1
15.05.2018, 09:06Lektura na 2 minuty

Gran Turismo trafiło do wielu, wielu, wielu kierowców

Dwadzieścia lat od debiutu sprzedaż cyklu wciąż się rozpędza.

Gran Turismo jest z nami od czterech generacji konsol. Cykl Polyphony Digital towarzyszy PlayStation od zamierzchłego grudnia 1997... choć jego korzenie możemy odnaleźć pięć lat wcześniej, bo projektant Kazunori Yamauchi (ów błysnął wcześniej za sprawą Motor Toon Grand Prix, odpowiedzi Sony na sukces Mario Karta) rozpoczął prace w 1992. Przedłużająca się produkcja przyniosła efekty – pierwsza odsłona rozeszła się w prawie 11 mln egzemplarzy, a jej sukces powtórzyły kolejne numerowane części, jak i edycja na PSP (do dziś jedna z najlepiej sprzedających się gier na tę konsolkę), rimejki i spin-offy.

Developer ogłosił właśnie, że ogółem cykl rozszedł się w imponującym nakładzie 80,4 miliona kopii. Prezes Yamauchi spuentował wynik następującym oświadczeniem:


Trudno sobie wyobrazić, że przez 20 lat historii marki ograno 80,4 mln kopii Gran Turismo. Bardzo się cieszę, mogąc myśleć o ogromnej ilości czasu, którą przeznaczono na nasze gry! Chciałbym wyrazić szczere podziękowania i wdzięczność wobec naszej społeczności, jak i naszych bliskich przyjaciół i sympatyków z branży motoryzacyjnej. 



Przypomnijmy, że ostatnią odsłonę, Gran Turismo Sport, recenzowaliśmy w CDA 13/2017. Enki nagrodził wysiłki Polyphony Digital notą 8/10.


Gran Turismo Sport to ostatecznie coś innego niż dotychczasowe odsłony serii. Odważne wyjście w przyszłość, w stronę granicy oddzielającej zabawę i sport. Wykonane dobrze, charakteryzujące się ogromnym potencjałem w kwestii multi, ale o względnie nieimponującym starcie. Chce mi się w to grać, będę się ścigać i mierzyć w coraz wyższe rangi, ale ufam jednocześnie, że Polyphony zabierze swoje dzieło do centrum tuningu, by nie okazało się, że zakończy ono swoją przygodę na torze po pierwszym okrążeniu.



Czytaj dalej

Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze