11.06.2025, 12:30Lektura na 3 minuty

Kolejne zwolnienia w studiu podlegającym Sony. Twórcy Days Gone pożegnali kilkadziesiąt osób

Bend Studio mierzy się z niemałymi problemami.


Maciek „Macix" Szymczak

W życiu współczesnego twórcy gier pewne są tylko 3 rzeczy: śmierć, podatki oraz kolejne fale zwolnień w branży. Od przeszło 2 lat gamedev mierzy się z największymi zwolnieniami w historii, a do dziś pracę straciło (przynajmniej według oficjalnych danych) ponad 30 tysięcy osób. Jednymi z najbardziej spektakularnych „restrukturyzacji” są te przeprowadzane przez Sony, które w zeszłym roku pozbyło się niemal 900 pracowników z podległych sobie studiów. Kilka miesięcy później gruchnęła informacja o zwolnieniu ponad 200 osób zatrudnionych w Bungie. Wygląda to tak, jakby „Niebiescy” tylko czekali, aż w końcu będą mogli w całości wchłonąć resztki ekipy stojącej za Halo i Destiny.  

Nie zapominajmy też o największej porażce minionego roku, czyli o Concordzie, którego życie trwało zaledwie 2 tygodnie. Po tym czasie Sony postanowiło wyłączyć serwery oraz zamknąć studio Firewalk odpowiadające za powstanie gry. Chwilę wcześniej oberwało się też studiu Firesprite tworzącemu grę ze świata Horizona przeznaczoną na gogle VR PS2. Jakby komuś jeszcze było mało zwolnień, to poinformuję tylko, że Bend Studio, odpowiedzialne za Days Gone, na początku tego roku musiało pogodzić z zamknięciem projektu gry-usługi, nad którym pracowało od dłuższego czasu. Teraz doszła do tego utrata kilkudziesięciu osób pracujących w studiu.

Sony's Bend studio, which canceled a live-service game earlier this year, is laying off 30% of staff today (around 40 people), Bloomberg News has learned. The studio has been spinning up a new project following the cancellation.

— Jason Schreier (@jasonschreier.bsky.social) 10 czerwca 2025 20:12

Jak podaje Bloomberg, Bend Studio pożegnało się z około 40 osobami, co stanowiło 1/3 zespołu. Portal Kotaku wystosował do Sony prośbę o wyjaśnienie powodów sytuacji. Rzecznik prasowy firmy zapewnił, że studio cały czas pracuje nad nowym, nieogłoszonym jeszcze projektem oraz jest „pewne co do swojej przyszłości oraz podejmowanych decyzji kreatywnych”. 


Podczas gdy Bend Studio skupia się na swoim kolejnym projekcie, poczyniliśmy strategiczne zmiany, które umożliwią mu długoterminowy sukces. Częścią tych zmian była redukcja siły roboczej w studiu. Ta decyzja wiele nas kosztowała i jesteśmy niezmiernie wdzięczni za wkład wszystkich tych, których dotknęły te zwolnienia. Bend Studio przez dekady było niezwykle istotną częścią PlayStation Studios i jesteśmy pewni co do jego przyszłości oraz podejmowanych decyzji kreatywnych.


Jak można się było domyślić, ten komunikat za wiele nam nie mówi i stanowi raczej powielenie korporacyjnych frazesów słyszanych już setki razy. Pozostaje trzymać kciuki za devów z Bend Studio i liczyć na to, że w rozsądnym czasie uda im się znaleźć nowe miejsce zatrudnienia. 


Czytaj dalej

Redaktor
Maciek „Macix" Szymczak

Zakochany w fantastyce maści wszelkiej. Jak najmniej czasu spędza siedząc w tym świecie, a jak najwięcej przemierzając nadprzestrzeń Odległej Galaktyki, niebo Alagaësii, szlaki Kontynentu lub bezkresne łąki na Cuszimie. Gdy w końcu wyjdzie remake pierwszego Wiedźmina, to zniknie z tego wszechświata, dopóki nie przejdzie gry na każdy możliwy sposób. Typ, który w Awangardzie Krakowskiej dostrzegł cyberpunkowego ducha, a na maturze odwołał się do Gwiezdnych Wojen.

Profil
Wpisów346

Obserwujących2

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze