10
11.04.2018, 13:46Lektura na 2 minuty

Steam ukrócił dostęp do danych na temat sprzedaży, SteamSpy (chyba) kona

Zmianę odczujecie i wy, i my.


Mateusz Witczak

Sklep Valve doczekał się właśnie aktualizacji polityki prywatności. Ponoć poprawia ona życie użytkowników, ułatwiając nawigację, sęk w tym, że równocześnie czyni listę życzeń i listę zakupów z definicji niewidocznymi dla innych (co można jednak w ustawieniach zmienić). 

Oznacza to, że SteamSpy, serwis monitorujący w sklepie Valve sprzedaż gier, na którego dane powołujemy się w newsach wielokrotnie (chociażby ostatnio, prezentując bardzo ciekawy raport), może zaprzestać działalności. Tak przynajmniej twierdzi na Twitterze Sergey Galyonkin, jego założyciel.


Valve zmieniło właśnie ustawienia polityki prywatności, czyniąc gry posiadane przez użytkowników Steama z definicji ukrytymi. SteamSpy polegał na widoczności tych danych, stąd nie będzie mógł dłużej funkcjonować.



By SteamSpy mógł nadal pracować w obecnym kształcie, wszyscy klienci musieliby "ręcznie" udostępniać dane na temat swoich bibliotek... trudno jednak oczekiwać, by uczyniło to 291 milionów ludzi, nieprawdaż?

Oznacza to – de facto – koniec najpopularniejszej z monitorujących targowisko Valve stron... choć Galyonkin nie składa broni i twierdzi, że wciąż jest w stanie przewidywać liczbę sprzedanych kopii. Tyle że procesu nie da się zautomatyzować, a dane nie byłyby tak bliskie rzeczywistości, jak dotychczas. 


Wciąż mogę przewidywać sprzedaż dzięki CCU (liczbie jednoczesnych użytkowników - przyp. red.), ale będzie to wymagać znacznie więcej manualnej pracy i będzie mniej precyzyjne. Niestety nie mogę zautomatyzować tego procesu.



Przy okazji Valve zapowiedziało, że już wkrótce udostępni tryb "niewidzialności", który pojawi się obok dotychczas dostępnych statusów "online", "offline" czy "zaraz wracam". Jeśli zdecydujemy się go wybrać, inni gracze będą widzieć nas jako nieaktywnych użytkowników, ale zachowamy dostęp do listy znajomych i wciąż będziemy mogli z nimi korespondować. 


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze