5
30.10.2019, 13:27Lektura na 3 minuty

PlayStation 4 drugą najlepiej sprzedającą się stacjonarną konsolą w historii

Na podium znalazły się jeszcze dwa inne urządzenia Sony.


Witold Tłuchowski

Japońska firma zdecydowanie nie żałuje wejścia przed laty na rynek gier wideo. Nieudana współpraca z Nintendo zaowocowała stworzeniem sprzętu, który dla wielu przez długi czas był synonimem słowa „konsola”. Zresztą do dziś kolejne PlayStation znajdują swoich fanów i chyba nikt nie wyobraża sobie (na czele z Sony), żeby następne generacje mogły się bez nich obyć. Królująca obecnie na rynku „czwórka” poradziła sobie jednak zaskakująco dobrze.

No dobra, nie jest to dla nas zaskoczenie. W końcu spółka już w wakacje informowała, że do sklepów rozesłano 100 milionów sztuk PS4. Tylko kwestią czasu było przeskoczenie wyniku pierwszego PlayStation – 102,49 milionów (tak naprawdę zapewne ciut więcej, bo od 7 lat nie aktualizowano danych, lecz nie może być to ogromna liczba). W najnowszym raporcie finansowym za drugi kwartał 2019 Sony ogłosiło, że w sklepach znalazło się już 102,8 miliona sztuk ostatniej konsoli. PS One nie jest więc może daleko w tyle, ale raczej się już nie odkuje.

Przed PlayStation 4 został więc tylko jeden konkurent, chociaż akurat on znajduje się chyba poza zasięgiem. PS2 sprzedało się bowiem w liczbie 155 milionów sztuk (z małą górką, a do tego w 2012 zaprzestano zbierania danych). Biorąc pod uwagę, że przyszła generacja zadebiutuje już w przyszłym roku, dołożenie kolejnych 50 milionów może być poza zasięgiem Sony. Warto też zaznaczyć, że jeżeli rozważymy także wyniki konsol przenośnych, „czwórka” spadnie na 4. miejsce – za Nintendo DS-em (154 miliony) i Game Boyem (zwykłym i Colorem – 118 milionów).

Dla ułatwienia zestawienie 10 najlepiej sprzedających się konsol (liczby nie zawsze są precyzjne, ponieważ w niektórych przypadkach konsola pozostawała w sklepach dłużej, niż zbierano na jej temat dane). Wyboldowane są urządzenia mobilne.

  • PlayStation 2 (2000) – ponad 155 mln
  • Nintendo DS (2004) – 154,02 mln
  • Game Boy, Game Boy Color (1989/1998) – 118,69 mln
  • PlayStation 4 (2013) – 102,8 mln
  • PlayStation (1994) – 102,49 mln
  • Wii (2006) – 101,63 mln
  • PlayStation 3 (2006) – ponad 87.4 mln
  • Xbox 360 (2005) – ponad 84 mln
  • Game Boy Advance (2001) – 81,51 mln
  • PlayStation Portable (2004) – ok. 80-82 mln
  • Przy tej okazji żal nie wspomnieć o samym raporcie. Wynika z niego, że równo połowę wpływów oddziału odpowiedzialnego za gry od lipca do września wygenerowały produkty cyfrowe. Produkcje w pudełkach stanowiły 6% przychodów, same konsole 17%, różne usługi (czyli np. abonamenty za PS+) 19%, a „inne” (m.in. PSVR) 8%. Łączne przychody w tej dziedzinie wyniosły 4,23 miliarda dolarów i stanowiły ponad 1/5 (21,8%) zysków całego Sony.


    Czytaj dalej

    Redaktor
    Witold Tłuchowski

    Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.

    Profil
    Wpisów5501

    Obserwujących13

    Dyskusja

    • Dodaj komentarz
    • Najlepsze
    • Najnowsze
    • Najstarsze