2
1.04.2023, 12:00Lektura na 2 minuty

Roblox: Koniec z reklamami dla dzieci. NFT oraz krypto też wylatują

Po miesiącach przymiarek Roblox całkowicie pozbywa się reklam dla wszystkich użytkowników poniżej 13. roku życia.


Stanisław „Wokulski” Falenta

Roblox to wielka gra platforma, której użytkownikami są w przytłaczającej większości dzieci oraz młodzież. Tworzą tam własne poziomy do gry wieloosobowej, udostępniane następnie w specjalnej przeglądarce. Na początku roku w Polsce zasłynęły serwery do odprawiania mszy katolickich. Większość tych tzw. doświadczeń dostępna jest za darmo, ale z haczykiem – w środku istnieje cała ekonomia przedmiotów kosmetycznych, oparta na mikropłatnościach walutą Robux. Można za nią kupować np. stroje tworzone przez innych oraz samemu ją zarabiać.

W związku z udziałem nieletnich osób Roblox nierzadko staje się przedmiotem krytyki ze strony różnych mediów oraz organizacji. Kanał na YouTube People Make Games przeprowadził na przykład śledztwo, z którego wynikało, że tak skonstruowana ekonomia prowadzi wręcz do wyzysku młodych, ambitnych dzieciaków siedzących godzinami nad projektowaniem poziomów – można rzec, że niektórzy wcielają się wtedy w rolę pełnoprawnych, beznadziejnie opłacanych (i przynoszących wielkie zyski firmie) developerów.

Roblox logo
Roblox

Firmie oberwało się także za słabo kontrolowany system reklam w grze. Zeszłoroczny raport organizacji Truth in Advertising jasno wskazywał, że brak jakiejkolwiek przejrzystości w ich oznaczaniu może prowadzić do nadużyć i manipulacji. Mowa tu o blisko 25 milionach (!) małych odbiorców. Roblox postanowił w końcu zareagować i wprowadzić poważne zmiany.


Koniec tego dobrego

Nowe standardy reklam Robloksa wprowadzają nową zasadę: ich ukrycie przed wszystkimi osobami poniżej 13 roku życia. Oprócz tego pojawił się szereg obostrzeń co do treści. Nie dowiemy się już m.in. o NFT, kryptowalutach, portalach randkowych, usługach pogrzebowych, magikach-oszustach czy… robakach. To swoją drogą naprawdę zastanawiające, że dopiero po wielu latach zaznaczono takie oczywistości.

Jeśli więc wasi milusińscy zagrywają się na tabletach w Robloxa, możecie czuć się bezpieczniej. Pozostaje pytanie, na ile reklamy przejdą do szarej strefy – „fanowskich” minigier stworzonych przez „zwykłych graczy”.


Czytaj dalej

Redaktor
Stanisław „Wokulski” Falenta

Wielki entuzjasta gier z custom contentem. Setki godzin nabite w Cities: Skylines, Minecrafcie i Animal Crossing: New Horizons mówią same za siebie. Do tego rasowy Nintendron, który kupuje 10-letnie gry za pełną cenę i jeszcze się cieszy. Prywatnie lubi pływanie, sztukę i prowadzenie amatorskich sesji D&D.

Profil
Wpisów1004

Obserwujących8
Roblox
Ocena redakcji
-
Ocena użytkowników
10
Platformy
-
Gatunek
-
Producent
-
Roblox

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze