Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Game Industry Trends 2013: Działo się dnia drugiego

Adzior piątek, 13 września 2013, 20:19 News
Game Industry Trends 2013
Game Industry Trends 2013

Drugi dzień GIT 2013 był bardziej rozbudowany, a jednocześnie odjechał nieco dalej od rozrywkowej strony gier, w związku z czym pojawiło się więcej treści specjalistycznej. Ale! Jeśli chcecie kiedyś tworzyć gry, to coś dla was mam.

Marcin Iwiński i Michał Nowakowski - których zna każdy, kto w ciągu ostatniego roku/dwóch lat słyszał o CD Projekcie - opowiedzieli, dlaczego warto być niezależną firmą. Skrótowa prezentacja zawierała kilka anegdot ze wspólnych wzlotów i upadków, które można opisać zwięzłą poradą - wiążąc się z dystrybutorem, czytaj każdą rozmowę tysiąc razy, do góry nogami i pod światło. Najlepiej w obecności prawników. Z trzech różnych miast. I państw.

Ellen Jane Austin z Gameforge podsumowała działalność i sukcesy firmy ("dzisiaj OGame, jutro cały świat"), zaś reprezentant Holandii Roland Klemke podrzucił kilka nazw - jak platformy Spitkom, Emergo czy LogiAssist - dla zainteresowanych edukacją przez gry lub mechanizmy grywalizacji. 

Bardzo ciekawie wyglądała prezentacja Bartosza Lewandowskiego z Roboto Translation o dziewięciu zmorach lokalizatorów. Najlepiej przedstawić je tak, jak autor, w punktach:

  • "ma być tanio, szybko i doskonale" - to niemożliwe, da się zachować tylko dwie rzeczy z tych trzech
  • brak kontaktu z grą przed i w trakcie tłumaczenia
  • pliki lokalizacyjne w formie suchego tekstu bez materiałów do odniesienia, np. cut-scen czy opisów otoczenia
  • pliki dostarczane bez kontekstu - nie wiadomo, kto z kim rozmawia etc.
  • opóźniona komunikacja z twórcami lub jej brak
  • głuchy telefon - kiedy chińską grę tłumaczy się najpierw na angielski (bo taniej), a potem na inne języki. Błędy w tłumaczeniu pierwotnym (kiedy jest tanio, nie jest idealnie) wychodzą boleśnie na wierzch w miarą kolejnych tłumaczeń
  • fragmentaryzacja i dostarczanie z czasem wielu kawałków tekstu, czasem powtarzających się - spójności śmierć
  • krytykowanie przez odbiorców zarówno ostrego języka, jak i złagodzonych wulgaryzmów
  • nieuzasadniona i niemerytoryczna krytyka odbiorców i recenzentów, co skutkuje złym wpływem na relację ekipy tłumaczącej z klientami

Później trochę czasu poświęcono serious games. Jan Zych chwalił rozwiązania grywalizacyjne w szkoleniu menedżerów bezpieczeństwa, Piotr Magnuszewski dorzucił do tego kilka przykładów ze świata (w tym "growe" planowanie budżetu San Jose), zaś Michał Mochocki i Mikołaj Sobociński przedstawili swoje plany gamifikacji kilku kierunków na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego. 

Później jeden panel - jak dzień wcześniej - rozstrzelił się na troje, a w jednej z części Paweł Zawodny z Techlandu odpowiadał na pytania prowadzącego Tomka Kreczmara i widowni. Nic przełomowego z tego nie wynikło, za to dużo ciekawsze było wystąpienie Tomka Gopa z CI Games poświęcone powstawaniu krok po kroku trailera Lords of the Fallen. Potwierdziło się przy okazji, że wspomniana gra rozpocznie trylogię, zaś oprócz Enemy Front i Alien Rage studio pracuje nad kolejnym, niezapowiedzianym projektem, który obecnie przechodzi fazę planowania. Michał Sokólski też odpowiedział na kilka pytań, między innymi o tarcia ze Stewartem Blackiem. Pomińmy, nie mówmy o nieobecnych.

Piotr Żygadło z Artifex Mundi przygotował za to zimny prysznic dla początkujących twórców gier i NIESTETY muszę wam zasadzić wrednego cliffhangera. Autor pozwolił na publikację prezentacji, więc poważniej się nią zajmę, gdy będzie dostępna dla odwiedzających GIT. Wiem, jestem niedobry, ale musicie mi wybaczyć - obecni tu przyszli twórcy z pewnością oczekują poświęcenia większej uwagi tematowi, co nie jest możliwe w sprawozdaniu. 

Konferencję pożegnał Tomasz Tomaszewski z Crouching Koalas, wymieniający zalety modelu pay-what-you-want w kontekście Mousecraft. Promocja studia, świadomość wśród potencjalnych klientów, zarobek przy okazji. Szkoda, że liczby średnio przełożyły się na kopie mimo, że wystarczył dolar - 35 tysięcy wyświetleń strony Mousecraft w sierpniu przy niespełna 1,5 tysiąca sprzedanych egzemplarzy to umiarkowany sukces. Ale nie sądźmy, bo będziemy sądzeni.

Ogólne, bardziej "felietonowe" podsumowanie w weekend.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: CD Projekt, City Interactive, Game Industry Trends, FPS, RPG, City Interactive, PEŁNA WERSJA (PC) W CDA 07/2016, Deck13, PEŁNA WERSJA (PC) W CDA 04/2016, PEŁNA WERSJA (PC) W CDA 08/2014,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
sobota, 14 września 2013, 4:23   DoMiNo1992

@2real4game - zapomniałeś do tego grona doliczyć Nowakowskiego. :)

piątek, 13 września 2013, 21:58   2real4game

Lewandowski, Żygadło, Tomaszewski. Znaczy się, że impreza na sportowo ;)

O autorze

Adzior

Podobne newsy

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Myśl na dziś: Jestem tak stary, że dla mnie DDR to dawne niemieckie socjalistyczne państwo, a nie rodzaj pamięci RAM.

Komentarzy:
2

Twoja cotygodniowa dawka przekąsu.

Komentarzy:
6

Trochę zwłok, trochę k6, czyli standardowy tydzień w tej branży.

Komentarzy:
2

Choć chyba każdy kiedyś miał styczność z pinballem, to wiedza na temat jego historii, ewolucji, zasad działania itd. wcale powszechna nie jest. Czas to naprawić.

Komentarzy:
11

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z