Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITHalf-Life: Alyx – Twórcy tłumaczą, dlaczego gra trafi tylko na VR [WIDEO]

Witold piątek, 22 listopada 2019, 11:58 News
PC

Poznaliśmy również genezę produkcji.

Kiedy na początku tygodnia wyciekły rewelacje na temat nowego Half-Life'a, nikt nie spodziewał się chyba, że usłyszymy o nim już następnego dnia. Wczoraj zaś mieliśmy okazję zobaczyć pierwszy zwiastun Alyx... i kurczę, wygląda to naprawdę świetnie. Oczywiście docelowa platforma – gogle VR – dla zdecydowanej większości z nas oznacza zrezygnowania z tego tytułu. Wychodzę jednak z założenia, że lepiej dla nas wszystkich będzie, jeżeli Valve powróci do robienia gier – nawet jeżeli tylko dla wąskiego grona odbiorców.

Ponieważ produkcja rodzi nieco kontrowersji i z pewnością wiele pytań, z chęcią usłyszymy co na jej temat mają do powiedzenia sami twórcy. Geoff Keighley przeprowadził z nimi jakiś czas temu wywiad (tak, dokładnie ten, od którego wycieku wszystko to się zaczęło), z którego dowiemy się kilku ciekawych rzeczy. Przede wszystkim sam pomysł na stricte VR-ową produkcję narodził w okolicach 2016 po premierze HTC Vive, kiedy gracze domagali się dużych tytułów na tę platformę. Wypuściwszy The Lab (udany zestaw gier, który raczej był pokazem możliwości technologii) studio zaczęło eksperymentować. Firma od razu wiedziała, że chce zająć się robieniem tytułu singleplayerowego, głównie z powodu małej popularności samych gogli. Z początku nie planowano tworzyć konkretnie Half-Life'a, ale ostatecznie stanęło na wyborze między nim a Portalem. Ten drugi wydał się jednak zbyt „dezorientujący” (czyli, wybaczcie mój klatchiański, po prostu rzygogenny).

Poruszono też kwestię ogromu presji związanej z braniem się za tak uznaną serię. Nie paraliżowało to mimo wszystko twórców, ponieważ wciąż traktowali to jako zabawę z VR-em, a nie kolejnego Half-Life'a. Rzecz jasna nie mogło zabraknąć pytania, dlaczego w tytuł zagrają tylko posiadacze gogli.

Bardzo byśmy chcieli dostarczyć wersję gry, w którą można by grać myszką i klawiaturą, ale jak mówiliśmy, projekt zaczynał jako eksploracja możliwości VR-u. Im więcej używaliśmy kontrolerów i gogli, tym bardziej zdawaliśmy sobie sprawę, że tej liczby interakcji oraz możliwości, jakie one dają, nie jesteśmy w stanie przenieść na klawiaturę. Kiedy możesz ruszać rękoma niezależnie od głowy, a wszystko to w trójwymiarowej przestrzeni i w tym samym momencie... Po prostu nie możesz uzyskać podobnych efektów z myszką i klawiaturą.

Za przykład posłużyło zwykłe otwieranie drzwi, które – jeżeli chcielibyśmy, aby dawało równie dużo możliwości co w goglach – wymagałoby przypisania różnych funkcji kilkunastu klawiszom. Valve testowało „klasyczną” wersję pozbawioną tych możliwości i podobno nie sprawdzała się zbyt dobrze. Twórcy wytłumaczyli też, dlaczego wzięli się za prequel, a nie oczekiwaną „trójkę”. Wszystko dlatego, że wizja pracy nad Half-Lifem 3 jest... przerażająca. Firma jest świadoma ogromnych oczekiwań fanów, więc łatwiej było rozpocząć poboczny projekt, który po prostu ewoluował w coś większego.

Cały wywiad (jak na razie z angielskimi napisami, polskie mogą się pojawić):

David Speyrer, jeden z twórców, w rozmowie z The Verge dodał jeszcze kilka nowych informacji. Chociaż tytuł będzie prequelem, przed zagraniem w niego powinniśmy ukończyć Half-Life 2: Episode 2 z powodów, które zrozumiemy podczas zabawy. Nowa odsłona ma być też równie długa, co poprzednia część (ok. 13 godzin).

Half-Life: Alyx trafi na rynek w marcu 2020 tylko na gogle VR.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
niedziela, 24 listopada 2019, 11:52   Tesu
@Tricky
Smiechlem. Wlasnie w VR klimat zaszczucia jest o wiele bardziej odczuwalny niz gdy sie gra na zwyklym monitorze. W horrory tradycyjnie grac moge, ale odpalajac tego typu produkcje w VR dosc szybko musze robic sobie przerwe, bo wrazenia sa az nadto intensywne.
sobota, 23 listopada 2019, 21:42   Fallschirmjager
Wtedy się oczekiwało, że gra wyjdzie niebawem, może rok, dwa, a tu prequel raczkuje i to dla wybranych... Ktoś kiedyś w końcu zrobi kontynuację, niestety na tych samych aktorów nie ma już co liczyć. Kiedy? Myślę, że przed misją na Marsa.
sobota, 23 listopada 2019, 20:54   Tricky
dlaczego Alyx ( wrr słodka Alyx ) nie może być grą bez używania VR .Przecież ten klimat te zaszczucie , te emocje które prawdopodobnie na VR mogą zostać zmarnowane :(
sobota, 23 listopada 2019, 19:13   janko32
Fajnie, ale oby 3 część też zrobili. Zakończyć 2 cliffhangerem i nie przedstawić nam ciagu dalszego to byłaby zbrodnia.
sobota, 23 listopada 2019, 1:27   Dylak
@BadHostile jeżeli, któryś z headsetów VR generuje trzy razy obraz uzyskiwalny przez bardzo proste przekształcenia, to robi to bardzo nieefektywnie. Jedyna informacja na jaką się natknąłem to wyższa rozdzielczość i częstsze odświeżanie.
sobota, 23 listopada 2019, 1:26   Dylak
@BadHostile jeżeli, któryś z headsetów VR generuje trzy razy obraz uzyskiwalny przez bardzo proste przekształcenia, to robi to bardzo nieefektywnie. Jedyna informacja na jaką się natknąłem to wyższa rozdzielczość i częstsze odświeżanie.
sobota, 23 listopada 2019, 0:38   BadHostile
@goliat
Oprawa dla gier VR musi aktualnie odstawać od tej standardowej, ponieważ super-grafika zajechałaby w tym momencie większość komputerów posiadaczy headsetów :P Pecet musi generować obraz trzykrotnie - jeden na monitorze i dwa w goglach dla obojga oczu. Z tego powodu wszystkie gry na VR są graficznie parę lat do tyłu, ale szczerze - o ile widać to na komputerze, to po założeniu hmd zupełnie się tego nie zauważa. Niesamowita immersja robi swoje :P
piątek, 22 listopada 2019, 23:04   goliat
Sama produkcja wygląda nieźle, ale jestem rozczarowany, że tylko na urządzenia z VR. Oprawa trochę odstaję od takich tuzów graficznych, jak np. Wiedźmin 3, Metro Exodus, czy też Assassin's Creed: Oddyssey. Mam nadzieję, że doczekamy się kontynuacji historii z Episode 2, bo zapowiedzenie takiego projektu to jak dla mnie policzek dla fanów serii, którzy oczekują kontynuacji historii, a przypominam, czekamy na nią od 2007 roku.
piątek, 22 listopada 2019, 20:50   MasterKondi
Mam nadzieję, że im się uda, i że spopularyzują tym samym VR. Wtedy cena urządzeń może spadnie i pojawi się więcej gier AAA. Jak dla mnie VR to nie byle zabawka, a kolejny etap, który pozowli jeszcze bardziej zanużyć się w świecie gry.
piątek, 22 listopada 2019, 19:12   Tesu
@Windcaller
Ekhem, z 1000 godzin nabitych w Elite: Dangerous ponad 700 spedzilem z HTC Vive na glowie...

O autorze

Witold
Naczelny plotkarz cdaction.pl

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Którą wybierzesz? Pieśń o przygodzie, wolności i historii, pieśń o zdegenerowanych bandytach na Dziwnym Zachodzie, a może pieśń o niedającej się opisać grozie?

Komentarzy:
5

Popularnemu Pac-Manowi stuka właśnie 40 lat. Takiej rocznicy nie możemy zignorować. Ale, że na jego temat pisałem dość obszernie ze 2 lata temu (CDA 02/2018), dziś tylko w telegraficznym skrócie przypomnę najważniejsze informacje na jego temat.

Komentarzy:
2

Machamy biało-czerwoną flagą i gramy na baczność, pożerając ogórki kiszone, bo w tworzeniu każdej z tych gier brali udział Polacy. 

Komentarzy:
1

A gdyby tak spróbować czegoś nowego?

Komentarzy:
15

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z