Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITChris Avellone twierdzi, że Obsidian chciało go "uciszyć" i zakazać mu pracy nad RPG-ami

Papkin piątek, 4 maja 2018, 10:15 News

MCA czuje się wykorzystany.

Scenarzysta opuścił Obsidian Entertainment w czerwcu 2015, na ostatniej prostej projektując dwóch towarzyszy do Pillars of Eternity: Zrozpaczoną Matkę i Niezłomnego. Od tego czasu developer działa jako wolny strzelec, pisze dla inXile (znakomity Erritis w Torment: Tides of Numenera), ale też pomaga Larian przy Divinity: Original Sin 2, rzeźbi wraz z Owlcat Games balduropodobnego Pathfindera i współpracuje z Arkane (Prey)...

Na moment jednak wrócił do czasów pracy w Obsidianie. W rozmowie z RPG Codex (oraz w serii wpisów na forum) nie tylko raz jeszcze krytykuje decyzję o cięciach związanych z wątkami Zrozpaczonej Matki i Niezłomnego, ale też pozwala sobie na mocne oskarżenia względem szefostwa.

Kiedy opuściłem Obsidian zostałem z niczym. Nie było żadnych wypłat, ale były problemy logistyczne – nagłe anulowanie mojego ubezpieczenia zdrowotnego, kłopoty z moim planem emerytalnym, błędy w księgowości Obsidian i kilka niezależnych kontraktów, które nie wypaliły.


Avellone dodaje, że był wówczas w długach, które musiał na siebie wziąć w związku z chorobą nowotworową matki. Obsidian – twierdzi – starał się wykorzystać jego kiepską kondycję finansową...


Podjęto próbę wykorzystania mojej sytuacji podsuwając mi umowę o zakończeniu współpracy, która pozbawiałaby mnie prawa do pracy nad RPG-ami i zobowiązywałaby do milczenia we wszystkich kwestiach związanych z Obsidianem oraz jakąkolwiek firmą, w której udziały miał szef studia (Feargus Urquhart - dop. red.), czyli Figiem, Zero Radius, Dark Rock Industries, etc. Umowa obejmowała również niemożność krytykowania gier, nad którymi pracowałem.


Projektant nie przyjął tych warunków i "skupił się na ciężkiej pracy, by możliwe było zdobycie kwoty, którą Obsidian próbował go skłonić do podpisu". Ponoć nieźle na tym wyszedł.

Kiedy to się stało (przestałem pracować dla Obsidian Entertainment - dop. red.) zrozumiałem, że po raz pierwszy jestem wolny, całkowicie wolny. Feargus (Urquhart - dop. red.) i kierownictwo nie mieli czasu na mój głos, mój czas, moją kreatywność. 


Jakiś czas po rozwiązaniu umowy Obsidian zwrócił się do Avellone'a z prośbą o pomoc przy Tyranny, co "wydało się gałązką oliwną". Jak się jednak później okazało – developer potrzebował jego zaangażowania przez wzgląd na... powziętą wcześniej umowę z Paradoksem (wydawcą gry).

To jednak koniec, bo z "Feargusem i właścicielami" Avellone współpracować już nigdy nie zamierza. Do wywiadu odniósł się Eric Fenstermaker, który skupił się na oskarżeniu o cięcia w Pillars of Eternity.

Co do sugestii na temat "ingerencji" Josha (Sawyer, reżyser Pillars of Eternity dop. red.)  w postaci Niezłomnego i Zrozpaczonej Matki – wszystko, co zrobił, było profesjonalne i uzasadnione okolicznościami. Budżet na tych towarzyszy został przekroczony, i to nie odrobinę, ale znacznie. (Pojawili się) bardzo późno w procesie produkcji. W czasie, jaki nam pozostał, nie moglibyśmy ich (w pierwotnej wersji – dop. red.) zaimplementować, a studio obiecało przecież tych towarzyszy na Kickstarterze.


Wzajemnych oskarżeń jest zresztą więcej, całość zgrabnie zebrali użytkownicy ResetEry. Wszystkich szczególnie zainteresowanych tematem odsyłam w to miejsce.  

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
niedziela, 6 maja 2018, 11:39   ciasteczkowyp
CA wybrał dobry moment, premiera PoE II wkrótce, więc Obsidian nie wytoczy raczej ciężkich dział prawnych w tym momencie. Raczej nie zaskakuje, iż w game devie z zarządzaniem jest łagodnie powiedziawszy "kiepsko".
piątek, 4 maja 2018, 19:32   Xellar
Pewnie z tym "uciszeniem" chodziło o ochronę własności inteletkualnej. Wiele firm ma takie wymogi, że czym się u nich zajmujesz, albo nad czym pracujesz, a nawet Twoje własne pomysły, które opracowujesz dzięki zasobom ludzkim/materialnym danej firmy nie należą do Ciebie, tylko do tej właśnie firmy. Gdy popatrzymy się na główne założenia fabularne nowego Divinity, PoE czy Tormenta, to konceptualnie są zbliżone do siebie w stopniu raczej wykluczającym przypadek. Być może ten przypadek ma na imię Avellone :)
piątek, 4 maja 2018, 12:49   JKMII
Obsidian od początku każdy swój projekt reklamował nazwiskiem Avellone a potem się okazywało że jego wkład był znikomy albo żadny a realizacją zajmowały się miernoty pokroju Sawyera.
piątek, 4 maja 2018, 12:39   Thorongil83
Przykro słuchać o tym całym zakulisowym syfie w branży :/

O autorze

Mateusz 'Papkin' Witczak
Mateusz 'Papkin' Witczak
redaktor
Lew z północy, rotmistrz sławny i kawaler, charakterologiczny Guybrush Threepwood. W grach szuka ekstatycznych uniesień, ale zazwyczaj wpada w pretensjonalną kloakę. Miłośnik Orwella i Burroughsa, prywatnie: Ojciec Chrzestny i terapeuta Crossa. Grał go Roman Polański.

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Za nami premiera najnowszego dodatku do World of Warcraft – Battle for Azeroth. Przyjrzyjmy się kilku najważniejszym osobistościom w uniwersum Blizzarda.

Komentarzy:
8

Pierwszy testowany przez nas notebook z wydajnym mobilnym procesorem Intela najnowszej, ósmej generacji bez problemu zastąpi wielkiego gamingowego desktopa.

Komentarzy:
5

Topowe gamingowe słuchawki firmy znanej z high-endowego sprzętu grającego, co z jednej strony przekłada się na cenę, z drugiej – na jakość.

Komentarzy:
15

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z