16
19.10.2017, 13:00Lektura na 3 minuty

Były pracownik Visceral: Dead Space 2 kosztował 60 milionów dolarów, sprzedaż nie spełniła oczekiwań EA

Jak wiele pudełek z grą wysokobudżetową trzeba sprzedać, by poniesione wydatki się opłaciły?


Mateusz Witczak

Raptem wczoraj donosiliśmy, że studio Visceral Games (seria Dead Space, Battlefield Hardline, Army of Two: The Devil's Cartel) jest już przeszłością, a gra z uniwersum Gwiezdnych Wojen trafi pod pieczę innego developera. 

Zach Wilson, jeden z projektantów Hardline'a, poczuł się w obowiązku, by zabrać głos na Twitterze. Jak wspomina, cztery miliony sprzedanych egzemplarzy drugiego Dead Space'a nie były wystarczającą liczbą, by zadowolić księgowość Electronic Arts.


Stworzenie Dead Space'a 2 kosztowało 60 milionów dolarów i w temacie budżetu byli bezlitośni. Sprzedali tylko 4 miliony dolarów i to nie było dość.


Właśnie w związku z niesatysfakcjonującym zbytem podjęto decyzję o znaczących zmianach w formule serii (czego efektem była odczuwalnie chłodniej przyjęta "trójka").

Projektant przyznaje, że pewną winę za problem ponoszą producenci i sklepy, którzy zgarniają sporą część zysków z gry.


Musisz wydać 60 milionów dolarów, by to (grę - dop.) wypromować, a spora część zysków przypada w udziale Microsoftowi i sklepom.


Developer zaznacza, iż nie wie, czy wynik zwrócił EA poniesione nakłady. Twierdzi natomiast, że nie był on tak dobry, jak przewidywali analitycy.

 


Kiedy mówisz "to nie było dość" masz na myśli, że EA przewidywało/domagało się większej sprzedaży, czy że gra nie przyniosła zysków? Szaleństwem byłaby ta druga opcja. Nie wiem, czy gra przyniosła zysk. Ale na pewno sprzedała się poniżej oczekiwań, a wpisanie się w oczekiwania jest istotne.


Cztery miliony sprzedanych egzemplarzy to dużo... ale wobec rosnących budżetów na produkcję i marketing bywają niezbędnym minimum. Dobrym przykładem jest tu Resident Evil VII, który mimo niezłego zbytu, potrzebował trochę więcej czasu, by wstrzelić się przewidywania wydawcy.


Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze