1
6.04.2018, 10:08Lektura na 3 minuty

Steam w 2017 roku: Więcej gier, większe zyski, więcej graczy, chińska inwazja i polskie akcenty

Dowcipnie trzeba zauważyć, że informacje pozyskaliśmy od szpiega.


Mateusz Witczak

A konkretniej: od monitorującego sklep SteamSpy’a, który podsumował 2017 rok. Wnioski są nader optymistyczne:

  • Wpływy ze sprzedaży gier sięgnęły 4,3 mld dolarów (rok wcześniej: 3,5 mld). I to bez uwzględnienia DLC czy wewnątrzgrowych transakcji, które windują tę kwotę do grubo ponad pięciu miliardów.
  • Ze Steama korzysta 291 milionów użytkowników, a w samym tylko 2017 ich liczba wzrosła o 63 mln (22%). Liczba ta dynamicznie zresztą rośnie (co pięknie obrazuje poniższy wykres).

  •  

  • Warto jednak zauważyć, że nowi gracze kupują odczuwalnie mniej.

  •  

  • 57 milionów użytkowników było aktywnych w ciągu ostatnich dwóch tygodni.
  • W 2017 wydano więcej gier niż kiedykolwiek wcześniej. Ostatnie dane mówią o tym, iż w katalogu Steama znalazło się niemal 21,5 tys. tytułów, przy czym aż 7,7 tys. dołączyło do nich w 2017 roku (to 39% ogólnej liczby gier!).
  • Steam Direct, czyli program, który zastąpił w ubiegłym roku Greenlighta, nie zahamował liczby premier. 

  •  

  • Odczuwalna jest silna polaryzacja – 100 największych produkcji odpowiada za 50% przychodów. Problem mogą mieć gry niezależne. Średnio tytuł sprzedaje się w 9,5 tys. egzemplarzy (rok wcześniej: aż 32 tys.), średni zbyt tytułów indie wynosił zaś w ubiegłym roku 1,5 tys. kopii.

  •  

  • Mali developerzy starają się walczyć z trendem, stąd średnie ceny systematycznie spadają.

  •  

  • W top 20 najchętniej kupowanych tytułów króluje, bez niespodzianki, PUBG. Drugie miejsce (z ogromną stratą) zajmuje CS:GO, wciąż mocno trzymają się GTA V i trzeci Wiedźmin.

  •  

  • Wbrew obiegowej opinii najczęściej używanym językiem jest na Steamie... uproszczony chiński. Co jest zresztą o tyle ciekawe, że oficjalnie usługa nie jest w Chinach dostępna.

  •  

  • „Chińska inwazja” wyraźnie przybrała na sile wraz z premierą PlayerUnknown’s Battlegrounds (w świetle ostatnich statystyk, zgodnie z którymi w PUBG-a gra co drugi pecetowy gracz w Chinach, nie powinno to dziwić). Warto jednak odnotować, że Azjaci poprzestają zazwyczaj na kupnie PlayerUnknown’s Battlegrounds.
  • st9_4bqu.jpeg

  • Również my, Polacy, nie mamy się czego wstydzić.
  • st10_4bqu.jpeg

    Ogółem Steam zakończył rok z przytupem – w 2017 wydano największą liczbę gier, konsumenci wyłożyli najwięcej pieniędzy, a Valve przyciągnęło kolejnych użytkowników. Pełna wersja raportu jest dostępna pod tym adresem.


    Czytaj dalej

    Redaktor
    Mateusz Witczak

    Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

    Profil
    Wpisów3462

    Obserwujących20

    Dyskusja

    • Dodaj komentarz
    • Najlepsze
    • Najnowsze
    • Najstarsze