Epic wprowadza opłaty za korzystanie z UE nie tylko w grach
Bez obaw – twórcy gier, studenci oraz osoby korzystające z Unreal Engine'u hobbystycznie nie będą musiały zapłacić Epicowi ani grosza.
Epic zapowiedział, że zmiany w pobieraniu opłat za korzystanie z Unreal Engine'u wejdą w życie pod koniec kwietnia i dotkną firm niemających nic wspólnego z tworzeniem gier i które to mogą się przy tym pochwalić ponad milionem dolarów przychodu rocznie.
Zapłać Epicowi
Z zamiarem wprowadzenia systemu płatności za korzystanie z silnika UE Epic obnosił się już pod koniec ubiegłego roku. Na wykonanie kolejnego kroku firma zdecydowała się właśnie teraz, a zaplanowane zmiany zaczną obowiązywać do końca przyszłego miesiąca.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że Unreal Engine pozostanie w pełni bezpłatny dla uczniów i studentów, ich nauczycieli, hobbystów, a nawet firm, których roczny przychód nie przekracza miliona dolarów brutto. Kto więc zapłaci? Ano duże przedsiębiorstwa, które korzystają z technologii Epica do pracy nad projektami, a nie mają nic wspólnego z grami wideo.
Jak przekazano, nadchodząca subskrypcja Unreal będzie bazowała na liczbie stanowisk, a jej roczny koszt za jedno miejsce będzie wynosił 1850 dolarów. Ogłoszono także, że w wybranych krajach dostępne będą odpowiednio dostosowane ceny regionalne, aczkolwiek na ten moment nie zdradzono nic więcej.
W przypadku developerów gier wszystko pozostanie tak, jak do tej pory, a Epic zadowoli się 5% działką ze sprzedaży tytułów, które przebiły pułap miliona dolarów przychodów. Co więcej, pierwszy milion dolarów, który zarobiła stworzona z wykorzystaniem Unreal Engine'u produkcja, jest zawsze zwolniony z opłat licencyjnych.
Ciekawostką jest także fakt, że opłaty będą pobierane jedynie od osób i firm korzystających z Unreal Engine'u w wersji 5.4 i nowszej. Jak możemy przeczytać we wpisie na blogu UE:
Jeśli obecnie korzystasz z silnika Unreal Engine 5.3 lub innych wcześniejszych wersji, zmiany cen nie będą miały zastosowania do czasu podjęcia decyzji o aktualizacji do wersji 5.4. Zmiany cen nie będą miały zastosowania do nowych lub istniejących użytkowników silnika Unreal Engine 5.3 oraz jakiejkolwiek innej wcześniejszej wersji; będą one miały zastosowanie wyłącznie do użytkowników silnika Unreal Engine 5.4 lub nowszego.
Epic podkreślił przy tym, że decydując się na subskrypcję niezwykle popularnego silnika, w pakiecie z nim otrzymamy także narzędzia Twinmotion i RealityCapture. Będą one dostępne do zakupu również osobno. Za Twinmotion przyjdzie nam wysupłać 445 dolarów rocznie, z kolei RealityCapture wycenione zostało na 1250 dolarów w skali roku.
Czytaj dalej
Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.