Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITElectronic Arts uratowało BioWare przed zamknięciem 

Papkin wtorek, 3 kwietnia 2018, 13:42 News

Podczas konwentu LGBTQ+ grupa scenarzystów zagrała w otwarte karty. A przy okazji zdradziła parę „dragonażowych” ciekawostek i poczyniła kilka spostrzeżeń na temat polityki studia.

W miniony weeekend w Teksasie odbył się HavenCon, impreza skierowana do geeków będących przedstawicielami mniejszości (oraz graczy sympatyzujących z mniejszościami). Wśród gości nie zabrakło ludzi związanych z BioWare’em, w tym Davida Gaidera (cykl Dragon Age, Baldur’s Gate II, Neverwinter Nights) oraz Patricka Weekesa (Dragon Age: Inkwizycja, Mass Effect 3) wraz z żoną Karin (Dragon Age: Inkwizycja, Mass Effect: Andromeda). Wrażenia z imprezy (NADER obszernie) opisał na Reddicie użytkownik ArcherAnders.

Pokrótce przedstawmy najciekawsze wątki z BioWare’em.

O relacji z Electronic Arts

  • W chwili przejmowania przez EA BioWare było w na tyle złej kondycji finansowej, że gdyby nie pomoc Elektroników, zapewne by upadło. Relacja obu firm jest (była?) jednak dość swobodna, rzadko kiedy wydawca zakazuje developerowi podejmowania określonych (nawet ryzykownych) decyzji. (Stanowisko autorów nieco zbiega się z ubiegłoroczną opinią ich kolegi).

O początkach Dragon Age’a

  • Pierwsza odsłona początkowo była znana pod nazwą Chronicle, później przemianowano ją na Age of Dragons. Ostatecznie obrano tytuł Dragon Age, by... odróżnić się od Age of Empires. Nazwa świata (Thedas) to z kolei akronim od The Dragon Age Setting.

O romansach

  • Te okazują się ekstremalnie drogie. Scenarzyści twierdzą, że stworzenie romansu (rozpisanie kwestii dialogowych, opłacenie aktorów i animatorów) z jednym tylko enpecem, przy uwzględnieniu kilku różnych płci, orientacji i ras, jakie może wybrać gracz, kosztuje od pół do ponad miliona dolarów. Szczególne problemy sprawił developerom Żelazny Byk z Inkwizycji, który początkowo miał flirtować tylko z ludźmi i elfami, bo zespół nie sądził, by dało się zaprojektować sensowne animacje dla większych/mniejszych ras. By dopiąć tę postać, musiano zostawać po godzinach i w weekendy. Zresztą: przedstawiciele rasy Qunari (do której Byk należy) mieli w Inkwizycji jedną parę rogów (podczas gdy jeszcze w „dwójce” zazwyczaj paradowali z dwiema) właśnie z powodu kłopotów z dopięciem budżetu.

O Anthem i Dragon Age’u IV

O różnorodności

  • Według statystyk więcej graczy miało w Dragon Age’u kobiecy romans z Leilaną (19%), niż grało łotrzykami (16%). Paneliści dowcipnie zauważyli, że – z punktu widzenia ogółu odbiorców – sensowniej byłoby pozostawić opcję romansów z osobami tej samej płci niż umożliwić nam grę złodziejem. 
  • Gaider uważa, że należy zwiększać różnorodność obsady. Zresztą wspomina, że nadał postaci Doriana (Dragon Age: Inkwizycja) pewien autobiograficzny sznyt (scenarzysta jest osobą otwarcie homoseksualną, która przeżywała podobne rozterki rodzinne co prezentowany w grze towarzysz).
  • Krem (Dragon Age: Inkwizycja) był próbą oderwania wizerunku osób transgenderowych od negatywnych konotacji. Scenarzyści chcieli z jego pomocą wytłumaczyć problemy ludzi transgenderowych graczom, którzy nigdy nie zetknęli się z różnymi tożsamościami płciowymi. 

O łotrach

  • BioWare wierzy, że złe postacie należy pisać w taki sposób, by gracz mógł z nimi sympatyzować. Autorzy nie są zadowoleni z Koryfeusza (Dragon Age: Inkwizycja), który ponoć w procesie produkcji utracił sporo głębi (wiele cut-scen z jego udziałem musiano wyciąć przez wzgląd na zbliżający się deadline).
Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
sobota, 7 kwietnia 2018, 14:56   Demilisz
@panslonce - jedna? Ostatnią grą BioWare bez tego to był Neverwinter Nights. A i to dlatego, że tam po prostu nie było romansów na dobrą sprawę. Dalej masz Jade Empire, NWN 2, 3 odsłony Dragon Age, 4 Mass Effecty. W każdej homowątek jest.
sobota, 7 kwietnia 2018, 14:43   Demilisz
@PanMianDa - mieliśmy bardziej liberalnie rządzących i też nikt ustawy o zwiażkach partnerskich nie wprowadził :) PO prostu politycy zdajasobie sprawę, że wprowadzenei tego dla wszystkich (a przeciez, jak ma być równość, to to musiałoby być dla wszystkich) mocno ograniczy i tak już karlejącą instytucję małżeństwa. Na dobrą sprawę śluby brałyby tylko pary albo mocno religijne albo w których kobieta będzie miała kaprys wystapić w białej sukni, a mężczyźnie bedzie wszystko jedno.
czwartek, 5 kwietnia 2018, 11:26   CamCygi
@kowal445: Demilisz zadał ci pytanie o SJW i Arabii Saudyjskiej. Dlaczego nie odpowiedziałeś?
środa, 4 kwietnia 2018, 22:14   PanMianDa
@Demilisz "A mimo to państwo, poprzez zapisy prawne, dokonuje tu wartościowania i jakoś nikt nie krzyczy, że to niesprawiedliwe. " Wyobraź sobie że ja własnie tu i teraz krzyczę. TO NIESPRAWIEDLIWE ! A to że rządzi ten kto rządzi, tylko i wyłącznie źle świadczy o naszym społeczeństwie. To samo z Trumpem w stanach. A kraje arabskie ? Tam niewiele da się zmienić bez wcześniejszego zamienienia całego terenu w pole zeszklonych kraterów.
środa, 4 kwietnia 2018, 21:27   kowal445
@Skymar Zgadzam się z Tobą. Sam DAI przeszedłem kilka razy i wciąż do niej wracam.
@panslonce Hej, również masz rację. Też tego nie rozumiem.
środa, 4 kwietnia 2018, 21:10   panslonce
Jedna gra na tysiąc ma wątki homoseksualne i wielkie hur dur zamknijmy studio, jest stracone, geje nie będą pluć nam w twarz. Śmieszne to.
środa, 4 kwietnia 2018, 20:42   Demilisz
Idealnej równosci nigdy nie było, nie ma i nie bedzie. Heteroseksualna para mieszkająca razem dzień po ślubie ma pewne przywileje, których nie ma para mieszkająca razem 5 lat bez ślubu, chociaż w kwestii przydatnosci społecznej nic ich nie różni: i jedni i drudzy są w stanie dostarczyć dokładnie to samo. A mimo to państwo, poprzez zapisy prawne, dokonuje tu wartościowania i jakoś nikt nie krzyczy, że to niesprawiedliwe.
środa, 4 kwietnia 2018, 20:34   Demilisz
@kowal445 - tylko w takim razie gdzie sa SJW ostro lobbujący za zmianą prawa w Arabii Saudyjskiej? Przecież przy ich świetym gniewie powinni na dobrą sprawę już dawno rozłożyć obozy oblężnicze pod ambasadami. Tymczasem nic takiego nie ma miejsca, ale niech tylko ktoś w internecie powie, że nie podoba mu się homo wątek czy transseksualna postać w jakiejś grze i natychmiast pędzi krucjata.
środa, 4 kwietnia 2018, 18:49   Skymar
A ja bardzo lubię Inkwizycję i niezmiernie się cieszę, że Żelazny Byk dostał inne możliwości romansu. Choćby dlatego, że ostatnio znowu postanowiłam przejść Inkwizycję i wybrałam Krasnoludkę. Jakie było moje zdziwienie,gdy okazało się,że oprócz Byka romans dostępny jest tylko z Blackwallem i Serą. To trochę niesprawiedliwe w porównaniu z możliwościami takiej Elfki i ludzkiej kobiety prawda? A Dorian to moja ulubiona postać, ma naprawdę świetny charakter i po prostu chce być SOBĄ. A to wg mnie najważniejsze.
środa, 4 kwietnia 2018, 17:58   kowal445
@igorv Tacy ludzie jak Ty nie są w stanie mnie złamać, więc Twoje gadanie buzi moje politowanie i tyle. Mogę jedynie westchnąć nad Tobą i mieć nadzieję, że kiedyś ktoś poszerzy Twoje horyzonty.
@Demilisz Obie rzeczy są złe. Zarówno pozbywanie mniejszości praw, które powinny im przysługiwać jak przysługują większością jak i prześladowania czy to na tle orientacji (jak w Twoim przykładzie) czy każdym innym.

O autorze

Mateusz 'Papkin' Witczak
Mateusz 'Papkin' Witczak
redaktor
Lew z północy, rotmistrz sławny i kawaler, charakterologiczny Guybrush Threepwood. W grach szuka ekstatycznych uniesień, ale zazwyczaj wpada w pretensjonalną kloakę. Miłośnik Orwella i Burroughsa, prywatnie: Ojciec Chrzestny i terapeuta Crossa. Grał go Roman Polański.

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

To historia bardzo inteligentnego i zdolnego człowieka, który w trzy lata zdobył i stracił fortunę. To opowieść o człowieku, który w latach 80. XX wieku wprowadził komputer pod strzechy, a dziś nie ma i nie chce mieć komputera.

Komentarzy:
8

Oryginalny pomysł, szczypta talentu, kilka(naście) miesięcy wytężonej pracy – przepis na sukces może się wydawać nieskomplikowany. Co jednak robić, gdy premiera za nami, a słupki sprzedażowe ani drgną?

Komentarzy:
3

Myśl na dziś: Niektóre pomyłki sprawiają zbyt wielką radochę, by popełniać je tylko raz.

Komentarzy:
3

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z