Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Rust: 6,5 mln sprzedanych egzemplarzy, średnia ocen jest średnia

Papkin wtorek, 20 lutego 2018, 11:17 News
PC

Wykonanie Rusta pozostawia sporo do życzenia, noty winduje jednak społeczność.

Od 8 lutego żyjemy w świecie, w którym Rust nie jest już we wczesnym dostępie (po, bagatela, czterech latach!). Nikt nie otworzył siedmiu pieczęci, Czterej Jeźdźcy Apokalipsy nie zestąpili na łez padół, Słońce się nie zaczerniło, Księżyc nie straszy czerwienią, szarańcza nie dziesiątkuje ludności miast i wsi...

Recenzenci podeszli do tej premiery z pewną nieśmiałością, bo dotychczas pojawiło się raptem pięć ocen. Metakrytykowa średnia zatrzymała się na 64%, rozrzut jest jednak spory.

  • Multiplayer.it – 8,5/10
  • Destructoid – 8/10
  • Vandal – 7,5/10
  • Game Informer – 6,5/10
  • GameSpot – 3/10

Najcieplej o produkcji Garry’ego Newmana wypowiada się Ray Porreca z Destructoida, według którego to „świetna survivalowa gra”, żeniąca regularność craftingu i mechanizmów przetrwania z nieprzewidywalnością użytkowników. Recenzent skupia się w swoim tekście na spotkaniach z innymi graczami, które jego zdaniem są spełnionym snem o realizacji idei RPG. 

Rust to zarówno społecznościowy sandbox, jak i głęboki, funkcjonalny system craftingu. Czasami wydaje się, że w grze wszystko jest możliwe (...) Musisz zaakceptować fakt, że na zaludnionej przez graczy wyspie nic nie jest trwałe. I prędzej czy później będziesz musiał budować wszystko od początku.


Gdzieś w połowie stawki zatrzymał się Javy Gwaltney z redakcji Game Informera, który co prawda kręci nosem na jakość postaci (oraz animacji) i lagi, ale uważa, że brak szlifów wynagrodzono bogactwem wewnątrzgrowych interakcji. Jak twierdzi, Rust to gra o sojuszach zawieranych przez graczy, zdradach, próbach wniknięcia do wewnątrzgrowych społeczności, polowaniach na innych rozbitków.

W takich momentach Rust jest fascynujący, udowadniając, że stanowi żyzny grunt dla historii opowiadanych przez samych graczy. Koszt udziału w tych historiach jest jednak wysoki. Morderczy i nużący świat Rusta nagradza tylko najbardziej upartych użytkowników.


Alessandro Barbosa z GameSpotu uważa, że długa obecność w early accessie odbiła się na rozgrywce negatywnie, a mechanizmy survivalowe uważa za „przestarzałe i głupie”. Jego zdaniem produkcja kiepsko nagradza nasze wysiłki, crafting nie stymuluje kreatywności, a mimo formalnej premiery gra wciąż boryka się z technicznymi problemami (tragikomiczne modele postaci, kiepska jakość animacji). Krytyk docenia natomiast innych graczy, interakcje z którymi mogą być zaskakujące i faktycznie przyciągać do tytułu na długie godziny. Ogółem jednak obcowanie z Rustem ocenia jako frustrujące.

Rust może zainicjować dyskusję na temat tego, co wydobywa z graczy, ale nie jest to doświadczenie, które trzeba by było przeżyć z pierwszej ręki. 


Być może część wypominanych w tekstach bolączek uda się naprawić. Odpowiedzialna za tytuł ekipa zapowiada, że premiera wcale nie oznacza końca prac. Warto nadmienić, że według SteamSpy'a rozeszło się ponad 6,5 mln egzemplarzy Rusta (od dnia debiutu we wczesnym dostępie).

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
piątek, 23 lutego 2018, 9:57   ZurekKun
Od kiedy znieśli system expa gra straciła troche sensu. Kiedyś wiedziałeś że musisz trochę pracy włożyć żeby zdobyć jakiś karabin i byłeś pewny efektu, teraz musisz liczyć na jakiegoś farta żeby blueprinta dropnąć/wylosować. I takim sposobem na jednym serwerze ja biegam w kościanej zbroi z kuszą a inni strzelają do mnie z rewolwerów w metalowych eq bo im się poszczęściło : P
środa, 21 lutego 2018, 13:59   mapokl
@Dyl Akurat GTA V to już gra nastawiona na multi. Może nie było tak w chwili premiery, ale obecnie jest.
wtorek, 20 lutego 2018, 15:35   Dyl
@devalion GTA V to gra singlowa, w której multi jest opcjonalny, te trzy następne gry jak sam mówisz to co-op, a For Honor przecież od zawsze miało być grą multiplayerową, tak jak Sea of Thieves.Taki jest ich zamysł. To jest trochę tak jakbyś pisał te 15 lat temu, że brak singla w Wowie, Tibii czy nie wiem, Counter Strike zwiastuje koniec single playera.Nie potrafię napisać nic więcej będąc ograniczonym limitem znaków, ale reasumując - gry multi trafiają do większej widowni=więcej $$.Nie zagraża to singlowi
wtorek, 20 lutego 2018, 15:07   devalion
CD nacisk idzie coraz bardziej na tryby multiplayerowe - brak piractwa/ brak handlu używkami/ możliwość zarabiania miesiącami minimalnym nakładem pracy (zamiast tworzyć coś nowego łatwiej dodawać duperele do istniejącej gry). Myślę że jednak gry singlowe, choć nadal będą, to jednak z czasem mogą być tytułami drugiej kategorii (mniejsze zespoły, mniejszy budżet itd.)
wtorek, 20 lutego 2018, 15:04   devalion
@Dyl "ubzdurałeś sobie, że gry singlowe umierają, a jest to zupełnie bezpodstawne, co więcej one wcale nie rywalizują z grami multi"GTA V z dodatkami tylko do multi. Anthem, który raczej będzie naciskał na coop, tak jak Destiny, Ghost Recon Wildland. For Honor, gdzie singiel jest tylko tutorial do multi. Podobnie Sea of Thieves. Nowy Alien - online shooter. Gran Turismo Sport, nowa gra Remedy. Oczywiście nadal są tytuły singlowe (nowe God of War, Darksiders, Vampyr) i to jest super, ale widać, że jednak..
wtorek, 20 lutego 2018, 13:53   Elif
Gra ma swoje za uszami i nie ma się co oszukiwać część nowych zmian zupełnie mi nie odpowiada ale mimo to zapewnia niesamowitą frajdę i emocje.
wtorek, 20 lutego 2018, 13:53   Elif
Rust jest chyba jedną z najlepszych produkcji w tym momencie na rynku w swojej kategorii. Można grać tak jak się lubi. Chcesz polować na innych graczy ?? Nie ma sprawy, bierzesz karabin lub snajperkę i lecisz walczyć. Lubisz niszczyć ?? raidujesz bazy innych graczy. Masz mniej czasu lub chcesz zagrać samemu ?? nic nie stoi na przeszkodzie. Sam grałem solo gdzie przez tydzień nie oddałem strzału do przeciwnika a moją bazę 2 razy próbowano z raidować i się nie udało.
wtorek, 20 lutego 2018, 13:50   Shaddon
@Dyl
"Despacito" odsłuchało jakieś 5 miliardów ludzi i nie wątpię, że w tym tym potężnym gronie znajdą się i tacy, którzy zaświadczą, że nie słyszeli nigdy lepszego kawałka. I ja im wierzę! Rzecz w tym, że ja - owszem - słyszałem. Rozumiesz aluzję?
wtorek, 20 lutego 2018, 13:33   Dyl
@Shaddon Bardzo zabawne, widać, że grałeś w tę grę tylko na youtube. Nie wystarczy tu miejsca, by opisać na czym polega innowacyjność Rusta, ale w skrócie, chodzi o to, żeby te spodnie jednak ubrać, rozumiesz? Piszesz o nieprzystępności Rusta dla postronnych osób - czy naprawdę nie widzisz, że kłóci się to z liczbami? A konkretniej, z okrągłym 6,5 w tytule newsu. Jak narzekać to tylko w wirtualnym świecie - jedynie tu ktoś się nad tymi narzekaniami pochyli.
wtorek, 20 lutego 2018, 13:23   Shaddon
@Dyl
Jeśli za innowację uznać system losowo generujący rozmiar penisów awatarów, to rzeczywiście aż dziw, że twórcy nie zostali jeszcze dostrzeżeni przez Szwedzką Akademię Nauk. Nie wątpię natomiast, że bieganie po mapie bez spodni, za to z dzikim okrzykiem na ustach, jest w stanie wyzwolić w kimś pierwotną, dziką radość - i dobrze, bo jak już cofać się w rozwoju, to tylko w wirtualnym świecie. Obawiam się jednak, że dla osoby postronnej Rust mimo wszystko pozostanie early accessowym porońcem.

O autorze

Mateusz 'Papkin' Witczak
Mateusz 'Papkin' Witczak
redaktor
Lew z północy, rotmistrz sławny i kawaler, charakterologiczny Guybrush Threepwood. W grach szuka ekstatycznych uniesień, ale zazwyczaj wpada w pretensjonalną kloakę. Miłośnik Orwella i Burroughsa, prywatnie: Ojciec Chrzestny i terapeuta Crossa. Grał go Roman Polański.

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Trochę zwłok, trochę k6, czyli standardowy tydzień w tej branży.

Komentarzy:
1

Choć chyba każdy kiedyś miał styczność z pinballem, to wiedza na temat jego historii, ewolucji, zasad działania itd. wcale powszechna nie jest. Czas to naprawić.

Komentarzy:
11

Myśl na dziś: Każda choroba jest śmiertelna, jeśli tylko dobrze wyguglować.

Komentarzy:
4

Wydanie wieczorne. Bo deadline.

Komentarzy:
14

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z