1
17.07.2025, 08:15Lektura na 3 minuty

Zwolnienia w studiu odpowiedzialnym za Oblivion Remastered. Pomimo udanej premiery pracę straciło kilkaset osób

Oblivion Remastered to jeden z większych sukcesów tego roku, ale mimo to nie pozwolił studiu, które je stworzyło, by zatrzymać u siebie każdego pracownika.

Odświeżona czwarta część serii The Elder Scrolls może i nie była zaskoczeniem ze względu na liczne przecieki poprzedzające jej premierę, za to z pewnością zadziwiła swoją ogromną popularnością. Niestety jednak sukces nie zawsze idzie w parze z utrzymaniem się na rynku gier, czego doświadczyli swego czasu twórcy Hi-Fi Rush. W podobnej sytuacji znalazło się teraz Virtuos, studio outsourcingowe odpowiedzialne za Oblivion Remastered, ponieważ zwolniło sporą część swoich pracowników.

O sytuacji Virtuos poinformował Gauthier Andres, dziennikarz francuskiego Origami, w długiej nitce na portalu Bluesky. Firma licząca około 4200 pracowników zmniejszyła swoje zatrudnienie o około 7%, zatem zwolnionych zostało mniej więcej 300 osób. W dużej mierze (200 z nich) dotyczy to chińskiego oddziału studia, niemniej posady stracili też m.in. twórcy z Francji, gdzie pracowano nad Oblivion Remastered. Wszystko to zaś w obliczu zmiany strategii działania Virtuos.

INFO : des licenciements de masse sont est cours chez Virtuos, studio derrière Oblivion Remastered et le futur Metal Gear Solid Δ. 300 postes (7% de l'effectif) sont à risque chez ce spécialiste de la sous-traitance implanté en Asie, aux USA et en Europe, dont trois antennes en France. 🧵 1/10

[image or embed]

— Gauthier 'Gautoz' Andres (@gautoz.cool) 16 lipca 2025 16:45

Chcąc pozostać konkurencyjnym na rynku studiów outsourcingowych, zamiast zajmować się wyłącznie pomocą na niedużą skalę, firma zaczęła angażować się w większe projekty pokroju wspomnianego Oblivion Remastered, ale też np. Metal Gear Solid Delta: Snake Eater. Stąd poniekąd Virtuos stał się ofiarą własnego rozrostu – środki płynące z przeróżnych projektów nie wystarczały na utrzymanie każdego jego oddziału. Ponadto umowa z Bethesdą nie obejmowała tantiem, które z pewnością byłyby w tym przypadku przydatne.

Jak jednak tłumaczy jeden z byłych pracowników (nie został zwolniony teraz, ale odszedł lata temu) na forum ResetEry, Virtuos nie mogło ubiegać się o tantiemy, ponieważ straciłoby na konkurencyjności. W jego opinii na miejsce studia przyszłoby inne, które by ich nie pobierało i w ten sposób ustawiałoby się w lepszej pozycji negocjacyjnej. Odpowiedział też na głosy zdziwienia liczbą pracowników, którą firma zatrudnia, mówiąc, że ta jednocześnie zajmuje się mnóstwem projektów, czasem nawet niezwiązanych z grami (podając za przykład niedużą rolę w tworzeniu „Gwiezdnych wojen: Przebudzenia Mocy”).

Oblivion Remastered

W dalszych wpisach Andres pisał o tym, że firma wysyłała swoim pracownikom niepokojące sygnały jeszcze w lutym, kiedy to ogłoszono zamrożenie podwyżek i obniżenie grupowych premii. Ponadto w oddziale Virtuos znajdującym się w Lyonie trwa obecnie strajk przeciwko zwolnieniom. Niepokojące dla części zatrudnionych osób były również obowiązkowe szkolenia z zakresu podstaw pracy ze sztuczną inteligencją.

Virtuos jak dotąd zatrudniał 4200 osób z całego świata i posiada swoje oddziały w Ameryce Północnej, Azji i Europie (w tym jeden w Warszawie). Przeglądając listę projektów, w których tworzeniu brał udział, można mieć wrażenie, że łatwiej jest wskazać, z kim firma nie współpracowała: Dune: Awakening, Sea of Thieves, Stellar Blade, Final Fantasy VII Rebirth, The Callisto Protocol i wiele, wiele więcej. Jednym z najnowszych jest Judas Kena Levina, o którym od stycznia jest dosyć cicho.


Czytaj dalej

Redaktor
Michał Gąsior

Gracz kiszący się przez większość życia na słabiusieńkim pececie, stąd pałający miłością do kilku tytułów wydanych przed swoim rokiem urodzenia jak Thief 2 czy Heroes III. Niezdrowo analizujący spójność mechanik gry ze światem przedstawionym. Zawsze daje najwięcej punktów w charyzmę. Fortnite spalił mu zasilacz.

Profil
Wpisów482

Obserwujących1

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze