31
11.11.2023, 16:00Lektura na 2 minuty

Sukces Baldur's Gate'a 3 „udowadnia inteligencję graczy”. Prezes Lariana o GOTY

Zdaniem prezesa Larian Studios sukces jego gry pokazuje, że wbrew obiegowej opinii szeroka publiczność ma głowę na karku.


Stanisław „Wokulski” Falenta

Wczoraj (10 listopada 2023) rozdano brytyjskie nagrody Golden Joystick. Cyberpunk 2077: Widmo Wolności otrzymało tytuł dodatku roku, o czym naturalnie piszemy, bo to rodzima produkcja. Poza tym wszystkich zdeklasował Baldur's Gate 3. Zgarnął aż siedem statuetek. I to dosłownie, bowiem na zdjęciu jednego z pracowników Larian Studios widzimy prezesa z naręczem złotych figurek:


„Nie spodziewałem się”

Tuż po ceremonii redakcji GamesRadar+ udało się go krótko przepytać. Swen Vincke prezes Larian Studios, po raz kolejny stwierdził, że takiego sukcesu oraz idącej za nim nagrody się zwyczajnie nie spodziewał.

Dodał jednak, że jego zdaniem świadczy ona o wysokiej inteligencji szerszego grona odbiorców. Nikt bowiem nie starał się w studiu, aby uprościć grę względem oryginalnej wizji czy wyciąć z niej trudniejszą część mechaniki (nieskładność wypowiedzi zapewne podyktowana jest emocjami, tylko nieznacznie ją edytowałem):


Ponieważ nie wiedzieliśmy o tym sukcesie wcześniej, nie szliśmy na kompromis. Wiesz, co prawda staraliśmy się, aby wszystko było jak najbardziej przystępne, ale nie rezygnowaliśmy z niczego. A powszechną mądrością jest „kompromis w celu udostępnienia gry szerokiemu gronu odbiorców”. To pokazuje inteligencję graczy, co jest naprawdę dobrą rzeczą.


Vincke pije tu do powszechnej opinii, że uproszczone czy łatwe gry lepiej się sprzedają(*), a takie jak np. Disco Elysium lub inne „perełki” nie mogą się już przebić do szerszej świadomości. A choć Baldur's Gate 3 do aż tak trudnych nie należy, nie można mu odmówić pewnej niszowości oraz konieczności nauki, zwłaszcza w wersjach przed ostatnimi aktualizacjami usprawniającymi drobnostki w interfejsie. Tymczasem o ile dokładnych danych brak, o tyle Baldur's Gate 3 wciąż wpada do publicznej sprzedażowej topki Steama.

Pozostaje się tylko cieszyć! Być może wielkie korporacje będą teraz bardziej chętne do udzielania kredytu zaufania ambitniejszym projektom, tak jak to było w zeszłym roku z Pentiment?

(*) Nawet Todd Howard ostatnio tłumaczył, że z tego powodu AI w Starfieldzie miała zostać pozbawiona wyższego ilorazu inteligencji.


Czytaj dalej

Redaktor
Stanisław „Wokulski” Falenta

Wielki entuzjasta gier z custom contentem. Setki godzin nabite w Cities: Skylines, Minecrafcie i Animal Crossing: New Horizons mówią same za siebie. Do tego rasowy Nintendron, który kupuje 10-letnie gry za pełną cenę i jeszcze się cieszy. Prywatnie lubi pływanie, sztukę i prowadzenie amatorskich sesji D&D.

Profil
Wpisów1004

Obserwujących8

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze