4
12.07.2024, 10:00Lektura na 2 minuty

Australia ma zamiar zmusić gigantów internetowych do walki ze scamem

Nowe przepisy mają zostać wprowadzone jeszcze przed końcem bieżącego roku, a przynajmniej taki jest zamiar.


Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Jak donosi Reuters, Australijska Komisja Konkurencji i Konsumentów (ACCC) i australijski Departament Skarbu prowadzą konsultacje z przedsiębiorstwami z sektora bankowości, telekomunikacji i sieci. Ich celem jest opracowanie przepisów, które byłyby w stanie skutecznie uchronić obywateli przed internetowy oszustwami poprzez wymuszenie na poszczególnych firmach podejmowania prewencyjnych czynności pokroju usuwania podejrzanych i celowo wprowadzających w błąd reklam.


Walka ze scamem

Zapalnikiem do podjęcia rozmów na temat internetowych oszustw zakrojonych na sporą skalę był scam z udziałem kryptowalut reklamowany twarzą australijskiego biznesmena Andrew „Twiggy'ego” Forresta. W zależności od tego, z której strony na to spojrzymy, przekręt okazał się ogromnym sukcesem lub równie ogromną wtopą, jako że w jego ramach wyciągnięto miliony dolarów od Australijczyków skuszonych chęcią szybkiego zarobku. Sam Forrest z tym wydarzeniem nie miał oczywiście nic wspólnego i, jak przekazał, jego wysiłki w zmuszeniu Mety do usunięcia krążących po sieci reklam z jego twarzą spełzły na niczym.

To właśnie przed takimi przekrętami chce uchronić swoich obywateli rząd Australii. Warto przy tym pamiętać, że z Big Tech ma on już na pieńku od dłuższego czasu, głównie za sprawą forsowania opłat za wykorzystywanie tworzonych przez zewnętrznych autorów treści umieszczanych w serwisach pokroju Facebooka. Jeśli nowe prawo zmuszające technologicznych gigantów do proaktywnego zwalczania scamu wejdzie w życie, relacje pomiędzy nimi a Canberrą zdecydowanie nie ulegną poprawie.

Jak już zostało napomknięte, treść przepisów jest obecnie obiektem dyskusji pomiędzy państwowymi oficjelami a przedstawicielami firm, których mają one dotyczyć. Optymistyczny scenariusz zakłada, że nowe prawo zostanie wprowadzone pod koniec bieżącego roku.


Mamy nadzieję, że zostaną one wdrożone w tym okresie do końca tego roku. Uważamy, że potrzebujemy bardzo jasnych i konkretnych egzekwowalnych zobowiązań prawnych.


Gina Cass-Gottlieb – przewodnicząca Australijskiej Komisji Konkurencji i Konsumentów

Jakie kary przewidziano za niewywiązanie się ze świeżo nałożonych zobowiązań? Wedle wstępnych informacji przekazanych przez Departament Skarbu Australii, grzywny mogą sięgać 50 milionów dolarów australijskich, równowartości 30% obrotu danej firmy w okresie, gdy dany scam funkcjonował na należącej do niej platformie lub trzykrotności korzyści uzyskanych w wyniku obecności i działania oszustwa. Sama Meta z kolei już teraz doczekała się osobnego pozwu w wyniku wspomnianej wcześniej sytuacji z udziałem Twiggy'ego.


Redaktor
Jakub „Jaqp” Dmuchowski

Swoją przygodę z grami komputerowymi rozpoczął od Herkulesa oraz Jazz Jackrabbit 2, tydzień później zagrywał się już w Diablo II i Morrowinda. Pasjonat tabelek ze statystykami oraz nieliniowych wątków fabularnych. Na co dzień zajmuje się projektowaniem stron internetowych. Nie wzgardzi dobrą lekturą ani kebabem.

Profil
Wpisów1478

Obserwujących3

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze