około 6 godzin temuLektura na 3 minuty
Wideo

Digital Foundry krytykuje konsolową wersję Oblivion Remastered. „Natychmiast potrzebujemy patcha, który to naprawi”

Co istotne, problemy dotyczą zarówno Xboksów, jak i PlayStation 5, a nawet PS5 Pro.

Niby niespodziankowy, ale jednak wyczekiwany remaster Obliviona spotkał się z naprawdę ciepłym odbiorem fanów kultowej gry Bethesdy. Obecnie na Steamie 82% ocen odświeżenia to pozytywne opinie. Okazuje się też, że produkcja jest jedną z najlepiej sprzedających się gier tego roku i to pomimo tego, że Oblivion: Remastered jest dostępny w Game Passie.

Sukces reedycji nie świadczy jednak o tym, że mamy do czynienia z bezbłędnym odświeżeniem. Wręcz przeciwnie. Jak twierdzi Thomas Morgan z Digital Foundry, dzieło Bethesdy i studia Virtuos natychmiast potrzebuje aktualizacji, która naprawiłaby poważne problemy z wydajnością. Bowiem po dokładnym przetestowaniu remastera jasne stało się, że konsolowa wersja gry nie potrafi sobie poradzić z utrzymaniem stabilnego klatkażu. Co ciekawe, płynność rozgrywki spada tym bardziej, im dłużej gramy.


Testowanie optymalizacji ujawniło najwięcej problemów. Niespodziewanie, wydajność na poziomie 60 fps-ów pogarsza się przy dłuższym graniu na PS5 i Xboksach. Na przykład całkowicie świeże uruchomienie gry [...] spowoduje często znacznie wyższą liczbę klatek na sekundę w porównaniu do rozgrywki trwającej 15 minut lub dłużej. Podróżowanie między obszarami lub wczytywanie wielu stanów zapisu to łatwy sposób na przeciążenie silnika.


Wspomniane wczytywanie gry potrafi też wywoływać crashe, zwłaszcza jeśli właśnie gramy już dłuższy czas. Morgan podkreśla tutaj, że żadna z konsol nie potrafi poradzić sobie z tymi problemami. Niezależnie więc od tego, czy gracie na Xboksach, PlayStation 5 czy nawet PlayStation 5 Pro, i tak doświadczycie dokładnie tych samych ścinek obrazu i spadków płynności.


Tak naprawdę nie ma znaczenia, na jakiej gracie konsoli, każda ma problemy z dużym stutteringiem w tych samych miejscach w grze [...]. Szczególnie rozczarowuje PS5 Pro. Sprzęt działa z identycznymi ograniczeniami CPU co zwykłe PlayStation 5, więc wyświetlanie terenu napotyka podobne wąskie gardło, ale nawet gdyby działało tu opcjonalne zwiększenie taktowania procesora o 10%, wyniki i tak byłyby zbliżone.


Morgan wspomniał tylko, że, jak można się było spodziewać, klatkaż jest nieco stabilniejszy w zamkniętych lokacjach, czyli przede wszystkim we wszelkiego rodzaju lochach i podziemiach.


Wszystko to wskazuje na problem z zarządzaniem pamięcią [...]. Tą teorię uwiarygadnia fakt, że na wszystkich konsolach po pewnym czasie dochodzi do crasha. Po uruchomieniu dokładnie tej samej sekwencji punktów zapisu z rzędu, PS5 i PS5 Pro zawsze zawieszają się w tym samym miejscu, przenosząc gracza do interfejsu konsoli. Na konsolach Xbox mamy dokładnie ten sam problem.


Tak jak więc powiedział Morgan, upominajmy się i liczmy na to, że Bethesda zajmie się tymi problemami. Na szczęście wydaje się, że jest spora szansa na usprawnienia w tym zakresie, jako że studio zbiera aktualnie opinie graczy o Oblivion: Remastered na oficjalnym discordzie gry.


Czytaj dalej

Redaktor
Adam „Adamus” Kołodziejczyk

Za dzieciaka miłość do świata gier zaszczepiły we mnie erpegi (głównie pierwsze Baldury, Fallouty i Gothiki). Dziś mogę śmiało powiedzieć, że choć wciąż jest to mój ulubiony gatunek, to potrafię znaleźć coś dla siebie w niemalże każdym typie rozgrywki. Poza tym uwielbiam wciągać w medium gier osoby, które zupełnie go nie znają.

Profil
Wpisów609

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze