grach szuka ekstatycznych uniesień, ale zazwyczaj wpada w pretensjonalną kloakę. Miłośnik Orwella i Burroughsa, prywatnie: Ojciec Chrzestny i terapeuta Crossa. Grał go Roman Polański.

Podobne newsy

Wiedźmin 3: Jeden z twórców przygotował własnego moda

News
wtorek, 21 listopada 2017

wiedzmin-3-jeden-z-tworcow-przygotowal-wlasnego-moda Można go oczywiście pobrać za darmo.

Komentarzy:
13

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

„Ostatni Jedi” stawiają pytanie o to, do kogo należą Gwiezdne Wojny: do fanów czy do twórców? Owocem dociekań jest film zaskakująco dobry, a zarazem dobry, bo zaskakujący.

Komentarzy:
11

Ho, ho, ho! Nie masz pomysłu na prezent dla geeka? Postaramy się pomóc!

Komentarzy:
14

Opatrzony literą X następca Infinite A to desktop zaprojektowany zgodnie z bardzo prostymi założeniami. MSI postanowiło po prostu włożyć do obudowy wszystko to, co miało pod ręką najlepsze.

Komentarzy:
8

Seven zaczyna się jak dobry dreszczowiec – obiecująco, ale niepokojąco.

Komentarzy:
8

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z