58
14.12.2017, 14:58Lektura na 3 minuty

PUBG: Twórca, mówiąc delikatnie, nie jest zadowolony z podróbek swojej gry

I twierdzi, że branża potrzebuje prawnego zabezpieczenia marek i pomysłów na rozgrywkę. PS Wersja na XBO klatkuje. Czujcie się ostrzeżeni!


Mateusz Witczak

Być może w zalewie codziennych newsów tego nie zauważyliście...

...bo...
...wcale...
...nie...
...opublikowaliśmy...
...na...
...temat...
...sukcesów...
...i...
...rekordów...
...PlayerUnknown's...
...Battlegrounds...
...jakichś...
...(jeśli...
...dobrze...
...liczę)...
...dwudziestu...
...dwóch...
...newsów...
...(oraz...
...wzmianek...
...itp....
...itd.)...

...PlayerUnknown's Battlegrounds to największy i najbardziej niespodziewany hit tego roku. Niezastąpiony SteamSpy informuje, że pecetowy wczesny dostęp sprzedał się dotychczas w nakładzie ok. 25,5 mln kopii!

Dolary zwęszyli jednak i inni. Po marcowej premierze gry Brendana Greene'a z własnymi shooterami typu battle royale wystartowali twórcy m.in. Fortnite'a (co zresztą autorom PUBG-a się nie spodobało), GTA Online, czy Ark: Survival Evolved, własny tytuł planuje też chiński Tencent. Duże nadzieje budzi zwłaszcza rynek chiński, gdzie jak grzyby po deszczu wyrastają mobilne kopie tytułu (sam PUBG doczeka się tam zresztą oficjalnej mobilnej adaptacji).

Choć naśladownictwo jest ponoć najwyższą formą pochlebstwa, Greene nie jest zadowolony z poczynań kopistów (a przede wszystkim – z ich zachowawczości). W rozmowie z BBC Radio 1 przyznał:


Chcę, żeby inni developerzy włożyli do gatunku coś autorskiego, a nie tylko podbierali to, co jest w naszej grze. Ale by tak się stało, potrzebujemy nowych i interesujących zmian w trybie gry. Jeśli będzie to tylko kopiowanie, gatunek się nie rozwinie, a ludzie się nim znudzą.


Developer zwraca też uwagę, że nasza branża w ogóle miewa problemy z kradzieżami cudzej twórczości. I postuluje wprowadzenie nowych regulacji.


W naszej branży nie ma ochrony własności intelektualnej. W filmach i muzyce istnieje obrona IP, więc możesz zadbać o swoje dzieło. W grach jeszcze nie funkcjonuje, na co należałoby zwrócić uwagę. Niektóre niesamowite gry nie zyskują należytej popularności, a potem ktoś bierze ich pomysł, ma pewien budżet marketingowy i nagle zyskuje popularny tytuł, który powstał w oparciu o zerżnięty pomysł. Myślę, że jest to coś, czemu branża musi się przyjrzeć. 



A ponieważ zdobyłem już Waszą uwagę: ważna informacja dla wszystkich, którzy grają (lub rozważają zakup) wersji na XBO. Niezastąpione Digital Foundry sprawdziło wydajność PUBG-a na konsoli Microsoftu i wnioski nie są dobre. Gra miewa trudności z doczłapaniem do 30 klatek na sekundę.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze