12
20.04.2018, 10:07Lektura na 2 minuty

Valve musi zapłacić Australii 3 miliony dolarów

I to za błąd, który naprawiło trzy lata temu!


Mateusz Witczak

Jak dobrze wiecie, Steam wprowadził jakiś czas temu opcję zwrotu pieniędzy. Jeżeli transakcja została dokonana w ciągu dwóch ostatnich tygodni, a my spędziliśmy w grze mniej niż dwie godziny, możemy liczyć na refundację (po szczegóły odsyłam w to miejsce).

Jednak w zamierzchłym 2014 takiej opcji nie było. Oficjalne stanowisko firmy Newella brzmiało wówczas: 


O ile nie jest to wymagane przez lokalne prawo, nie oferujemy zwrotów ani wymiany gier, DLC lub przedmiotów zakupionych za pośrednictwem naszej strony lub klienta Steam.



Tymczasem lokalne prawo Australii wymagało, by wszystkie operujące w kraju firmy umożliwiały zwroty środków zapłaconych za wadliwe towary. Władze Australii oskarżyły więc Valve, że regulamin sklepu stoi w sprzeczności z wewnątrzkrajowymi przepisami. Stanowisko urzędników Australian Competition and Consumer Commission (ACCC) było następujące:


[Regulamin Steam – przyp. red.] stanowi pogwałcenie australijskiego prawa konsumenckiego dla firm, [Valve – dop. red.] nie udziela zwrotów w żadnych okolicznościach, wliczając w to prezenty i wyprzedaże.



Steam wprowadził możliwość zwrotu pieniędzy w czerwcu 2015, ale pozew był już analizowany przez australisjki sąd federalny. Ten orzekł w marcu 2016, że Valve w istocie wprowadzało w błąd 2,2 mln australijskich użytkowników. W grudniu 2017 sąd nałożył na firmę karę w wysokości 3 milionów dolarów australijskich, od której Valve próbowało się odwołać (argumentując, że cyfrowe produkty nie podpadają pod  definicję „towarów” figurującą w australijskim prawie konsumenckim). Bezskutecznie. Sprzeciw Amerykanów właśnie oddalono, co przedstawicielka ACCC skomentowała następująco:


Ten ważny precedens potwierdza opinię ACCC, że zagraniczne firmy sprzedające swe towary australijskim konsumentom muszą przestrzegać naszych praw. Jeśli nabywca kupuje wadliwy cyfrowy produkt, ma prawo do naprawy, wymiany lub zwrotu pieniędzy, dokładnie tak samo, jak gdyby właśnie wyszedł ze sklepu.



Valve nie zdecydowało się (jeszcze?) zabrać głosu w tej sprawie.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze