Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITGabe Newell nadal rozważa wprowadzenie płatnych modów

Cursian sobota, 11 lutego 2017, 13:20 News

"Społeczność graczy powinna wynagradzać tych, którzy tworzą zawartość".

Zapewne pamiętacie, jak w 2015 roku Valve próbowało wprowadzić płatne mody do Skyrima. Pomysł spotkał się z tak wielką falą krytyki, że wycofano się z niego po kilku dniach. Okazuje się, że Gabe Newell nie powiedział jednak w tej sprawie ostatniego słowa.

W niedawnej rozmowie z przedstawicielami zachodniej prasy przyznał, że rozważa powrót do tamtej idei. Póki co nie podał żadnych konkretów, nie mówiąc już nawet o datach czy grach, w których miałyby się pojawić płatne mody, ale zaznaczył, że bardzo mu zależy na tym, by gracze mieli lepszy kontakt z modderami i mogli „głosować portfelami”.

"Tak, zrób więcej tego. Albo: o nie, błagam, nigdy więcej nie wypuszczaj czegoś podobnego". Modderzy tworzą masę nowej zawartości i uważamy, że koniecznie muszą być za to nagradzani. Tworzenie zawartości bez zapłaty to błąd w systemie, prawda?

Chwilę potem przyznał jednak, że próba ze Skyrimem była wielce niefortunna, a Valve wtargnęło na rozwiniętą scenę modderską tej gry bez szczegółowej wiedzy, co zakończyło się katastrofą. Dodał też, że jeśli ktoś wsadzi łapę w ogień, to później zastanowi się dobrze, nim zrobi to drugi raz.

Wiecie, musimy tylko wymyślić, jak sprawić, by klienci byli zadowoleni i zaakceptowali system, ale jednocześnie by twórcy również byli zadowoleni, ponieważ będą czuli, że system jest racjonalny i nagradza ludzi za pracę, którą wykonali.

Jaka jest Wasza opina na ten temat? Czy uważacie, że mody powinny być darmowe, czy też ich twórcom należy się jednak pewna rekompensata za poniesiony trud?

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
wtorek, 14 lutego 2017, 15:52   McGrave
Pamiętajmy że mody się dobrze trzymają i rozwijają, bo porzucone przez jednych moderów często są potem przechwytywane i rozwijane przez kolejnych... Przy płatnych modach tak nie będzie - jak ktoś będzie chciał usprawnić czyjegoś moda to po prostu nie będzie mógł. Z robieniem modów do modów i synchronizacją modów też będą problemy większe
wtorek, 14 lutego 2017, 15:44   McGrave
To zniszczy w dużym stopniu społeczność moderską, bo ludzie po prostu przestaną się dzielić jak wcześniej, będą też się okradać, oskarżać itd... Jak masz świadomość, że wszystko jest i musi być darmowe to ludzie są otwarci i spokojni, ale tylko wtedy.
Innymi słowy hobbystyczne modowanie zacznie upadać na rzecz profesjonalnego co moim zdaniem nie jest warte zachodu i przyniesie więcej zła niż dobra.
poniedziałek, 13 lutego 2017, 9:45   greendeath666
Jeżeli mod stanie się płatny, to czy dalej będzie modem, a może już tylko nieoficjalnym DLC?
Jeżeli ktoś chce, jasne, ma prawo prosić o zapłatę za swoją pracę, to bardziej niż naturalne. Ale nie zapominajmy, że część moderów, tworzy by udoskonalić dzieło które znają i kochają, a które potrafią naprawić.
Czasami mody powstają jako pokaz umiejętności, żeby móc dostać pracę (twórcy modów nieraz byli zatrudniani jako programiści), czasem na pokaz.
Sprawy po prostu nie da się jednoznacznie ocenić.
poniedziałek, 13 lutego 2017, 8:16   Dantes
Płatne mody nigdy mnie nie interesowały, ogarnięty gracz sam je znajduje i instaluje, zapewne amerykanie lubią mieć podane wszystko na tacy bez większego wysiłku, inna sprawa niech się wezmą system operacyjny z którego za szybko zrezygnowali.
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:31   xcver
(CD4) Ostatnia rzecz i zarazem wisienka na torcie - kompatybilność, o której chyba nikt jeszcze nie mówił. Większość modów ma ten problem, że lubią się z czymś gryźć, im większy mod tym w sumie większa szansa na to. Teraz wyobraźcie sobie, że wydaliście kilkadziesiąt dolców na mody i... mod A nie lubi modu B, zaś mod B wymaga do działania modu C, który nie lubi dwóch innych.
Poza tym moderzy nierzadko dostają lepszą nagrodę niż parę dolców od ludzi. Mają satysfakcję i czasami oferty pracy(np. autor Doty 1).
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:24   xcver
(CD3) Taki Falskaar za 5€ mógłby boleć w portfel twórców oferujących biedniejsze DLC za 15€, więc zapewne robiliby co mogą, by podbić cenę moda (jeśli nawet nie zdjąć go). Dopóki mod jest darmowy ten problem jest o wiele mniejszy - zapłacę za DLC, mod jest za frajer, więc go i tak ściągnę, a jakby już ludzie mieli płacić, to raczej zdecydowaliby się zapłacić mniej niż więcej, zwłaszcza jeśli dostają wtedy więcej contentu. (CDN4)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:17   NomadP
Gdzie moja forsa za las?(Greenlight)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:17   xcver
(CD2) Już przy darmowych modach często bywały sytuacje, w których mody znikały z internetu. Prawa autorskie przy Tolkienowym modzie do Skyrima, czy przy podmianie modelu granatu na Note7 w GTA V. W przypadku płatnych modów tego typu akcji byłoby więcej, bo kasa leci koło nosa. Czy Bethesda nie chciałaby zdjąć takiego Skywinda, jakby mieli zamiar zrobić własny remaster TESIII(tak, wiem, marzenia)? O ceny też mogliby się czepiać (CDN3)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 1:03   xcver
(CD) Darmowe mody robią konkurencję dla dodatków zrobionych przez studio. Owszem, możemy zrobić zbroję dla konia, ale czy ktokolwiek to kupi, jeśli moderzy wydadzą za darmo pakiet 10 różnych pancerzy dla wierzchowca, każdy z taką ilością polygonów, że aż oczy bolą, a zwykła teksturka od twórców wygląda w porównaniu jak rysunek 4-latka porównany do Mona Lisy.
Druga kwestia to moja prywatna niepewność - na ile dev/wydawca ma wpływ na obecność i cenę modów, które są płatne. (CDN2)
poniedziałek, 13 lutego 2017, 0:53   xcver
Pomysł jest durny z paru powodów. Nie będę rozwodził się nad głównym argumentem z wcześniejszych postów czyli donate'ach na Nexusie ani o kradzionych modach, bo to wierzchołek góry lodowej.
Oczywiście wujek steam część kwoty zabierze, to jest oczywiste, ale również część trafi do twórców gry (nie odpuszczą zbliżającej się góry hajsu), co sprawia, że to jest zły pomysł. Dlaczego? Chociażby dlatego, że siedzą sobie i nawet nie muszą nic robić, bo to community na nich zarabia (CDN)

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Myśl na dziś: ucz się na błędach ludzi, którzy słuchają twoich dobrych rad.

Komentarzy:
3

Twoja cotygodniowa dawka przekąsu.

Komentarzy:
10

Kupiliśmy z enkim Switcha, więc od dzisiaj w „Sprawdzam” będą pojawiać się także produkcje na konsolę Nintendo. Na pierwszy ogień dwie, a do tego pewna polska perełka. PS: Tak, polecajcie swoje ulubione produkcje na Switcha, najlepiej niezależne!

Komentarzy:
1

Za nami  pecetowa premiera Red Dead Redemption 2. Z tej okazji zapraszam was do wędrówki po Dzikim Zachodzie. Ale tym prawdziwym, jakże różnym niż świat znany wam z gier i filmów. Ruszajmy, by rozprawić się z narosłymi wokół niego mitami. Jiiiiiii-ha!

Komentarzy:
16

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z