6
26.06.2018, 16:47Lektura na 2 minuty

Dota 2: Sztuczna inteligencja rzuca wyzwanie najlepszym graczom na świecie [WIDEO]

Boty trenują równowartość 180 lat... i to w ciągu doby!


Mateusz Witczak

Badacze z grupy OpenAI (organizacji non-profit finansowanej między innymi przez Elona Muska, ale też Amazon czy Microsoft) zapowiedzieli właśnie, że podczas sierpniowych mistrzostw The International 2018 spróbują pobić zespoły profesjonalnych graczy. OpenAI Five już teraz jest w stanie poradzić sobie z pięcioosobowym zespołem amatorów. Projekt jest oparty na uczeniu maszynowym, czyli (w dużym uproszczeniu) algorytmach, które umożliwiają sztucznej inteligencji zapamiętywanie i samodzielną naukę. Nie trzeba pokazywać AI rozwiązań wprost i specjalnie jej przygotowywać do konkretnych zagrań. Sama do nich dojdzie.

Postępy inicjatywy obrazuje poniższy materiał, w którym rozwiązanie testuje znany w społeczności gracz/trener William „Blitz” Lee.


Na stronie projektu autorzy przyznają, że niekoniecznie zakończą wyzwanie z tarczą...


Może nam się nie udać, Dota 2 to jedna z najpopularniejszych i najbardziej kompleksowych gier e-sportowych na świecie, z pomysłowymi i zmotywowanymi profesjonalistami, którzy rokrocznie trenują, by zdobyć część z puli nagród w wysokości 40 milionów dolarów.



Dotychczas sztuczna inteligencja autorstwa OpenAI była sobie w stanie poradzić z profesjonalistami w rozgrywkach 1 na 1. Ukraiński e-sportowiec Dendi poddał się walkowerem, zaniechując dalszych rozgrywek z botem przy wyniku 2:0 dla AI. Tym jednak razem weźmie ona udział w turnieju dwóch drużyn po pięciu graczy każda, co będzie wymagać sporej koordynacji działań.

By zwiększyć swoje szanse, AI „trenuje” w Dotę 2 przez ekwiwalent 180 lat! I to każdego dnia. Pierwsze mecze przyniosły zresztą obiecujące rezultaty, boty zwyciężyły z drużynami zawiązanymi przez ekipy OpenAI i Valve (producentów gry). Wbrew pozorom nie chodzi tu wcale o udowodnienie, że AI jest w stanie poradzić sobie w grze wideo, ale że potrafi uczyć się kompleksowych materii i rozwiązywać problemy w czasie rzeczywistym. Uczenie maszynowe ma przyszłość w – chociażby – zarządzaniu infrastrukturą komunikacyjną, automatyzacji tłumaczeń czy usprawnieniu produkcji i wydobycia.

Nad podobnymi rozwiązaniami pracuje ekipa Google DeepMind, która z kolei testuje swe rozwiązania na drugim StarCrafcie. Zespół badaczy ma na koncie liczne sukcesy – w 2016 algorytmowi AlphaGo udało się rozgromić mistrza Europy w go, czyli skomplikowanej chińskiej grze, w której nawet superkomputery przegrywały dotychczas z amatorami. W maju 2017 AlphaGo pokonało zaś mistrza świata.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze