Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Współzałożyciel Devolver Digital broni Steama i przypomina jego zasługi

Witold czwartek, 17 października 2019, 15:49 News

Jednocześnie popiera konkurencję i z nadzieją patrzy na Epic Games Store.

Zgodzimy się, że 2019 na pecetowym rynku stoi przede wszystkim kontrowersjami wokół Epic Games Store. Nowy sklep wkroczył na salony z rewolucyjnymi hasłami na ustach (podział zysków 88/12), jednocześnie niosąc pod pazuchą hojną kiełbasę wyborczą w postaci ekskluzywnych tytułów oraz darmowych gier. Jedni gracze znienawidzili z jego powodu twórców Fortnite'a, inni z radością porzucili Steama na rzecz nowej platformy (a większość pewnie korzysta z jednego i drugiego).

Wśród developerów również zarysowały się podziały. Niektórzy mali twórcy bardzo się z EGS-em polubili, inni pozostaję wierni stemowej publice. Wydawcy zaś raczej popierają Epic w jego staraniach. Okazuje się jednak, że nie wszyscy. Graeme Struthers, współzałożyciel Devolver Digital, w rozmowie z GameSpotem bronił platformy Gabe'a Newella i słusznie zauważył, iż bez niej branża wyglądałoby diametralnie inaczej.

Czuję, że cała ta dyskusja powinna zostać zresetowana, ponieważ nigdy nie odbywała się we właściwy sposób. [Przed pojawieniem się Steama] co miesiąc otrzymywaliśmy konkretną zapłatę. Wszyscy znamy straszne historię o robieniu audytów w naszych wydawnictwach i znajdywaniu ogromnych rozbieżności między faktycznym stanem, a sprzedażą jaka byłą zgłąszana. Teraz mamy Steama – dostajemy dane co miesiąc, dokładne, proste i przejrzyste.

Dalej rozwijał swoją myśl:

W tym z modelu jako wydawca gry może zarabialiśmy 25% – i to jeśli odnieśliśmy sukces. Wejście w relację 70/30 było przełomowe pod każdym względem, a także doprowadziło do całkowitej zmiany naszych stosunków z developerami. Jeśli masz więcej pieniędzy i dostajesz je częściej, możesz ustalić z twórcami lepsze warunki.

Jednocześnie Struthers z pewną nadzieją spogląda na Epic:

Zawsze w pewnym momencie pojawia się konkurencja. Epic doszedł do wniosku, że lepszą drogą do zdobycia zawartości dla platformy jest hojniejsze dzielenie się przychodami i oczywiście stawianie na exclusive'y – i to jest świetne. To dawanie developerom i wydawcom wyboru. Nie możesz jednak traktować tych dwóch rzeczy jako równorzędnych. Steam zainwestował nawet nie wiem, ile setek milionów dolarów w swoją platformę; Epic dopiero musi to zrobić. Nie mówię, że tego nie zrobią i mam nadzieję, że do tego dojdzie. W kwestii funkcji i narzędzi dla developerów jest sporo do zrobienia. Ale konkurencja jest dobra. […] Sądzę, że powinniśmy szanować Steama za to, co osiągnął. Bez niego nie rozmawialibyśmy o żadnej z tych rzeczy.

Nie da się ukryć, że wiele osób niekoniecznie jest świadomych tego, jak wyglądała nasza branża „od kuchni” w latach przed pojawieniem się sklepu Valve. Z drugiej strony, niejeden graczy miło wspomina czasy, kiedy gry się faktycznie posiadało, a nie jedynie „wypożyczało”. Czy go lubimy, czy nie, to właśnie Steam jest jednym z architektów naszej rzeczywistości – i warto o tym pamiętać.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Steam,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
sobota, 19 października 2019, 9:12   freynir
cd- reaktywacja starych gier na nowych platformach.
EGS nastawiony wyłącznie na zysk- i bardzo dobrze, firma która nie nastawia się na zysk, zazwyczaj szybko plajtuje.
Trzeba przy tym zauważyć, że i tak poza tym obiegiem funkcjonują jeszcze np. Spiderweb Software czy indyki, zazwyczaj publikujące najpierw na Itch/io, funkcjonujące zazwyczaj w stylu z początku lat 90-tych 20 wieku- shareware.
sobota, 19 października 2019, 9:06   freynir
STEAM uratował granie na piecykach? Z tym bym się spierał. Na pewno ułatwił małym wydawcom możliwość zarobku poprzez publikacje elektroniczną zamiast pudełkowej, a dużym ułatwił kontrolę nad ilością faktycznie sprzedanych kopii.
Nowa platforma nikomu niepotrzebna?! Konkurencja zawsze jest potrzebna, inaczej powstaje monopol. Zauważmy, że platformy typu Origin czy Uplay to sklepy natywne, nie dostaniesz tam nic poza wytworami konkretnej firmy.
Nasz GOG do niedawna miał zupełnie inną specjalizację
sobota, 19 października 2019, 8:23   Dantes
+DETHKARZ gracze dawno zapomnieli, że Steam uratował grania na Pc Microsoft miał plan głównie promować Xbox i kontrolować rynek gier a odnośnie Epic są nastawienie na zysk a mówią na odwrót i nikomu nie jest potrzebny nowa platforma growa Steam, GoG lub Origin w zupełności wystarczy nie wspominając o Rockstar czy Bethesda co za dużo to nie zdrowo :P
piątek, 18 października 2019, 15:46   YorDar
@DETHKARZ Trochę to przykre, ale nie sądzę żebyśmy na Epicu kiedykolwiek zobaczyli lepsze ceny (oczywiście nie wliczam wyprzedaży) niż na Steamie, Epic chciał walczyć z monopolem Steama odbierając głośne tytuły jako exclusive'y i według mnie przez to sam stał się tym z czym chciał walczyć tylko ta walka bardziej stawia na developerów, a nie na klientów, ale bez klienta nie ma rynku. Osobiście denerwuje mnie brak możliwości wyboru sklepu.
piątek, 18 października 2019, 14:15   DETHKARZ
@zpox W takim razie gdzie są te 'lepsze ceny' na epicu? A zdanie w tekście jasno sugeruje, że ludzie porzucają steama... xD
czwartek, 17 października 2019, 20:17   w1ntermu7e
@down to wielki plus dla małych wydawców że nie muszą wydawać gier w pudełku. Poza tym, deweloperzy którzy sprzedają klucze na steam bezpośrednio dostają 100% przychodów
czwartek, 17 października 2019, 19:50   kajtji
No i jakby nie patrzeć gry cyfrowe (poniekąd) są dzięki temu tańsze. Premiera, tak ceny spore, ale rok później? Gry potrafią kosztować grosze, a wielu twórców nie boi się zmniejszyć ceny o 50% czy więcej, bo tu nie muszą liczyć się z kosztem pudełka/wysyłki. Steam to takie zło konieczne, które uratowało PCty. Osobiście mi nie przeszkadza kupowanie gier po roku lub więcej po 20-30zł, jakbym mógł sprzedać, to i tak bym tego nie zrobił.
No i chyba nikt mi nie powie, że automatyczne aktualizacje są złe?
czwartek, 17 października 2019, 19:47   kajtji
Ja generalnie uważam, że Steam jest w pewnym stopniu przekleństwem i zbawieniem dla PCtów. Z jednej strony przypisywanie do konta, wiadomo, nie każdy się z tym godzi. Jednakże, dzięki temu większość osób porzuciło na PC pudełka, a tak samo i wielu twórców, więc taka SEGA może bez obaw wydać Yakuzę, zapłacić tylko za port i zarabiać, gdyby musieli wydać pudełko, to pewnie by tego nie zrobili. Gra i tak poza Japonią zbyt popularna nie jest. Podobnie z innymi wydawcami. Mogą po prostu bez obaw wydać grę na PC.
czwartek, 17 października 2019, 19:07   w1ntermu7e
@down epic ma lepsze ceny niż steam?
czwartek, 17 października 2019, 18:28   zpox
@DETHKARZ
myślę że chodziło raczej o to, że mogą używać np. epica jeżeli jest np w stanie zaoferować tą samą grę w lepszej cenie, nie porzucając jednak swojej biblioteki gier na steamie/innych platformach

O autorze

Witold
Naczelny plotkarz cdaction.pl

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Twoja cotygodniowa dawka przekąsu.

Komentarzy:
8

Kupiliśmy z enkim Switcha, więc od dzisiaj w „Sprawdzam” będą pojawiać się także produkcje na konsolę Nintendo. Na pierwszy ogień dwie, a do tego pewna polska perełka. PS: Tak, polecajcie swoje ulubione produkcje na Switcha, najlepiej niezależne!

Komentarzy:
1

Za nami  pecetowa premiera Red Dead Redemption 2. Z tej okazji zapraszam was do wędrówki po Dzikim Zachodzie. Ale tym prawdziwym, jakże różnym niż świat znany wam z gier i filmów. Ruszajmy, by rozprawić się z narosłymi wokół niego mitami. Jiiiiiii-ha!

Komentarzy:
15

Wśród asów światowej branży komputerowej nie brak i takich nazwisk, które brzmią bardzo swojsko. Znacie (choćby z moich tekstów) Jacka Tramiela/Trzmiela, na pewno słyszeliście też o niejakim Stevie Wozniaku. Ostatnio też jest głośno o Paulu Baranie, jednym z „ojców” internetu. Ale czy wiecie, że była szansa, by największą gwiazdą spośród nich był Jacek Karpiński?

Komentarzy:
12

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z