Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITGabe Newell nadal rozważa wprowadzenie płatnych modów

Cursian sobota, 11 lutego 2017, 13:20 News

"Społeczność graczy powinna wynagradzać tych, którzy tworzą zawartość".

Zapewne pamiętacie, jak w 2015 roku Valve próbowało wprowadzić płatne mody do Skyrima. Pomysł spotkał się z tak wielką falą krytyki, że wycofano się z niego po kilku dniach. Okazuje się, że Gabe Newell nie powiedział jednak w tej sprawie ostatniego słowa.

W niedawnej rozmowie z przedstawicielami zachodniej prasy przyznał, że rozważa powrót do tamtej idei. Póki co nie podał żadnych konkretów, nie mówiąc już nawet o datach czy grach, w których miałyby się pojawić płatne mody, ale zaznaczył, że bardzo mu zależy na tym, by gracze mieli lepszy kontakt z modderami i mogli „głosować portfelami”.

"Tak, zrób więcej tego. Albo: o nie, błagam, nigdy więcej nie wypuszczaj czegoś podobnego". Modderzy tworzą masę nowej zawartości i uważamy, że koniecznie muszą być za to nagradzani. Tworzenie zawartości bez zapłaty to błąd w systemie, prawda?

Chwilę potem przyznał jednak, że próba ze Skyrimem była wielce niefortunna, a Valve wtargnęło na rozwiniętą scenę modderską tej gry bez szczegółowej wiedzy, co zakończyło się katastrofą. Dodał też, że jeśli ktoś wsadzi łapę w ogień, to później zastanowi się dobrze, nim zrobi to drugi raz.

Wiecie, musimy tylko wymyślić, jak sprawić, by klienci byli zadowoleni i zaakceptowali system, ale jednocześnie by twórcy również byli zadowoleni, ponieważ będą czuli, że system jest racjonalny i nagradza ludzi za pracę, którą wykonali.

Jaka jest Wasza opina na ten temat? Czy uważacie, że mody powinny być darmowe, czy też ich twórcom należy się jednak pewna rekompensata za poniesiony trud?

Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
wtorek, 14 lutego 2017, 15:52   McGrave
Pamiętajmy że mody się dobrze trzymają i rozwijają, bo porzucone przez jednych moderów często są potem przechwytywane i rozwijane przez kolejnych... Przy płatnych modach tak nie będzie - jak ktoś będzie chciał usprawnić czyjegoś moda to po prostu nie będzie mógł. Z robieniem modów do modów i synchronizacją modów też będą problemy większe
wtorek, 14 lutego 2017, 15:44   McGrave
To zniszczy w dużym stopniu społeczność moderską, bo ludzie po prostu przestaną się dzielić jak wcześniej, będą też się okradać, oskarżać itd... Jak masz świadomość, że wszystko jest i musi być darmowe to ludzie są otwarci i spokojni, ale tylko wtedy.
Innymi słowy hobbystyczne modowanie zacznie upadać na rzecz profesjonalnego co moim zdaniem nie jest warte zachodu i przyniesie więcej zła niż dobra.
poniedziałek, 13 lutego 2017, 9:45   greendeath666
Jeżeli mod stanie się płatny, to czy dalej będzie modem, a może już tylko nieoficjalnym DLC?
Jeżeli ktoś chce, jasne, ma prawo prosić o zapłatę za swoją pracę, to bardziej niż naturalne. Ale nie zapominajmy, że część moderów, tworzy by udoskonalić dzieło które znają i kochają, a które potrafią naprawić.
Czasami mody powstają jako pokaz umiejętności, żeby móc dostać pracę (twórcy modów nieraz byli zatrudniani jako programiści), czasem na pokaz.
Sprawy po prostu nie da się jednoznacznie ocenić.
poniedziałek, 13 lutego 2017, 8:16   Dantes
Płatne mody nigdy mnie nie interesowały, ogarnięty gracz sam je znajduje i instaluje, zapewne amerykanie lubią mieć podane wszystko na tacy bez większego wysiłku, inna sprawa niech się wezmą system operacyjny z którego za szybko zrezygnowali.
poniedziałek, 13 lutego 2017, 2:06   greedosk
(CD2) A więc prosty wymóg aby autor moda zamieścił specyfikacje ? sam valve mógłby sprawdzać na jakich sprzętach by działaly z ich zasobami technicznymi ojej ale wtedy mogą żądać więcej pieniążków kurde. no wiesz raczej chodzi o zdrowy rozsądek jak nawalisz 30 modów to raczej silnik gry tego nie pociągnie.
PS czemu wszyscy myślą że moderzy zarabiaja dużo bo dali przycisk donate rozumiem jeszcze tych co rzeczywiście coś przekazali ale reszta która często płacze ze gra za droga to pirat leci.Wspaniali ludzie
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:59   greedosk
(CD) oczywiście prawa autorskie dotyczą wszytkiego i wraz z wydawaniem moda zapewne byłby sprawdzany. Jeżeli dobrze pamiętam bethesda nie ma nic do skywinda jezeli ma sie wykupione obie części. Falskaar jest nie jest wątkiem bethesdy nie nalzey do ich historii.
Uwielbam tą pewność że ktoś musi dostawać dużo dotacji bo zrobił coś fajnego i ma przycisk donate a sam nigdy prawdopodobnie nawet nie zapłacił dolca więcej na humblu niż wymagana cena a co dopiero o przekazaniu datków. (CDN)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:52   greedosk
@xcver straszne valve chce zarabiać na swojej platformie co za potwory jak śmią przecież to do nich nie należy! Nie chce mi się rozwodzić dlaczego valve miałby nie pobierać procentu ale powiedz lokal też wynajmujesz za darmo ? Czasami mi się wydaje że ludzie nie wiedzą czym jest kapitalizm. Twórcy gry zarabiają na modach do swojej gry a przecież ich nie zrobili. Wiesz że wytwórnie zabawek, akcesoriów i innego badziewia muszą zapłacić włascicielowi praw autorskich ? (CDN)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:31   xcver
(CD4) Ostatnia rzecz i zarazem wisienka na torcie - kompatybilność, o której chyba nikt jeszcze nie mówił. Większość modów ma ten problem, że lubią się z czymś gryźć, im większy mod tym w sumie większa szansa na to. Teraz wyobraźcie sobie, że wydaliście kilkadziesiąt dolców na mody i... mod A nie lubi modu B, zaś mod B wymaga do działania modu C, który nie lubi dwóch innych.
Poza tym moderzy nierzadko dostają lepszą nagrodę niż parę dolców od ludzi. Mają satysfakcję i czasami oferty pracy(np. autor Doty 1).
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:24   xcver
(CD3) Taki Falskaar za 5€ mógłby boleć w portfel twórców oferujących biedniejsze DLC za 15€, więc zapewne robiliby co mogą, by podbić cenę moda (jeśli nawet nie zdjąć go). Dopóki mod jest darmowy ten problem jest o wiele mniejszy - zapłacę za DLC, mod jest za frajer, więc go i tak ściągnę, a jakby już ludzie mieli płacić, to raczej zdecydowaliby się zapłacić mniej niż więcej, zwłaszcza jeśli dostają wtedy więcej contentu. (CDN4)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:17   NomadP
Gdzie moja forsa za las?(Greenlight)

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

"Będziesz się mnie słuchał, albo s********j stąd" – miał usłyszeć jeden z developerów.

[AKTUALIZACJA] Przedstawiciel CD Projektu Red odmówił komentarza.

Komentarzy:
232

Arctic jest przepiękny (podświetlenie RGB jest opcjonalne), a w dodatku waży niewiele więcej od mojego gamingowego laptopa, choć to pełnoprawny desktop.

Komentarzy:
5

Gry, filmy i inne dzieła (pop)kultury przyzwyczaiły nas do tego, że kontynuacje bywają gorsze od pierwowzorów. The Fractured but Whole robi niektóre rzeczy lepiej od Kijka Prawdy, ale w ogólnym rozrachunku wypada gorzej od niego.

Komentarzy:
9

Historia Bayeka rozgrywa się w trakcie konfliktu pomiędzy Ptolemeuszem XIII a jego siostrą (i żoną) Kleopatrą VII wspieraną przez Juliusza Cezara. Przyjrzeliśmy się bliżej historycznemu tłu najnowszej odsłony serii Assassin's Creed.

Komentarzy:
5

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z