Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Fortnite: Pracownicy Epic Games o kulturze crunchu w firmie

Wokulski środa, 24 kwietnia 2019, 15:44 News

Z ujawnionych wypowiedzi wynika, że za paliwo napędzające machinę Fortnite’a służyły nie tylko zaangażowanie i pomysł na grę, ale również pot, łzy oraz 70-godzinny tydzień pracy.

Wachlarz wypowiedzi zebranych przez anglojęzyczny serwis Polygon jest szeroki – od etatowych pracowników, poprzez kontraktowych, a na pomocy klienta skończywszy. Niemal wszyscy rozmówcy przyznają, że nieoczekiwany sukces gry wytworzył niespotykaną dotąd we względnie przyjaznej firmie kulturę wyzysku pracowników – tzw. crunchu.

Lista zarzutów jest bardzo długa: zmuszanie do nadgodzin (w postaci do stugodzinnych tygodni pracy), zrywanie współpracy z pracownikami kontraktowymi za niewyrobienie się (podobne działania zarzuca się polskiemu oddziałowi Amazona), brak wolnych weekendów, doprowadzanie do problemów zdrowotnych oraz zastraszanie i dehumanizacja pracowników. Jeden z „kontraktowych” stwierdził, że przełożony przy brakach w zatrudnieniu określał stan ekipy jako „potrzebujemy więcej ciał” (oryginalnie użyto rzeczownika „bodies”). System wyzysku ma się opierać na przydzielaniu każdemu takiej ilości pracy, której nie da się zrealizować w normalnym wymiarze godzin. Przykładem mogą tu być pracownicy obsługi technicznej, którzy muszą odhaczać po 200 zgłoszeń dziennie na głowę. Gdyby pracowali standardowe osiem godzin, mogliby poświęcić na każde zgłoszenie średnio... niecałe dwie i pół minuty.

Największy zarzut dotyczy nieskończoności niecnych praktyk. Fortnite to niespotykany dotąd ewenement developerski, ciągle zmieniająca się gra-usługa potrzebująca nieustającej uwagi. Częścią fenomenu gry są cotygodniowe aktualizacje zawierające zarówno nowe przedmioty, jak i poprawki błędów. W sklepie z płatną zawartością lądują nowe skórki. Do tego co około dwa miesiące mapa otrzymuje pokaźny lifting związany ze zmianą tematyki sezonu.

Aby zapewnić taki stan rzeczy, po stronie programistów oraz artystów deadline nigdy się nie kończy. Co więcej, menadżerowie mają nakazywać tworzenie hotfixów na bieżąco, równolegle z pracą nad nową zawartością, oraz zmieniać zdanie pod wpływem krytyki nieudanych aktualizacji. Na wprowadzenie szybkich zmian programiści otrzymują dzień lub dwa.

I w tej beczce dziegciu znalazła się jednak łyżka miodu. Kilku pracowników uznało Epic Games za najlepszego pracodawcę, z jakim mieli do czynienia. Inni z kolei przyznają, że do crunchu faktycznie dochodzi, lecz w innych działach firmy.

Co na to wszystko rzecznik prasowy studia? W udzielonym mailowo wywiadzie jego wszystkie wypowiedzi stanowią kontrapunkty do stawianych przez pracowników zarzutów. Firma twierdzi między innymi, że wszystkie przedstawione sytuacje zdarzają się „niezwykle rzadko”, a „każdy w Epic Games zareagował na sukces z wigorem oraz zaangażowaniem”.

Crunch to dla branży gier codzienność i tajemnica poliszynela. Blisko 50% developerów przyznaje, że padło ofiarą praktyki polegającej na wyciskaniu siódmych potów przed premierą gry lub istotną aktualizacją. O wyzysk oskarżano już między innymi CD Projekt, BioWare czy Rockstara. Ciągłe pozostawanie na wysokich obrotach nawet po premierze produkcji to w przypadku Fortnite’a niepokojąca nowość.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
czwartek, 25 kwietnia 2019, 9:04   Arlekin
To oczywiste, że szefostwo będzie się broniło i twierdziło, że wszystko jest w porządku. Jeśli to wszystko prawda to ciekawy jestem jak długo dadzą radę to ciągnąć. W końcu ludzie będą mieli dość i zaczną się masowe rezygnacje.
czwartek, 25 kwietnia 2019, 8:58   Naars
Jak byłem mały to marzyłem o tym, by tworzyć gry. Dzisiaj cieszę się bardzo, że w to nie poszedłem. Patologia tej branży jest okropna... kultura pracy, DLC, mikropłatności, loot boxy, masowe zwolnienia nawet po ogłoszeniu rekordowych zysków, przepłaceni prezesi i generalne szmacenie się firm, aby tylko choć parę dolców więcej zarobić. Rzygać się chce.
środa, 24 kwietnia 2019, 22:07   Wokulski
Hej @borowcy, informacja o stugodzinnym tygodniu odpadła mi w czasie pracy nad newsem i przepadła w odmętach pomimo początkowego uwzględnienia. Faktycznie, przeoczyłem to i zostało szybko naprawione :)
środa, 24 kwietnia 2019, 19:41   SilentBob
@Shaddon dlaczego od razu "bajzlu"? Może tak ma być? :)
środa, 24 kwietnia 2019, 18:53   bastek901025
Ale ta beczka to chyba jednak dziegciu, a nie dziegdziu :)
środa, 24 kwietnia 2019, 17:31   zadymek
Ktoś zdrowiem płaci by za free grać mógł ktoś ;)
Że też im się ten cały bur...kram jeszcze nie rozsypał.
środa, 24 kwietnia 2019, 17:15   Shaddon
Patrzcie, patrzcie... Samozwańczy Mesjasz na każdym kroku podkreślający rzekomy "szacunek" wobec innych ekip deweloperskich oraz ich ciężkiej pracy, ten sam, który według słów pewnego byłego pracownika Valve miał "naprawić pecetowy rynek niszczony przez Steam" w rzeczywistości nie potrafi nawet ogarnąć bajzlu panującego na jego własnym podwórku. Cytując Pitchforda: "Epic jest wiarygodny, a my wszyscy przekonaliśmy się, że można wierzyć i polegać na jego dobrej woli i uczciwości". Tjaaa..
środa, 24 kwietnia 2019, 17:01   borowcy
" Kilku pracowników uznało Epic Games za najlepszego pracodawcę", w źródle widzę tylko jednego, (chyba, że jakoś przeoczyłem).
środa, 24 kwietnia 2019, 16:43   Winograd
@Galicjanin, brawa :D :)) jak kiedyś przeczytałem na jakimś portalu o ONR-owcach, jak to jeden z liderów ONR dziękował "koleżanką i kolegą". Ten lider to patriota przez duże Ę ;)
środa, 24 kwietnia 2019, 16:41   borowcy
Pracownicy piszą o przedziale od 70 do 100 godzinnego tygodnia pracy, a nie tylko 70 godzinnego. Dziwne pominięcie.
https:www.polygon.com/2019/4/23/18507750/fortnite-work-crunch-epic-games?fbclid=IwAR3HNf-Za5_5qgoP44EFg5YdWgVhIf89orQ5lC0VGrnoHRxGMOUKbmAn_7A

O autorze

Wokulski

Podobne newsy

Fortnite: Wakacyjne wydarzenie już w grze [WIDEO]

News
wczoraj

fortnite-wakacyjne-wydarzenie-juz-w-grze-wideo A do tego twórcy mieszają w specyfikacji technologicznej.

Komentarzy:
3

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Przeczytać (lub usłyszeć, bo przygotowaliśmy również wersję audio) powinni go zarówno gracze, jak i developerzy.

Komentarzy:
9

Pecety z serii Trident gabarytami przypominały zawsze konsole obecnej generacji. Stąd też moje zdziwienie, gdy do redakcji zawitał Trident A – sprzęt jeszcze bardziej bezkompromisowy, tak pod względem specyfikacji, jak i rozmiarów.

Komentarzy:
3

Przepracowany tester nie zauważa buga, scenarzysta z łapanki pisze brednie, a support nie odpowiada na nasz problem, bo właśnie został zwolniony. Gry to poważny biznes z poważnymi problemami, wobec których bywamy bezbronni. Oręża mogą wkrótce dostarczyć związki zawodowe.

Komentarzy:
7

20-osobowy zespół, kilkadziesiąt wyjazdów do Czarnobyla, 114 lustrzanek, ponad 3000 wspierających na Kickstarterze, 200 tysięcy wpłaconych dolarów. Duże liczby i nie mniejsze oczekiwania – oto Chernobylite.

Komentarzy:
5

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z