Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

PAX East: Jak koronawirus wpłynął na targi?

Ninho środa, 4 marca 2020, 2:52 O grach inaczej

Jak koronawirus i brak największych wystawców wpłynęły na PAX East? Przejrzeliśmy ogólnodostępne dane i materiały, o komentarz poprosiliśmy także przedstawicieli polskiej branży obecnych na imprezie. 

Mogłoby się wydawać, że wszystkie przeciwności losu gnębiące organizatorów PAX East powinny sprawić, iż targi będą przygnębiającym pokazem wpływu koronawirusa na naszą branżę, a po ich zakończeniu będziemy zastanawiać się, czy nie lepiej byłoby je po prostu odwołać – podobnie jak GDC. Mamy środę, hale opustoszały – wiemy już, jak strach przed epidemią wpłynął na liczbę odwiedzających i czy organizatorzy mają właściwie powody do narzekania. 

Największych zabrakło

Kiedy czytałem kolejne doniesienia o wystawcach, którzy rezygnują z pojawienia się na PAX East, liczyłem się z możliwością odwołania targów. Właściwie nie mam wątpliwości – gdyby data eventu była tak odległa jak GDC, to pewnie podjęta zostałaby identyczna decyzja i imprezę przesuniętoby na bliżej niesprecyzowaną przyszłość. 25 lutego przygotowania trwały jednak w najlepsze:

W międzyczasie organizatorzy musieli jednak denerwować się bardziej i bardziej z każdą kolejną informacją – już brak grywalnego dema The Last of Us Part II był dotkliwym ciosem. Za Sony poszli kolejni – Kojima Productions, Facebook, Capcom, Square Enix, PUBG Corp. A w końcu także CD Projekt RED, który miał przywieść na targi Cyberpunka 2077.

Show must go on – targi wystartowały zgodnie z planem 27 lutego. Jak brak tak wielu ważnych wystawców wpłynął na hale Boston Convention and Exhibition Center?

– Było kilka plusów zaistniałej sytuacji – zauważa Dawid Biegun z All in! Games – Przede wszystkim zwiedzający nie tworzyli wielogodzinnych kolejek wokół największych tytułów i mogli obejrzeć coś więcej (choć w przypadku polskiego Ghostrunnera i tak kolejki sięgały dwóch godzin). Nie blokowały się również przez to główne alejki zajęte przez największych wystawców, przez co poruszanie się na evencie było o wiele łatwiejsze.

Już po zakończeniu imprezy głos zabrał także dyrektor ds. komunikacji i spraw zewnętrznych w Massachusetts Convention Center Authority, Nate Little. Zastrzegł, że „liczba odwiedzających była identyczna jak przed rokiem, a w niedzielę nawet wyższa”. Dokładnych danych nie znamy, gdyż PAX przestał je podawać przed kilkoma laty, jednak Little zdradził, iż bilety na imprezę wyprzedały się co do jednego.

PAX vs koronawirus

Oczywiście organizatorzy nie zamierzali pozostać niewzruszeni na ekspansję COVID-19 na całym świecie. Podczas eventu wszystkie powierzchnie były regularnie dezynfekowane. Ostrożność udzieliła się wszystkim – developerzy na właściwie wszystkich stoiskach zapewniali płyn do dezynfekcji rąk – trend ten mieli zapoczątkować nasi rodacy z Atomic Wolf (którzy na targi przyjechali z grą Liberated). 

Oscar Ventura z Drulcast zwrócił natomiast szczególną uwagę na Nintendo – przed każdą sesją oczekiwanie wydłużało się, gdyż Japończycy dokładnie wycierali całe stanowiska nim zaprosili do nich kolejnych graczy. Do tego sami odwiedzający podeszli do sprawy poważnie, jak przyznał Piotr Gnyp z Walkabout – zamiast podawać sobie ręce, czy zbijać piątki, większość osób witała się przy pomocy... łokci.

Nate Little podkreślił natomiast w rozmowie z Boston Globe, że podobne środki ostrożności podczas imprez w Bostonie można było zauważyć już w przeszłości – i to w przypadku zwykłego sezonu grypowego. "Medialność" nowego koronawirusa sprawiła jednak, iż zdecydowanie więcej osób zwracało uwagę na na środki zapobiegawcze. Uwidocznienie tychże leżało także w interesie organizatorów – skutecznie uspokajało to odwiedzających.

Polska górą!

Bez dwóch zdań prezentacja Baldur's Gate 3 była najważniejszym wydarzeniem podczas PAX East. Nie wszystko w trakcie panelu poszło gładko – najpierw Swen Vincke zginął na samym początku dema, potem zawiesił cały build i z kilkudziesięciu minut przeznaczonych na Q&A pozostało zaledwie kilka. 

Z racji braku większości najważniejszych wystawców równie dużych momentów nie było zbyt wiele. Pozwoliło to jednak błyszczeć mniejszym studiom, wśród których nie zabrakło przedstawicieli polskiego gamedevu. Jak już wyżej wspominał Dawid Biegun – do cyberpunkowego Ghostrunnera kolejki nie miały końca, na brak zainteresowania nie mogło także narzekać komiksowe Liberated, w którego mieliśmy przyjemność niedawno zagrać. Dość napisać, że obie produkcje zostały wielokrotnie wyróżnione przez zagraniczne media – jak choćby w zestawieniu Gamerant, w którym pojawił się także Gamedec rodzimego Anshar Studios. 

 – Na PAX dzieje się dużo, nawet bardzo dużo i podoba mi się, że były to targi dla indyków – powiedział mi Piotr Gnyp  – Wysokobudżetowe gry mają E3, Gamescom i inne okazje. Fajnie, że tegoroczny PAX poświęcony był mniejszym wydawcom i twórcom.

Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło? 

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
czwartek, 5 marca 2020, 15:24   SolInvictus
@tommy50 Dzialanie swiata nie jest takie proste. Rozwiazania radykalne swiadcza o braku umiejetnosci stworzenia tych lepszych i bardziej wlasciwych.
środa, 4 marca 2020, 19:36   tommy50
@Sollnvictus
Np ONZ i sankcje finansowe, dyplomatyczne i handlowe dla każdej firmy czy Państwa, które się nie zastosuje
Walnąć po kieszeni np Chiny za stworzenie i wypuszczenie wirusa w Wuhan, nie h pokryją koszty całemu światu nie tylko leczenia, ale prewencji.
Szybko Chiny by spadły 2 miejsca na 10 w zamożności.
środa, 4 marca 2020, 14:15   SolInvictus
A co imprezy... Faktycznie fajnie, ze na nieobecnosci duzych graczy skorzystaly indyki. Oprocz wiekszej szansy na uwage i promocje dostali takze podbudowanie morale, bo na pewno takim tworcom Ghostrunnera bylo bardzo milo, gdy ich gra generowala kolejki na 2h.
środa, 4 marca 2020, 14:12   SolInvictus
@tommy50 A wszyscy powinni siedziec w domu i czekac na bohatera Death Stranding. Jedna sprawa to kasa wielkich korporacji, druga to kwestia tego, ze niemozliwym jest wprowadzac takie ogolne i odgorne ograniczenia w ogolnej zgodzie i bez zaburzenia funkcjonowania swiata. I tez kto mialby je wprowadzic i niezgadzajacym sie z nimi narzucic? Zjednocznony Rzad Ludzkosci Powolany W Trwodze Przed Koronawirusem?
środa, 4 marca 2020, 9:15   tommy50
Wszystkie imprezy masowe na świecie powinny być odwołane i takie powinno być zalecenie WHO.
Po co ryzykować rozszerzanie zarażeń? Dla rozrywki i zysku kilku korpo?Tak samo firmy powinny przejść na szkolenia przez telekonferencje, a turystyka powinna być ograniczana.
środa, 4 marca 2020, 7:04   Muidus
oby do E3 problem został zażegnany, liczę mocno na Cyberpunka, Vampura the mascarade 2 i oczywiście Baldur's gate 3 (z tym ,że nie wierzę sukces BG3 przebijający cyberpunka)

Artykuły

W menu posypki o smaku cenzury, majsterkowania i dziury w ziemi.

Komentarzy:
0

…ale w wyobraźni frunę na skrzydłach indyków!

Komentarzy:
2

Strażnicy powrócą za około dwa miesiące. W jakiej są kondycji?

Komentarzy:
1

Myśl na dziś: Często o najfajniejszych chwilach w naszym życiu dowiadujemy się dopiero od świadków.

Komentarzy:
1

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z