Nowa frakcja w Heroes of Might and Magic: Olden Era! Wszystko, co wiemy o leśnym zamku – fani Heroes 3 będą zaskoczeni
Zapraszam w leśne ostępy Kniei.
Zeszłoroczna zapowiedź Heroes of Might and Magic: Olden Era nie wywołała zbyt pozytywnych reakcji wśród fanów kultowej serii. Narzekano przede wszystkim na grafikę kojarzącą się z raczej tanią grą mobilną i wieszczono, że oto po tylu latach przerwy nie dostaniemy godnego kontynuatora tradycji marki. Z czasem jednak produkcja studia Unfrozen zaczęła zyskiwać coraz więcej sympatyków.
Dokładne omówienia nowych mechanizmów i funkcji obecnych w Heroes of Might and Magic: Olden Era twórcy prezentowali w obszernych devlogach. Od czasu do czasu uchylali także rąbka tajemnicy, ujawniając kolejne frakcje, które zawitają do gry, czym stopniowo zyskiwali zaufanie odbiorców. O naprawdę dużym zainteresowaniu Heroes of Might and Magic: Olden Era świadczy również fakt, że ponad pół miliona osób dodało tę produkcję do steamowej listy życzeń.
W międzyczasie Unfrozen stopniowo odkrywało przed graczami swoje karty. Wiemy już niemal wszystko o Nekropolii, Lochu i Roju, a teraz zaprezentowano szerzej kolejną frakcję dostępną w Heroes of Might and Magic: Olden Era. A zatem powitajcie Sylvan, czyli Knieję, którą możecie zobaczyć na poniższym zwiastunie. Muzyka przygrywająca w tle to motyw przewodni tego stronnictwa, skomponowany oczywiście przez Paula Romero, a zaaranżowany przez rodzimą Heroes Orchestrę.
Heroes of Might and Magic: Olden Era – bohaterowie i zdolności Kniei (Sylvanu)
Knieja to frakcja zrzeszająca istoty zamieszkujące baśniowe Murmurwoods (na razie brak polskiego tłumaczenia, ale obstawiam, że będzie to coś pokroju Szepczących Lasów), a zatem wszelkiego rodzaju faunów, wróżki, leśne stwory oraz – co szczególnie istotne – żywiołaki. Jak Unfrozen ogłaszało już wcześniej, Knieja w Heroes of Might and Magic: Olden Era to połączenie Bastionu z Wrotami Żywiołów, które daje graczom coś nowego i sprawia, że nie jest to po prostu „kolejna frakcja elfów”. Bohaterowie Kniei to Opiekunowie (Moc) oraz Druidzi (Magia), a zdolność frakcyjną tego zamku stanowi Szeptanie. Pozwala nam ono na odnawianie określonej, zależnej od poziomu umiejętności, liczby Punktów Skupienia na początku każdej walki.
Punkty Skupienia w Heroes of Might and Magic: Olden Era to z kolei przebudowany mechanizm energii jednostek, z którym miałem styczność, ogrywając wersję testową produkcji. Pula rzeczonych punktów jest wspólna dla całej armii oraz bohatera, a wykorzystuje się je do używania umiejętności jednostek czy wyprowadzania ataków naszym herosem. Szeptanie może nam zatem dać ogromną przewagę na początku walki, pozwalając od razu wykorzystać specjalne zdolności do uszczuplenia sił przeciwnika bądź przygotowania się na jego ruch. A skoro o armiach mowa, chyba pora przejść do tego, co leśne stwory lubią najbardziej, czyli do przejrzenia jednostek dostępnych w Kniei (tłumaczenia, jak zwykle zresztą, są oczywiście autorskie).
Heroes of Might and Magic: Olden Era – jednostki Kniei (Sylvanu)
Poziom 1. Faunki / Faunki łuczniczki / Faunki wojowniczki – armię Kniei otwierają parzystokopytne wojowniczki, które w podstawowym wariancie wyglądają po prostu na solidne, niskopoziomowe strzelczynie, jednak po ulepszeniu zyskują naprawdę sporo. Łuczniczki najpewniej będą mogły zachować pełną skuteczność niezależnie od dystansu dzielącego je od wroga (tak przynajmniej interpretuję opis zamieszczony we wpisie na socialach studia), wojowniczki natomiast porzucą łuk na rzecz miecza, nieco wyższych statystyk oraz umiejętności specjalnej pozwalającej na zwiększenie zadawanych obrażeń i szybkości.
Poziom 2. Skoczki / Skoczki świtu / Skoczki zmierzchu – kolejne jednostki w naszej armii to leśne duszki charakteryzujące się całkiem wysoką inicjatywą oraz zdolnością podkradania many przeciwnikowi. Pierwszy wariant ulepszenia będzie mógł również generować dodatkowe Punkty Skupienia, a drugi – zwiększać Moc Zaklęć naszego herosa.
Poziom 3. Bluszczowe iriady / Grzybowe iriady / Kryształowe iriady – kamienne, czworonogie kolosy będą stanowić nieocenione wsparcie dla naszej armii na prawie każdym etapie gry. Jak na swój poziom, mają niezwykle dużo punktów zdrowia i obrony, a dodatkowo atakują obszarowo. Po ulepszeniu będą jeszcze osłaniać pobliskich sojuszników, sprawiając, że otrzymają oni minimalne obrażenia, lub prowokować przeciwników, zmuszając ich do wzięcia na cel właśnie iriad.

Poziom 4. Akwalotle / Polarne akwalotle / ? – związane z żywiołem wody stworki stanowią jedyną, obok faunek, jednostkę strzelającą Kniei w Olden Erze. Znamy tylko jeden wariant ulepszenia, ten będzie mógł zmniejszać inicjatywę oraz szybkość wybranego oddziału przeciwnika.
Poziom 5. Zielarze / Zaklinacze zarodników / Zaklinacze szeptów – porośnięci roślinami i grzybami druidzi to piąty poziom w armii Kniei w Heroes of Might and Magic: Olden Era. Każdy wariant jednostki posiada znany nam już remote attack, czyli możliwość atakowania przeciwnika znajdującego się w odległości jednego heksa. Oprócz tego Zielarze będą w stanie przyzywać rój pszczół zadający wybranemu wrogowi obrażenia na początku każdej tury. Umiejętności Zaklinacza zarodników jeszcze nie znamy, Zaklinacz szeptów z kolei wzmocni księgę zaklęć naszego herosa, pozwalając mu rzucić w danej rundzie drugie zaklęcie.
Poziom 6. Cziliny / Cziliny gromu / Mgliste cziliny – kolejna kopytna jednostka w naszym zestawieniu, w przeciwieństwie do faunek posiadająca jednak dwie pary rzeczonego rodzaju nóg. Ten wywodzący się z chińskiej mitologii stwór związany jest z żywiołem powietrza, co w Heroes of Might and Magic: Olden Era odzwierciedla oczywiście spora szybkość poruszania się. Cziliny gromu będą mogły również teleportować się w wybrane miejsce pola bitwy, zadając obrażenia pobliskim przeciwnikom.

Poziom 7. Feniksy / Płomienne feniksy / Energetyczne feniksy – tego klasyka z zamku Czarodziejki w Heroes 2 oraz Wrót Żywiołów z „trójki” nie mogło zabraknąć i w tej części gry. Wielkie ptaki, reprezentujące oczywiście żywioł ognia, dysponują obszarowym atakiem. Płomienny wariant odrodzi się z popiołów, jak na feniksa przystało, energetyczny natomiast poświęci tę zdolność na rzecz ciągłej regeneracji punktów zdrowia oraz możliwości wywołania potężnej eksplozji zadającej obrażenia pobliskim wrogom.
Warto tu wspomnieć, że jednostki reprezentujące cztery żywioły (iriady – ziemię, akwalotle – wodę, cziliny – powietrze, feniksy – ogień) posiadają zdolność Przebudzenia Żywiołu, czyli potężne wzmocnienie, które znacząco podbija ich statystyki oraz daje im dostęp do dodatkowych umiejętności. Przykładowo: teleportacji czilina czy osłabienia nakładanego przez akwalotle możemy użyć tylko, gdy skorzystamy ze wspomnianego talentu. Przebudzenie da się odpalić wyłącznie raz w ciągu walki, a zatem warto poczekać z nim na odpowiedni moment.
Knieja w Heroes of Might and Magic: Olden Era zapowiada się, moim zdaniem, szalenie ciekawie i już nie mogę się doczekać, kiedy będę mógł ją przetestować. Połączenie leśnych stworów z żywiołakami wydaje się wyjątkowo odświeżające, jednak przy okazji zachowuje w sobie hirołsowego ducha, a zatem jest to praktycznie idealny miks. Jeśli chcecie dowiedzieć się o Kniei jeszcze więcej, odsyłam do devloga poświęconego tej frakcji.
Premiera Heroes of Might and Magic: Olden Era została niedawno przesunięta – gra ukaże się w późniejszych miesiącach tego roku.
Czytaj dalej
Zakochany w fantastyce maści wszelkiej. Jak najmniej czasu spędza siedząc w tym świecie, a jak najwięcej przemierzając nadprzestrzeń Odległej Galaktyki, niebo Alagaësii, szlaki Kontynentu lub bezkresne łąki na Cuszimie. Gdy w końcu wyjdzie remake pierwszego Wiedźmina, to zniknie z tego wszechświata, dopóki nie przejdzie gry na każdy możliwy sposób. Typ, który w Awangardzie Krakowskiej dostrzegł cyberpunkowego ducha, a na maturze odwołał się do Gwiezdnych Wojen.