12
26.06.2018, 17:49Lektura na 2 minuty

Google Play: Tysiące niezależnych developerów mogą przestać istnieć

Albo Google zmieniło politykę widoczności, albo mamy do czynienia z koszmarnym glitchem. Tak czy siak – efektem jest potężne tąpnięcie.


Mateusz Witczak

Jak informuje Gamasutra, od minionego czwartku wiele niezależnych studiów notuje ogromne (rzędu 80-90%!) spadki ściągalności swoich gier i aplikacji. Powód? Ponoć Google wprowadziło nowy algorytm decydujący o ich widoczności. Może też chodzić o błąd, który zostanie za jakiś czas naprawiony. Sęk w tym, że gigant z Mountain View nie wystosował w tej sprawie oficjalnego komunikatu i nie chce się odnieść do pytań dziennikarzy.

Komentarze developerów (udzielone m.in. na forum Unity) zdają się mówić same za siebie...


W tym tygodniu liczba pobrań mojej gry w sklepie Google Play spadła z przeciętnej wartości 12 tys. dziennie do 5 tys. dziennie, mimo że liczba wyszukiwań w sklepie nie uległa zmianie.



Robimy aplikacje od prawie 10 lat. Rozmawiałem z innym developerem, który zaczął około 2010 roku i NIGDY w historii Google Play ani żadnego innego sklepu nie zauważyliśmy tak znaczącego spadku. To nie jest normalny trend spadkowy – to potężne tąpnięcie o ponad 80%, które dotyczy wielu naszych topowych aplikacji, a zarazem bardzo przerażający scenariusz.



To zdecydowanie nie jest normalny odpływ. Jesteśmy obecni w sklepie od czterech lat i nigdy nie widzieliśmy spadków o 80-90%, które dotknęłyby wszystkich gier w tym samym czasie. Nigdy nie wydarzyło się nic, co byłoby choć odrobinę bliskie temu, co dzieje się teraz.



Jestem tu, by uzyskać wsparcie emocjonalne. Wygląda na to, że nie jestem w najgorszej sytuacji, bo pobrania spadły nam o „jedynie” 70%, ale przychody z reklam z Google Play były moim głównym źródłem utrzymania, więc sprawy nie wyglądają wesoło. 



Ta sama historia. Ogółem notowaliśmy ponad 80 tysięcy pobrań dziennie. Teraz liczba wynosi niespełna 5 tysięcy i każdego dnia spada. Jeśli nic się nie zmieni, będziemy musieli zwolnić nasze zespoły i zamknąć nasze firmy!



Podsumowując: wygląda na to, że płatne aplikacje dużych developerów są pozycjonowane wyżej (Google na nich zarabia), podczas gdy niezależne zespoły produkujące darmowe, utrzymujące się z reklam tytuły (na których Google nie zarabia) znacząco spadły. Czy trend się utrzyma, pokażą (zapewne) nadchodzące dni.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze