171
15.02.2023, 18:30Lektura na 7 minut

Retro #4 w sprzedaży. Baldur's Gate II, historia Secret Service, Stalker

Retro, czasopismo dla fanów klasycznych gier i platform, jest teraz grubsze o 16 stron!

Retro #4 trafiło dziś (2.03) do sprzedaży! Nowego numeru szukajcie w kioskach i punktach z prasą w cenie 24,99 zł. Znajdziecie go także TUTAJ (egzemplarz papierowy) lub TUTAJ (ewydanie, 12,50 zł).

To aż 114 stron (o 16 więcej niż ostatnio!) wypełnionych po brzegi tekstami dla fanów starych i klasycznych tytułów. Jak na porządny magazyn o grach przystało, numer zaczyna się newsami – o tematyce retro, ma się rozumieć.

Dział publicystyczny zaczynamy od przeglądu produkcji z 2022, ale utrzymanych w konwencji retro. Będzie też o nowych premierach na… ZX Spectrum. Tak jest, na ten antyczny komputerek ciągle powstają nowe gry!

Retro #4
Retro #4

Dania główne zaczynamy od obszernego tekstu Smugglera o tym, skąd właściwie wzięły się komputery oraz jak wyglądały ich prapoczątki. Zaraz potem Marek Czajor (autor strony o historii polskich pism komputerowych – Zapach papieru) uraczy was jeszcze dłuższym tekstem poświęconym Secret Service’owi – jednej z najpopularniejszych polskich „gazetek” o grach w latach 90. XX wieku. Skąd się wziął, jak się rozwijał, dlaczego upadł…? Smakowita lektura! Donkey Kong to kolejna opowieść Smugglera, który tym razem przywołuje jedną z arcyklasycznych gier, zdradza niecodzienne kulisy jej powstania, a na koniec… postanawia zniszczyć wam dzieciństwo. Serio, serio.

Retro #4
Retro #4

Bartłomiej Kluska w „Silniej! Szybciej! Wyżej!” opowiada o niegdyś bardzo popularnym gatunku, czyli grach sportowych odtwarzających rozmaite dyscypliny lekkoatletyczne. Innymi słowy: o tzw. „zabójcach dżojstików” czy „komputerowych olimpiadach”. Kiedyś cieszyły się ogromnym powodzeniem, dziś już jakby nikt o nich nie pamięta. Dlaczego tak się stało? Odpowiedź znajdziecie w tekście. Tamże Bartłomiej Kluska opisuje również kilka niestandardowych kontrolerów, które stworzono z myślą o tego rodzaju produkcjach.

Skoro już o starym hardware mowa, Bartłomiej Nagórski w „Nie tylko CRT i LCD” pokaże wam ewolucję komputerowych wyświetlaczy, a Bartek Dramczyk przypomni konsolę Amiga CD32, udowadniając, że Commodore nigdy nie umiał w konsole. A potem wystąpi jeszcze raz imć Nagórski, tym razem w opowieści o znanym głównie w Japonii komputerze PC-98, zwanym „komputerem [do] anime” i dziwnych grach na niego. Przeczytacie o tym w „PC-98: seks, mechy i anime”.

Retro #4
Retro #4

Ale nie samą odległą przeszłością gracze żyją, poruszamy więc też współcześniejsze tematy. Karol Wilczek w „Liście miłosnym do Baldura” omawia fenomen pierwszej odsłony Baldur’s Gate, a Piotr Kleszewski w „Innowatorzy w mrocznej przyszłości” zabierze nas za sprawą Dawn of War w mroczny świat Warhammera 40,000. Z kolei „Światy Dyskietki” to wbrew pozorom wcale nie historia jednego z nośników informacji, lecz historia gier osadzonych w uniwersum Terry’ego Pratchetta. Jako że powoli szykujemy się do premiery sequela Stalkera, Maciej Bachorski przypomina nam genezę pierwszej części serii w tekście „Stalker: Piknik na skraju Zony”.

Retro #4
Retro #4

W numerze nie mogło też zabraknąć felietonów. Co on tutaj robi, zastanawia się Aleksy Uchański, na temat nawrotów i powrotów (gier, ale nie tylko) pisze Mateusz „Papkin” Witczak, a Bartłomiej Kluska z łezką w oku wspomina TAG-a. Że część z was nie wie, co to? Tym lepiej!

W dziale Replay wracamy po latach do starych i klasycznych gier, ogrywając je w 2023 i oceniając z dzisiejszej perspektywy. Czy warto do nich wracać? Czy to, co powalało nas np. w 2003 roku, 20 lat później potrafi nadal budzić emocje? Cóż, nie każda z 20 zrecenzowanych gier wychodzi z tego z tarczą – ale dla większości z nich upływ czasu był jednak łaskawy. Klasyka się nie starzeje, bo inaczej nie byłaby klasyką, to oczywiste.

Retro #4
Retro #4

W tym numerze na tapet wzięliśmy sporo erpegów (oba Fallouty, drugie Baldur’s Gate, dwie odsłony Icewind Dale, Risena, Final Fantasy IX, Wizardry 8, Arcanum). Choć oczywiście będzie też coś dla fanów innych gatunków: Mafia, Another World, Silent Hill 3, The Dig, Killzone, Fable, Bruce Lee, Robin Hood: Legenda Sherwood, Fallout: Tactics, Moonstone, Battle City oraz odjechane Heavy Metal F.A.K.K. 2.

Ta ostatnia gra płynnie przenosi nas do ostatniego działu Retro, czyli Varia(cji). Zaczynamy go od opowieści o niekonwencjonalnym francuskim magazynie komiksowym Metal Hurlant (bardziej chyba znanym w wersji amerykańskiej pod nazwą Heavy Metal) i filmie SF powstałym na motywach zamieszczonych tam komiksów.

Retro #4
Retro #4

O filmach science fiction oraz komiksach będzie zresztą więcej, bo przypominamy też dwa klasyki kinowego cyberpunka, czyli „Johnny’ego Mnemonica” i „Dziwne dni”, oraz doskonały, ale i kontrowersyjny komiks „Szninkiel”. DaeL wraca do serialu „Star Trek”, zastanawiamy się: „Do kogo należy wiedźmin?”, przypominamy także co ważniejsze książki SF Janusza A. Zajdla. W tym Retro znajdziecie również wywiad z renowatorem starych komputerów („Pimp my computer”), retroquiz oraz nieco retrorozrywki, czyli Blue Screen – przypominamy w tym tekście, jak gracze w roku 1987 wyobrażali sobie XXI-wieczne komputery. (Zdumiewające jest, jak bliskie rzeczywistości były niektóre wizje).

Kup Retro #4 (01/2023) w naszym sklepie! Jeżeli wolisz ewydanie, kliknij TUTAJ.

Pełną zawartość Retro #4 (01/2023) znajdziesz na następnej stronie.


Czytaj dalej

Redaktor
Smuggler

Byt teoretycznie wirtualny. Fan whisky (acz od lat więcej kupuje, niż konsumuje), maniak kotów, psychofan Mass Effecta, miłośnik dobrego jedzenia, fotograf amator z ambicjami. Lubi stare, klasyczne s.f., nie cierpi ludzkiej głupoty i hipokryzji, uwielbia sarkazm i „suchary”. Fan astronomii, a szczególnie ośmiu gwiazd.

Profil
Wpisów250

Obserwujących52

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze