11
29.05.2017, 21:38Lektura na 2 minuty

Rime: Developerzy obiecali zdjąć Denuvo po tym, jak hakerzy złamią zabezpieczenia

Korzystający z oryginałów wrogowie Denuvo powinni kibicować piratom, by ci jak najszybciej uwinęli się z hiszpańskim indykiem.


Cross

Od pecetowej premiery Rime – wyraźnie inspirowanej produkcjami studia Ico gry, w której jako dziecko eksplorujemy pełną tajemnic samotną wyspę – minęły trzy dni. Jako że developerzy ze studia TequilaWorks zdecydowali się na wykorzystanie w grze zabezpieczeń Denuvo, steamowe fora szybko wypełniły się standardowymi narzekaniami na DRM. Z czasem na burzę poczuł się zmuszony zareagować jeden z projektantów gry, kryjący się pod pseudonimem Dariuas. Temat, który założył, ma następującą treść:


Przeprowadzaliśmy w studiu różne dyskusje na temat Denuvo, i jednym z kluczowych punktów każdej rozmowy było to, że chcemy zapewnić jak najlepsze doświadczenie każdemu, kto zagra w RiME. RiME to bardzo osobiste doświadczenie, opowiedziane zarówno przy pomocy obrazu, jak i dźwięku. Kiedy gra zostaje złamana, powstaje ryzyko, że pojawią się problemy związane z obiema tymi kwestiami. Chcemy zrobić wszystko, by zapobiec temu w RiME. Jesteśmy bardzo oddani tej sprawie, ale zdajemy sobie sprawę, że nic nie jest niezniszczalne. Dlatego zapowiadamy, że jeśli RIME zostanie złamane, wypuścimy pozbawioną Denuvo wersję gry i zaaktualizujemy ją na wszystkich platformach.


Gracze okazali się nieszczególnie przekonani rozumowaniem twórców. Ton odpowiedzi w temacie nadała już pierwsza odpowiedź:


Więc uczciwi klienci dostaną lepszą wersję, gdy gra zostanie złamana przez piratów? To brzmi jak jakiś krętacki model biznesowy.


Po serii gniewnych komentarzy innych użytkowników Dariuas dodał:


Hej chłopaki, Oczywiście nie możecie zgadzać się z tym, co mówię, ale możemy zachować minimum kultury? Postanowiliśmy użyć Denuvo, żeby ochronić grę przed potencjalnymi piratami. To tylko proste fakty. Denuvo to nie DRM, to oprogramowanie antyingerencyjne. Zresztą jak już wspomniałem – jeśli RiME zostanie złamane, zaktualizujemy wersje na wszystkie platformy wersją gry pozbawioną Denuvo.


Minimum kultury, rzecz jasna, nie zostało zachowane. Wielu komentatorów zaczęło zwracać uwagę, że Denuvo powoduje u nich problemy z wydajnością, na co Dariuas odpowiedział, że jest to problem gry, nie zabezpieczeń, i że analizują wszystkie problemy do załatania. Nieprzerwana wściekłość i tak doprowadziła jednak do zamknięcia tematu. Spory na temat tego, czy strategia TequilaWorks jest słuszna, przeniosły się gdzie indziej – nie są jednak pierwszymi developerami, którzy postąpili w podobny sposób. Podobną taktykę (wydać grę z Denuvo, zdjąć zabezpieczenia po paru miesiącach) zastosowało zarówno id Software przy okazji Dooma, jak i studio Playdead w niezależnym Inside.


Czytaj dalej

Redaktor
Cross
Wpisów2216

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze