Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITStarCraft II: Sztuczna inteligencja pokonała zawodowych graczy [WIDEO]

Witold piątek, 25 stycznia 2019, 11:44 News
pc
Mój prapradziadek od strony ojca nazywał się PlayStation 3
Mój prapradziadek od strony ojca nazywał się PlayStation 3

Ludzkość dokonała kolejnego ważnego kroku w kierunku samounicestwienia.

Dzisiejszej nocy Blizzard wraz z zajmującym się badaniami nad AI DeepMindem (własnością Google’a) pokazał światu wyniki testu, któremu poddano najnowsze dzieło tej drugiej firmy – sztucznej inteligencji AlphaStar. W grudniu zmierzyła się ona w StarCrafcie II z dwoma profesjonalnymi zawodnikami: Dario „TLO” Wünschem oraz Grzegorzem „MaNą” Kominczem, a 10 rozegranych meczów mogliśmy oglądać w nocy podczas oficjalnego streamu, którego oprawa (komentarz, wywiady) budziła skojarzenia z rozgrywkami na najwyższym szczeblu. Choć spodziewano się, że AI może przeważać, wyniki są zaskakujące – AlphaStar zakończyła oba spotkania z rezultatem 5:0, nie pozostawiając rywalom żadnych szans, często stosując nieszablonową taktykę i podejmując nie zawsze zrozumiałe dla ludzi decyzje.

Wszystko to było możliwe dzięki uczeniu maszynowemu (w skrócie: zdolności AI do samodzielnego doskonalenia się) oraz konwolucyjnym sieciom neuronowym (w uproszczeniu: sieciom, które swoim działaniem naśladują ludzki mózg). Już trzy lata temu powyższe metody pozwoliły poprzedniczce AlphaStar, AlphaGo, pokonać mistrza świata w Go, grze, która przez lata była uznawana za zbyt skomplikowaną dla komputerów z racji liczby możliwych ruchów i kombinacji. Wtedy to DeepMind wziął na cel StarCrafta, który z punktu widzenia maszyny jest niebotycznie skomplikowany – w przeciwieństwie do klasycznych gier planszowych toczy się w czasie rzeczywistym i ma „mgłę wojny” (w – dajmy na to – szachach obaj gracze mają zawsze te same informacje o przebiegu rozgrywki). Do tego mecz może trwać tak długo, że decyzje podejmowane na jego początku mogą z perspektywy czasu zostać uznane za błędne, sama gra jest na tyle skomplikowana, że nie istnieją w niej proste i oczywiste sposoby na zwycięstwo, a na dodatek wszystko to toczy się na naprawdę sporą skalę. Z powyższych powodów spodziewano się, że AI będzie potrzebowała bardzo długiego czasu, aby zacząć radzić sobie ze StarCraftem na rozsądnym poziomie. I potrzebowała – podczas treningu każdy z agentów, czyli różnych wersji AlphaStar, zdobył takie doświadczenie w grze, na które człowiek pracowałby 200 lat. Wszystko odbywało się w ramach ligi, w której wspomniani agenci, najpierw karmieni replayami z rozgrywek profesjonalnych graczy, toczyli ze sobą nieustające walki.

Wszystkich przerażonych sukcesem protoplasty Skynetu mogę nieco uspokoić – starcia nie były do końca uczciwe i AI dostała pewne fory. Po pierwsze, wciąż umie mierzyć się tylko z protossami, dlatego TLO musiał zagrać właśnie nimi, choć na co dzień wybiera zergów. Dodatkowo AlphaStar była podłączona bezpośrednio do interface’u gry, co oznacza, że dostawała wszystkie informacje w jednej chwili, nie musząc skakać kamerą po mapie. Przetestowano również inną wersję sztucznej inteligencji, która musiała już panować również nad widokiem, jednak mimo bardzo dobrych wyników w wewnętrzej lidze Deepmindu została pokonana przez MaNę w meczu pokazowym. Co bardzo interesujące, liczba akcji na minutę (APM) wykonywanych przez AlphaStar wynosiła ok. 280, była więc o wiele niższa niż u profesjonalnych graczy.

Wbrew pozorom sukcesy AI mogą bardzo dobrze wpłynąć na esportową scenę StarCrafta II. AlphaZero pokazała niedawno w szachach, że możliwa jest agresywna i otwarta gra prowadząca do zwycięstwa, mimo że od lat światowa czołówka preferowała bezpieczne rozegrania i dążenie do remisu przy najmniejszym ryzyku porażki. Podobnie AlphaStar, prezentując nieszablonowe zagrywki (np. rushując rampy bez wcześniejszego zwiadu), na pewno pozwoli graczom nauczyć się nowych rzeczy.

Więcej szczegółowych informacji dotyczących stylu gry AlphaStar i metod jej nauki znajdziecie na stronie DeepMindu.

Dla wszystkich chętnych zobaczyć świt ery Skynetu mamy zapis rozgrywek.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
sobota, 26 stycznia 2019, 13:46   cali
Starcraft 2 miał słabą AI jeśli chodzi o tryb potyczki. Dla porównania SC 1 miał o wiele lepszą ale i jeden poziom trudności insane no może poza początkiem rozgrywki gdzie szybko legła. Z marszu po zapoznaniu się z grą Very hard był do ogrania przy graniu wyłącznie myszką. Online to już mnie ograli więc różnica to kamień milowy a nie przygotowanie do rozgrywki sieciowej.@DaXmAn - AI nie zna mechaniki SC 2 tylko ją poznaje ale dopiero z czasem staje się lepsza jeśli bazuje na sieci neuronowej.
sobota, 26 stycznia 2019, 2:54   DaXmAn
Japierdziele, ale się podniecają tym AI, wiadomo, że żaden człowiek nie ma szans z AI które zna mechanikę gry, żaden żywy gracz nie jest w stanie kontrolować wszystkich jednostek na raz, I nie ma takiego refleksu jak AI...
piątek, 25 stycznia 2019, 18:58   Azaraphiel
@asasyn12334 Blizzard odpowiada za Deepmind? Co jeszcze? Ziemia jest płaska? Skończ chrzanić jak nie wiesz o czym mówisz.
piątek, 25 stycznia 2019, 18:13   wilk252
@Acererak oczywiście że AI ma być słabsze ale blokowanie się w drzwiach, nieopłacalne samobojcze ataki, tworzenie jednostek do zbierania surowców gdy ich już nie ma na mapie, otd. To chyba przeaada
piątek, 25 stycznia 2019, 17:01   asasyn12334
Może zamiast zajmować się pierdołami wezmą się wkońcu za robienie gier. Gdzie warcraft 4 starcraft 3 diablo 4? Doją kasę z wowa i reszte mają w dupie.
piątek, 25 stycznia 2019, 16:43   korinogaro
@Acererak, nie, wolałbym AI które mogłoby mnie zaskoczyć nawet po 100 czy 1000 bitwach. Przecież AI można ograniczyć np. liczbą akcji na sekundę, albo sztucznie narzuconym opóźnieniem między odebraniem bodźca a wykonaniem akcji. Innymi słowy perfekcyjna AI w strategiach byłaby zawsze tak samo bystra tylko zależnie od poziomu trudności byłaby odpowiednio "spowalniana".
piątek, 25 stycznia 2019, 15:10   Acererak
@Torturer - Wolałbyś AI, które zawsze Cię pokona? Nawet jak powstanie AI zdolna na normalnych zasadach wygrywać z najlepszymi w np Starcrafta to AI w grach i tak musi zostać ogłupione. Powód? Głupi (w porównaniu z wyspecjalizowanym AI) jest człowiek. Gry służą do rozrywki, a nie pogłębiania frustracji, dlatego gracz musi jednak czasami poczuć, że jest mądry a nie, że nie ma matematycznie szans. Chyba, że jest masochistą a to już inny temat :P
piątek, 25 stycznia 2019, 14:42   Garik
280 apm to mało?? Prosi sztucznie nabijaja apm klikajac bez sensu a AS wykonywał faktyczne akcje.
piątek, 25 stycznia 2019, 14:30   orzel286
Od razu do samounicestwienia... A może to kolejny krok do robowaifu? ^^
piątek, 25 stycznia 2019, 13:34   korinogaro
Co w tym dziwnego że APM ma mniejsze skoro większość APM u profesjonalnych graczy to akcje nie wnoszące nic do tego co dzieje się na ekranie a mające na celu utrzymanie palców w ruchu żeby się "nie zastały" i nie generowały zbędnego opóźnienia gdy trzeba faktycznie coś zrobić.

O autorze

Witold
Naczelny plotkarz cdaction.pl

Podobne newsy

StarCraft 2: Niedługo w multiplayerze zmierzymy się z SI, która pokonała profesjonalnych graczy

News
czwartek, 11 lipca 2019

starcraft-2-niedlugo-w-multiplayerze-zmierzymy-sie-z-si-ktora-pokonala-profesjonalnych-graczy Co najlepsze – nie będziemy nawet nic o tym wiedzieć.

Komentarzy:
9

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Twoja cotygodniowa dawka przekąsu.

Komentarzy:
4

Trochę zwłok, trochę k6, czyli standardowy tydzień w tej branży.

Komentarzy:
1

Choć chyba każdy kiedyś miał styczność z pinballem, to wiedza na temat jego historii, ewolucji, zasad działania itd. wcale powszechna nie jest. Czas to naprawić.

Komentarzy:
11

Myśl na dziś: Każda choroba jest śmiertelna, jeśli tylko dobrze wyguglować.

Komentarzy:
5

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z