Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITBlizzard: „Przede wszystkim jesteśmy developerami pecetowymi”

Witold czwartek, 3 października 2019, 11:30 News

To właśnie chcieliśmy usłyszeć.

Przez lata jedna z najbardziej uwielbianych firm naszej branży znajduje się teraz w dziwnym miejscu. Dopiero co wydała WoWa Classica, który okazał się ogromnym sukcesem, ale który jest, technicznie rzecz biorąc, grą sprzed 15 lat. Do tego jedną z bardziej oczekiwanych produkcji tego developera jest... remake WarCrafta III (produkcji 17-letniej). Przy tym wszystkim samemu Blizzardowi obrywa się za ostatni dodatek do World of Warcraft (nawet jeżeli z każdym patchem staje się coraz lepszy), zapowiedź Diablo na komórki, kiedy wszyscy czekali na prezentację „czwórki” oraz szeroko pojętą chciwość (termin w kontekście korporacji dość nierozsądny, ale sama frustracja graczy jest zrozumiała, gdy spojrzymy na np. kolejne WoW-owe mounty dodawane do sklepu firmy).

Wizerunkowy kryzys firmy boli tym bardziej, że od zawsze kojarzyła się ona z jakością i świetnymi relacjami ze swoją społecznością. A także pecetami. Tutaj możemy doszukiwać się więc pewnego poczucia rozczarowania – w końcu Blizzard już od jakiegoś czasu chętnie flirtuje z konsolami, czego dowodem jest chociażby nieodległa premiera Overwatcha na Switchu. Okazuje się, że firma jest jednak świadoma, jak istotną część jej fanów stanowią gracze komputerowi. J. Allen Brack, od niedawna prezes studia, w rozmowie z GameSpotem przyznał, że developerzy w ostatnich latach popełnili nieco błędów w komunikacji.

Myślę, że rzeczą, której przede wszystkim nie zrobiliśmy, kiedy ogłosiliśmy Diablo: Immortal, było osadzenie w kontekście tego, co według nas może być przyszłością i zwłaszcza tego, co myślimy o komórkach. Sądzę też, że kluczową kwestią, którą zawaliliśmy, było stanowcze podkreślenie, iż przede wszystkim jesteśmy developerami pecetowymi. Dopiero później spoglądamy na inne platformy […]

Później Brack rozwinął swoją myśl.

Z perspektywy czasu mieliśmy bardzo uczciwe spojrzenie na samych siebie, po BlizzConie, patrząc na reakcję fanów. Zadaniem była próba głębokiego zrozumienia tej reakcji. Nie zrobiliśmy wystarczająco dużo, aby zapewnić naszą bazową grupę fanów, że nie porzucamy PC na rzecz urządzeń mobilnych i konsol. Ta część wiadomości nie została przekazana w sposób, w jaki byśmy to zrobili, gdybyśmy mogli wrócić.

Jak mówi, developer:

Nietrudno zrozumieć reakcję fanów w stylu: „Jestem fanem Blizzarda. Blizzard, po prostu rób gry na komputery tak, jak zawsze to robiłeś. Tak jak ja to lubię. To mnie uszczęśliwi”. Ale jeśli myślisz o świecie i o grach, trudno sobie wyobrazić, żeby ktoś, kto jest dzisiaj przede wszystkim pecetowym fanem Blizzarda, nie eksperymentował w swoim życiu również z konsolami czy platformami mobilnymi.

Przywiązanie studia do pecetów Brack podkreślał jeszcze później, ewidentnie chcąc, żeby wiadomość ta dotarła do graczy. Jednocześnie bronił on jednak decyzji o stworzeniu Diablo: Immortal.

Jeśli zastanawiamy się, czym gry mobilne będą dla Blizzarda w przyszłości, uważamy, że doświadczenie na telefonach nie musi być wcale gorszej jakości. Sądzimy, iż możemy tworzyć na nich produkcje utrzymujące poziom Blizzarda. Możemy zachować wartości Blizzarda w kwestii monetyzacji i twierdzimy, że może to być wspaniałe doświadczenie. A Diablo: Immortal to gra, nad którą pracujemy od kilku lat i jesteśmy zadowoleni z tego, jak ono wygląda. Nie możemy się doczekać, aż gracze go zobaczą, gdy tylko będzie gotowy.

Developer zaznaczył, że jego zdaniem jakość produkcji nie zależy od urządzenia, na którym działa:

Niektóre gry mobilne są bardzo dobre, a niektóre niesamowicie kiepskie – tak jak ma to miejsce na każdej innej platformie. Uważamy, że jest szansa, żeby gracze mieli styczność z produkcjami Blizzarda o bardzo wysokiej jakości, które naprawdę lubimy, w które naprawdę wierzymy. Tak należy patrzeć na Diablo: Immortal.

Jednocześnie Brack jest świadomy sceptycyzmu zatwardziałych pecetowców.

Jeśli jesteś głównym graczem na PC, to kojarzysz ogromną liczbę gier mobilnych, które nie cieszą się dobrą reputacją. Widzieliśmy te tytuły oraz graliśmy w nie. Graliśmy w gry, które naszym zdaniem są rozbojem w kwestiach monetyzacji i które nie są najfajniejszym doświadczeniem, jakie możemy sobie wyobrazić – i nie ma w tym niczego złego. Jednak ludziom trudno jest zrozumieć, jak Blizzard miałby pozostać Blizzardem na tej platformie. Gdybyśmy nie sądzili, że możemy tworzyć świetne tytuły na komórki, nie robilibyśmy tego. Gry mobilne istnieją już od dłuższego czasu, a Hearthstone jest jedyną, jaką do tej pory zrobiliśmy. Tyle właśnie trwało zastanawianie się, jak znaleźć sposób na świetną produkcję mobilną Blizzard.

Cóż, wszyscy chcielibyśmy chyba wierzyć, że tak właśnie będzie. Zresztą tak długo, jak „duże” tytuły studia na tym nie ucierpią, mobilki raczej nikomu przeszkadzać nie będą. Byle były ogłaszane we właściwym momencie i z wyczuciem chwili, a nie tak, jak miało to miejsce ostatnio.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Blizzard,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
piątek, 4 października 2019, 10:42   taz159357
@alistair80 pewnie spodziewali się Diablo 4 przez Buzzarda, który na pół roku przed Blizzconem rzucał kontrolowane przecieki o nowym Diablo.
Co do samej wypowiedzi, zwykła PR-owa paplanina żeby uzyskać lepszy start dla DI, które pewnie pojawi się niedługo. Sami przyznali, że pracują nad grami telefonicznymi ze wszystkich swoich franczysz, a aktualny stan ich gier PC-towych jest godny pożałowania. To jest korpo, dla nich liczy się tylko gdzie jest największy zarobek, a aktualnie jest on w grach mobilnych.
piątek, 4 października 2019, 9:09   magic10rm
Rasizm!
Homofobia! :D
czwartek, 3 października 2019, 23:00   SerwusX
Ech, ja się nawet nie wypowiadam, bo zaraz znowu jakiś tytan umysłu pokroju Kucharza Snaffa będzie miał ból tyłka.
czwartek, 3 października 2019, 19:40   alistair80
Tylko zauważcie, że młode pokolenie coraz częściej siedzi na smartfonie, a nie na komputerze czy konsoli, i do nich są skierowane te gry, a nie dla ludzi, co grali 20 lat temu w Diablo i Diablo 2. Dlatego nie dziwi mnie wypuszczenie Diablo Immortal. Dziwi mnie jedynie reakcja ludzi, którzy spodziewali się ogłoszenia Diablo 4 i się zawiedli. A właściwie, to nawet to mnie nie dziwi, bardziej patrzę na nich z pobłażaniem.
czwartek, 3 października 2019, 18:07   mapokl
Jak dla mnie brak fizycznych przycisków dyskwalifikuje telefony z grania w większość gier/gatunków. Parę razy próbowałem w hack&slashe itp ale za każdym razem się od gier na telefonach odbijałem.
czwartek, 3 października 2019, 16:53   StarDiabloGothic
@TheFrediPL Zapowiedzieli przez chwilę było głośno i cisza... Ale podobno czasem coś na redita wrzucą.
czwartek, 3 października 2019, 16:52   StarDiabloGothic
I dobrze, gry mobilne to bardzo duży biznes i grzechem było by dla blizzarda nie spróbować na tym rynku. Ale i tak powinni być kojarzeni z graniem na PC.
Ps: Czemu mi się to skojarzyło z kampanią wyborczą i nadchodzącym blizzconem?
czwartek, 3 października 2019, 14:58   CzlowiekKukurydza
Nie macie telefonów?
czwartek, 3 października 2019, 14:20   YorDar
@TheFrediPL Kupiłem W III Reforged jak tylko ogłosili i data premiery jest ciągle taka sama czyli cytując "Najpóźniej 31.12.2019" ale na blizzconie pewnie podadzą date
czwartek, 3 października 2019, 14:01   TheFrediPL
W ogóle wiadomo coś o Warcrafcie III reforged? Słyszałem że premiera w grudniu ale nwm czy to prawda.

O autorze

Witold
Naczelny plotkarz cdaction.pl

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

W tym roku World of Tanks, niezwykle popularna gra free-to-play online, obchodzi swoje 10. urodziny. Świętowanie trwa już dobre pół roku i powoli zbliża się do końca, jednak wciąż jest czas, by... zgarnąć kilka prezentów!

Komentarzy:
6

Mitologia grecka, legendy arturiańskie i płaska Ziemia.

Komentarzy:
4

Z udostępnionych gier ograłam tylko osiem, bo na więcej nie miałam czasu, ale znalazły się wśród nich perełki. W dodatku pełne wersje wszystkich poniższych gier zadebiutują jeszcze w tym roku, a dema nadal możesz pobrać ze Steama!

Komentarzy:
0

Jeśli wybierasz się w podróż, niech będzie to podróż długa.

Komentarzy:
1

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z
« wrzesień 2020
PWŚCPSN
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930