8
6.02.2020, 14:57Lektura na 4 minuty

Steam: Podsumowanie 2019, plany na 2020

Jak na razie bez części istotnych danych, ale te mamy dostać w nadchodzących tygodniach.


Witold Tłuchowski

Platforma Valve radzi sobie z roku na roku coraz lepiej i to pomimo pojawienia się na rynku groźnego konkurenta w postaci Epic Games Store. W ostatnich dniach na Steamie padł rekord jednocześnie zalogowanych użytkowników (chociaż należy nadmienić, że niegrających), a nie wydaje się, żeby był to szczyt możliwości sklepu. Co prawda doszło do delikatnego spowolnienia w pojawieniu się w nim nowych produkcji, ale trudno powiedzieć, aby wpłynęło to jakkolwiek na samych graczy.

Firma podzieliła się teraz częściowym podsumowaniem 2019, zaznaczając jednak, że potencjalnie najciekawsze informacje dotyczące samych wyników sprzedażowych opublikuje w nadchodzących tygodniach. W tej chwili zdradziła jedynie, iż:


Miesięczna liczba aktywnych użytkowników Steama wzrosła do prawie 95 milionów, przychód z gier stworzonych przez naszych partnerów wzrósł z roku na rok, a 2019 zakończył się naszą najbardziej udaną do tej pory wyprzedażą.


Dowiedzieliśmy się także, że Laboratoria Steama, funkcja sklepu dodana w zeszłym roku, „spowodowały 2,7 miliarda wyświetleń, 57 milionów kliknięć, a także 6,1 miliona dodań ponad 29 tysięcy gier do list życzeń”. Również usprawnienia związane z wyświetlaniem dodatków, które pojawiły się w styczniu 2019, wygenerował „ponad 121 milionów odsłon na stronach indywidualnych DLC”. Firma chwali się też wyróżnianiem największych premier na platformie w poszczególnych miesiącach, co pozwoliło skupić uwagę użytkowników na często mniej znanych tytułach. Niektóre z nich zyskały dzięki temu zanotowały nawet 50-procentowy wzrost zainteresowania nimi.

Ciekawie prezentuje się kwestia bombardowania recenzjami, sprawy głośnej zwłaszcza w pierwszej fazie ofensywy exclusive'ów Epica. Wprowadzone przez Valve rozwiązania mające im zapobiegać (i przy tym opcjonalne dla użytkowników) chyba się sprawdziły się. W 2019 firma zareagowała na nagły zalew recenzji (pozytywnych i negatywnych) poszczególnych tytułów 44 razy, oznaczając je w takich przypadkach jako „nie na temat”.

Ubiegłoroczna aktualizacja biblioteki przyniosła dość zaskakujące skutki – dzienna liczba publikowanych recenzji gier na Steamie wzrosłą z 17 tysięcy do 70 tysięcy. Platforma chwali się także, że z funkcji Remote Play Together skorzystało w ciągu dwóch ostatnich miesięcy roku ponad 2,3 miliona użytkowników.

Najważniejsza jednak zdaje się inna statystyka: w 2019 gracze spędzili na zabawie na Steamie w poszczególnych tytułach aż 20 789 726 718 godzin (prawie 21 miliardów), czyli 2 373 256 i pół roku. Valve porównuje to do odległości dzielącej Drogę Mleczną od Galaktyki Andromedy, czyli 2,52 miliona lat świetlnych – cóż, nieco jednak do tego brakuje, a nie chcielibyście pomylić się w tak obliczeniach, wybierając się w podobną podróż.

steam-2019-liczba-godzin-rozgrywki_4bvu.jpg

Wśród planów na 2020 wymieniono kilka istotniejszych zmian:


Dogłębne analizy danych – widzieliśmy wiele analiz od zewnętrznych podmiotów, które próbowały rozgryźć, jak mają się gry na Steam (oraz jaki jest ogólny stan platformy), opierając się na ograniczonej ilości publicznie dostępnych danych. Z racji tego, iż to my mamy dostęp do większej ilości danych, pomyśleliśmy, że przydatne może okazać się zrobienie naszej własnej analizy i podzielenie się wynikami w ramach wieloczęściowej serii postów na blogu. Ścieżki dźwiękowe – dodajemy nową funkcjonalność mającą lepiej obsługiwać ścieżki dźwiękowe z gier. Steam Trust – Trust, czyli technologia stojąca za rozgrywkami opartymi na czynniku zaufania w CS:GO, została wydana w zamkniętej becie kilku partnerom i zostanie opublikowana dla wszystkich partnerów w tym roku. Program kafejek internetowych Steam – wydany w otwartej becie w ubiegłym roku dla ponad 8 tysięcy lokali. Pracujemy nad przeniesieniem programu do szkół i kafejek, a także miejsc pokroju kafejek internetowych, salonów gier VR, PC Bang itp. Laboratoria Steam – majsterkujemy przy kolejnych ściśle tajnych eksperymentach i planujemy dodać kilka z tych funkcji do laboratoriów, by były dostępne dla wszystkich. SteamVR – nasz zespół pracuje w pocie czoła nad SteamVR 2.0, które będzie zawierać nowe ulepszenia związane z doświadczeniami klientów. Listy – uwzględnimy wszystko to, czego się nauczyliśmy przy zeszłorocznych listach największych premier publikowanych w aktualnościach Steam, by rozbudować nowe miejsca w sklepie, które będą miały na celu wyświetlać rosnące na znaczeniu treści, które są istotne dla klientów. Aplikacja mobilna Steam – aplikacja mobilna zostanie odświeżona w celu dodania większej liczby rodzajów logowania oraz ułatwienia użytkownikom zabezpieczenia ich kont. Wydarzenia wyprzedaży – opierając się na funkcjach, które po raz pierwszy pojawiły się w wyprzedaży z okazji Chińskiego Nowego Roku 2019, szukamy nowych sposobów na nagradzanie użytkowników za uczestnictwo w wydarzeniach wyprzedaży przez cały rok.


Odrobinę więcej szczegółów znajdziecie TUTAJ.


Czytaj dalej

Redaktor
Witold Tłuchowski

Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

Profil
Wpisów5501

Obserwujących13

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze