PlayStation 4 drugą najlepiej sprzedającą się stacjonarną konsolą w historii
Na podium znalazły się jeszcze dwa inne urządzenia Sony.
Japońska firma zdecydowanie nie żałuje wejścia przed laty na rynek gier wideo. Nieudana współpraca z Nintendo zaowocowała stworzeniem sprzętu, który dla wielu przez długi czas był synonimem słowa „konsola”. Zresztą do dziś kolejne PlayStation znajdują swoich fanów i chyba nikt nie wyobraża sobie (na czele z Sony), żeby następne generacje mogły się bez nich obyć. Królująca obecnie na rynku „czwórka” poradziła sobie jednak zaskakująco dobrze.
No dobra, nie jest to dla nas zaskoczenie. W końcu spółka już w wakacje informowała, że do sklepów rozesłano 100 milionów sztuk PS4. Tylko kwestią czasu było przeskoczenie wyniku pierwszego PlayStation – 102,49 milionów (tak naprawdę zapewne ciut więcej, bo od 7 lat nie aktualizowano danych, lecz nie może być to ogromna liczba). W najnowszym raporcie finansowym za drugi kwartał 2019 Sony ogłosiło, że w sklepach znalazło się już 102,8 miliona sztuk ostatniej konsoli. PS One nie jest więc może daleko w tyle, ale raczej się już nie odkuje.
Przed PlayStation 4 został więc tylko jeden konkurent, chociaż akurat on znajduje się chyba poza zasięgiem. PS2 sprzedało się bowiem w liczbie 155 milionów sztuk (z małą górką, a do tego w 2012 zaprzestano zbierania danych). Biorąc pod uwagę, że przyszła generacja zadebiutuje już w przyszłym roku, dołożenie kolejnych 50 milionów może być poza zasięgiem Sony. Warto też zaznaczyć, że jeżeli rozważymy także wyniki konsol przenośnych, „czwórka” spadnie na 4. miejsce – za Nintendo DS-em (154 miliony) i Game Boyem (zwykłym i Colorem – 118 milionów).
Dla ułatwienia zestawienie 10 najlepiej sprzedających się konsol (liczby nie zawsze są precyzjne, ponieważ w niektórych przypadkach konsola pozostawała w sklepach dłużej, niż zbierano na jej temat dane). Wyboldowane są urządzenia mobilne.
Przy tej okazji żal nie wspomnieć o samym raporcie. Wynika z niego, że równo połowę wpływów oddziału odpowiedzialnego za gry od lipca do września wygenerowały produkty cyfrowe. Produkcje w pudełkach stanowiły 6% przychodów, same konsole 17%, różne usługi (czyli np. abonamenty za PS+) 19%, a „inne” (m.in. PSVR) 8%. Łączne przychody w tej dziedzinie wyniosły 4,23 miliarda dolarów i stanowiły ponad 1/5 (21,8%) zysków całego Sony.
Czytaj dalej
Czytelnik CD-Action od prawie 25 lat, redaktor od 2018. Kocham Soulsy i zrobię wszystko, by inni też je pokochali. Szef działów zapowiedzi i recenzji.