Oficjalny koniec strajku aktorów głosowych. Obie strony doszły do porozumienia
Twórcy będą mogli korzystać z AI, ale są warunki.
Dokładnie miesiąc temu aktorzy głosowi doszli do wstępnego porozumienia z gigantami branży w temacie użycia sztucznej inteligencji do replikowania głosów profesjonalistów. Dziś strajk oficjalnie kończy się umową, która ma satysfakcjonować obie strony. Lekko ponad 95% członków związku SAG-AFTRA głosowało za jej przyjęciem.
Jak przeczytamy w komunikacie prasowym na stronie organizacji, aktorzy wywalczyli sobie podwyżkę o około 15%, wchodzącą w życie natychmiast, a także lepsze warunki emerytury. Najważniejsze w strajku było jednak dojście do porozumienia w kwestii użycia sztucznej inteligencji, i tutaj także udało się wypracować kompromis.
Replikowanie głosów i wizerunków aktorów przez AI pozostaje dozwolone, ale będzie wymagało pełnej i świadomej zgody z ich strony. Firmy zobowiązały się do informowania o tym, w jaki sposób model będzie wykorzystywany, a także zaprzestania jego użytku w wypadku kolejnego strajku (tak, by nie mógł zastąpić strajkującego aktora).
W komunikacie prasowym SAG-AFTRA dziękuje negocjatorom i podkreśla wagę wydarzenia, jakim jest wypracowanie porozumienia z przodującymi firmami w branży.
Razem osiągnęliśmy więcej, niż wielu wierzyło, że jest możliwe i zrobiliśmy ogromny postęp w naszych nadal trwających wysiłkach, by poszerzyć prawa aktorów pracujących w grach wideo i upewnić się, że oddani tej żywej sztuce mogą cieszyć się unormowaną karierą. Chcemy okazać nasze najgłębsze uznanie komitetowi negocjatorskiemu złożonemu z naszych kolegów po fachu, którzy pracowali razem z naszymi ekspertami od negocjacji i głównym negocjatorem, Rayem Rodriguezem.
Jak mówi rzeczniczka wspólnego komitetu negocjacyjnego firm objętych strajkiem, Audrey Cooing, druga strona także jest zadowolona.
Z przyjemnością myślimy o kontynuowaniu trwającej dekadami współpracy ze związkiem [SAG-AFTRA] i dalszym dostarczaniu przełomowych doświadczeń rozrywkowych miliardom graczy na całym świecie.
Umowa wchodzi w życie natychmiast, oficjalnie kończąc strajk rozpoczęty przeszło rok temu.
Czytaj dalej
Graczka, twórczyni gier, kawał nerda. Kiedy nie gram, najczęściej piszę, czytam, programuję albo researchuję niszowe tematy, które akurat się nawiną. Rodzina i znajomi mają już dość słuchania o tym, dlaczego powinni zagrać w Pathologic 2, Disco Elysium i The Stanley Parable.