Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITBioWare: Scenarzysta Drew Karpyshyn odchodzi. ZNOWU

Papkin sobota, 10 marca 2018, 13:05 News

Studio straciło jedno ze swoich najlepszych piór, autora m.in. scenariuszy dwóch pierwszych Mass Effectów.

Drew Karpyshyn ma na koncie scenariusze do najlepszych gier w historii studia, w tym drugiego Baldur's Gate wraz z epickim(*) dodatkiem Tron Bhaala, Neverwinter Nights (i rozszerzenia Hordy Podmroku), Star Wars: Knights of the Old Republic, Jade Empire oraz dwóch pierwszych odsłon Mass Effecta. Ponadto zasłynął jako autor powieści i komiksów, które w niezły sposób uzupełniały rolpleje BioWare’u (zwłaszcza sieciowe The Old Republic).

Karpyshyn dołożył też swoją cegiełkę do nadchodzącego Anthem, będącego dla kanadyjskiej firmy „być albo nie być” (po porażce Andromedy oddział w Montrealu został wchłonięty przez EA Motive). Jednak scenarzysta właśnie rozstał się z pryncypałem, co tłumaczy na swojej stronie w następujący sposób:

Wiem, że wielu z was zastanawia się, dlaczego to robię. Dla mnóstwa ludzi praca w BioWare byłaby spełnieniem marzeń i nie wyobrażają sobie oni, jak ktoś może z niej zrezygnować. Nadszedł jednak czas, by ruszyć naprzód. Każdy, kto pracuje w BioWare, oddaje grom, które tworzy, serce i duszę. To proces wymagający i niekiedy wyczerpujący. (...) Podjąłem więc decyzję o ustąpieniu (ponownie) i zostaniu freelancerem. 


Pierwszy raz pisarz odszedł z BioWare’u w 2012 roku, by skupić się na literaturze. Swój powrót obwieścił w 2015.

Developer dodaje, że pracuje teraz nad powieścią oraz komiksem, ponadto nie bierze z gamedevem rozwodu, zamierza bowiem podjąć się zlecenia dla nowo powstałego FogBank Entertainment.

To kolejne głośne rozstanie z BioWare’em. Dwa lata temu pokład opuścił David Gaider (dołączył do Beamdoga, autorów „edycji rozszerzonych” Baldurów i Tormenta), w lutym ubiegłego roku z firmą pożegnał się Chris Schlerf, główny scenarzysta Andromedy (który znalazł później zatrudnienie w Bungie), w lipcu odszedł Aaryn Flynn, dyrektor generalny firmy, natomiast w październiku szeregi developera uszczuplił Mike Laidlaw, ojciec cyklu Dragon Age.

(*) To bardzo nadużywany epitet, ale w tym przypadku jego zastosowanie wydaje się autorowi uprawnione.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: BioWare, akcja, MMO, RPG, RPG/akcja, BioWare, CD Projekt, Electronic Arts, LucasArts, EA Polska, PEŁNA WERSJA W CDA 9/2009, 2K Games, BioWare Corporation, CDP.pl / CD Projekt, Interplay Entertainment, Beamdog, dystrybucja cyfrowa, Atari, Overhaul Games,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
poniedziałek, 12 marca 2018, 20:19   Alexus1407
@Maly007
DA Początek i Mass Effect 2 było takie dobre dlatego że zrobiono je przed przejęciem BW przez EA. Jasne EA to wydało ale swoje parszywe łapy wpakowało tylko przy dodatkach do obu tytułów. Gdzieś czytałem że po sukcesie ME2 EA-szajs chciało szybko powtórzyć ten sukces i w trosce o graczy i ich zadowolenie BW dostało 2 razy mniej czasu, stąd zakończenie pisane na kolanie, brak takich map jak np bitwa o Palaven. Dla mnie BW już od dawna nie istnieje został tylko EA-szajs
sobota, 10 marca 2018, 22:52   Maly007
Pierwsze gry po wchłonięciu przez EA były naprawdę dobre - Dragon Age Początek i Mass Effect 2. Ale niestety każda kolejna gra już była słaba.
Mówi się o głośnych nazwiskach które opuszczają studio, nie mówi się, że sporo osób pracujących nad tymi ostatnimi dobrymi grami też już w bioware od dłuższego czasu nie pracuje.
sobota, 10 marca 2018, 17:50   Dantes
Bioware straciło na jakości gdy zostało wchłonięte przez EA, które naciska jak ma wyglądać dana gra wystarczy spojrzeć na Andromedę w oryginalnym założeniu miała kontynuować Trylogię Mass Effect jednak fabuła została zmieniona razem z głównym bohaterem i wyprana z klimatu, może grywalnie było fajnie ale to nie sama klasa, nie podważalnie Mass Effect 1 i 2 miały najlepsze scenariusz zawsze miło wspominam :]
sobota, 10 marca 2018, 16:17   Nezi23
A co ma w Bioware robić scenarzysta, skoro Anthem będzie sieciowym loot-shooterem?
sobota, 10 marca 2018, 16:02   Muidus
@sal371 Zastanawiałem się nad tym w jak w to grałem, ale model był prawdziwy https:orig00.deviantart.net/eaa6/f/2011/240/b/c/real_commander_shepard_by_joackz-d485hjr.png
sobota, 10 marca 2018, 15:22   deanambrose
Nic dziwnego, że seria Mass Effect była taka dobra - sam Senator Armstrong pisał fabułę :D Z rowera spadliście? Do dzisiaj zastanawiam się czy dwójka czy trójka była lepsza, a Wy piszecie, że trójka to gniot.. bardzo dobra gra ze słabym zakończeniem. Jedynka była pełna bugów i dziwnych rozwiązań, dwójka i trójka są świetne.
sobota, 10 marca 2018, 14:58   Kawalorn
Odgrzewam popcorn na premierę Anthem.
sobota, 10 marca 2018, 14:50   mosieznypatyczak
@gimemoa A co, może po takich wieściach mamy się cieszyć? Utalentowani ludzie, którzy już udowodnili, że potrafią stworzyć wspaniałe rzeczy, opuszczają studio, które ostatnio nie radzi sobie najlepiej.
@orzel286 Anthem ma przerąbane tak czy inaczej. Jeśli będzie dobre, ludzie się wkurzą, że Bioware spartaczyło Andromedę. Jeśli Anthem będzie kiepskie, będzie to "potwierdzenie zgonu" tego srudia.
Mass Effect się skończył na dodatku Cytadela. A Dragon Age... wszystko, byle nie było drugiej Inkwizycji :/
sobota, 10 marca 2018, 14:48   Poganin
@Trex13470: Zgadzam się całkowicie.
sobota, 10 marca 2018, 14:39   Trex13470
Uważam, i jest to jedynie moja opinia, że Bioware zniknęło 18 września 2012 roku, Teraz jest to kolejne studio EA które robi słabe gry aż w końcu zostanie zamknięte bo nie zarabia wystarczająco dużo pieniędzy.

O autorze

Mateusz 'Papkin' Witczak
Mateusz 'Papkin' Witczak
redaktor
Lew z północy, rotmistrz sławny i kawaler, charakterologiczny Guybrush Threepwood. W grach szuka ekstatycznych uniesień, ale zazwyczaj wpada w pretensjonalną kloakę. Miłośnik Orwella i Burroughsa, prywatnie: Ojciec Chrzestny i terapeuta Crossa. Grał go Roman Polański.

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Przeczytać (lub usłyszeć, bo przygotowaliśmy również wersję audio) powinni go zarówno gracze, jak i developerzy.

Komentarzy:
14

Pecety z serii Trident gabarytami przypominały zawsze konsole obecnej generacji. Stąd też moje zdziwienie, gdy do redakcji zawitał Trident A – sprzęt jeszcze bardziej bezkompromisowy, tak pod względem specyfikacji, jak i rozmiarów.

Komentarzy:
3

Przepracowany tester nie zauważa buga, scenarzysta z łapanki pisze brednie, a support nie odpowiada na nasz problem, bo właśnie został zwolniony. Gry to poważny biznes z poważnymi problemami, wobec których bywamy bezbronni. Oręża mogą wkrótce dostarczyć związki zawodowe.

Komentarzy:
7

20-osobowy zespół, kilkadziesiąt wyjazdów do Czarnobyla, 114 lustrzanek, ponad 3000 wspierających na Kickstarterze, 200 tysięcy wpłaconych dolarów. Duże liczby i nie mniejsze oczekiwania – oto Chernobylite.

Komentarzy:
5

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z