16
25.08.2012, 11:11Lektura na 6 minut

Wywiad z Mike´iem Zadorojnym, jednym z twórców Guild Wars 2

Premiera Guild Wars 2 tuż tuż, Adzior już rozgrzewa płytę przed recenzją, a my chcieliśmy wyciągnąć z twierdzy NCSoft jeszcze więcej informacji. Na spytki wzięliśmy więc Mike'a Zadorojnego - jednego z projektantów gry.


CD-Action

Przede wszystkim – na jaki model dodawania nowej zawartości do gry się zdecydujecie? Jak często będziecie wypuszczać darmowe patche, zawierające np. nowe dynamiczne eventy i zadania?

Wraz z pojawieniem się Guild Wars 2 na rynku będziemy mieli w swoich szeregach „zespół na żywo”, który będzie odpowiedzialny za nową zawartość na kilka sposobów. Po pierwsze – ich zadaniem będzie dodawanie nowych eventów w obszarach, które można rozwinąć fabularnie. Poza tym ci ludzie koordynują globalne wydarzenia, obejmujące cały świat gry. Chcemy, by gracze, którzy utworzyli pierwszą postać w dniu premiery, a kolejną jakiś czas później, spotkali się z eventami, których wcześniej nie widzieli. Świat wokół nich będzie żywy.

Zatem zawartość gry ma być dodawana z czasem?

Tak, ale mamy też wsparcie programistów czy projektantów, by móc tworzyć nowe rodzaje contentu. Oczywiście, specjalne smaczki z okazji świąt, festiwali i tym podobnych także znajdą się w grze. Jednym z naszych podstawowych celów jest przekonanie graczy do powrócenia na serwery co jakiś czas i zapoznania się, co nowego na nich czeka.

OK, przejdźmy więc do kolejnego pytania, a mianowicie Gem Store. Chcielibyśmy wiedzieć, czy będzie oferował podobne zestawy misji do znanych z pierwszej odsłony Guild Wars, czy też będzie po prostu miejscem do kupowania wizualnych bajerów, np. specjalnych pancerzy?

Przede wszystkim udostępni przedmioty zwiększające wygodę gry. Będą pewne opcje dla graczy, którzy wolą wydać Gems zamiast realnej gotówki [można je wymienić z innym graczem za złoto z gry – przyp. Adzior] ale ogólnym celem Gem Store będą rzeczy wnoszące kosmetyczne zmiany lub usprawniające konto.

Zapowiedzieliście też, że konkretne dwa rodzaje przedmiotów będzie miało górny próg statystyk. Tak zostanie na stałe, czy podbijecie maksimum przy dodawaniu nowej zawartości?

Przede wszystkim, świetną cechą systemu Transmutation Stones jest to, że pozwala na wzięcie przedmiotu z maksymalnymi statystykami i połączenie go z innym, by zmienić jego wygląd. W grze nie znajdziecie konkretnego przedmiotu, który będzie najlepszym ze wszystkich dostępnych właśnie ze względu na elastyczność tego systemu.

A co z domami gildii? Zostaną dodane do gry?

To jedna z mnóstwa rzeczy, które chcielibyśmy wprowadzić, ale nie wyrobimy się na dzień premiery. Kwestia tego, kiedy poczujemy, że ich implementacja będzie kawałem dobrej roboty wykonanej dla graczy i wartej poświęcenia czasu.

Trzymajmy się domów gildii – jeśli już je wprowadzicie, to w jakiej formie? Czy raczej skłonicie się do rozwiązań z pierwszej części, czy pozwolicie graczom zaaranżować je w bardziej dowolnym stylu?

Niestety, nic konkretnego na ten moment powiedzieć nie możemy.

No, dobra… zatem czy pojawi się jakieś wsparcie dla małych gildii, które – aby móc się rozwinąć – na przykład dostałyby jakieś bonusy podczas bitew?

Będzie system pomocy dla małych gildii, wskazujący, jak mogą wydawać punkty Influence, by wspinać się wyżej w rankingach i jeśli gildie wydadzą punkty z głową, mogą dotrzymywać tempa rozwoju większym. Próbujemy zbudować silną społecznościowo grę, więc chcemy stworzyć interesujące mechanizmy zapraszania nowych ludzi do grup i formowania większej społeczności.

Jak chcecie zbalansować serwery bitew World vs. World [bitwy PvP między serwerami – przyp. Adzior] w dniu premiery?

Tutaj niezwykle ważne jest jak zdobywasz punkty, każdy przeciwnik ma tutaj znaczenie, podobnie każdy mecz wpisuje się do twoich statystyk. Po dwóch tygodniach zrewidujemy ustawienia na podstawie tego, jak aktywni byli i jak radzili sobie gracze. Na początku pewnie będziemy potrzebować dnia czy dwóch, by bazując na pierwszych meczach złapać właściwą równowagę. Sądzę, że obserwując zażarte walki graczy z różnych serwerów uda nam się stworzyć taki system dobierania przeciwników, by po około dwóch miesiącach nie dochodziło do sytuacji, w której grupa z jednego serwera totalnie dominuje nad drugą stroną.

Rozumiem więc, że działać będzie coś w stylu szachowego rankingu ELO i system dobierania przeciwników podobny do gier PvP, które wszyscy dobrze znamy?

Jasne. Po prostu serwery będą zestawiane w rankingu i dobierane nawzajem zgodnie z nim.

Więc lecimy dalej. Co z balansem umiejętności? Czy będą równoważone osobno dla PvP i PvE, jak w Guild Wars, czy z niczym podobnym się nie spotkamy i „skille" wszędzie będą identyczne?

Naszym celem nie jest sytuacja, w której gracz dostaje dwie różne umiejętności w zależności od tego, w jakim trybie rozgrywki się znajduje. Kiedy decydowaliśmy się na takie rozwiązanie w pierwszych Guild Wars, nie była to dla nas łatwa sprawa, rozmawialiśmy o tym naprawdę długo i nie do tego dążymy w Guild Wars 2. Nie chcemy sytuacji, w której skuteczne przyzwyczajenia z PvE są zupełnie nieprzydatne w PvP. Oczywiście, gdzieś w oddali taki schemat się znajduje, ale po prostu wolimy obserwować i opierać się na tym, jak ewoluuje obecna forma gry.

Coś nowego w sprawie aplikacji Guild Wars 2 na smartfony?

Nie powiem ci.

Odbiorę to jako „nic nowego”…

(śmiech) Nie, prawdę mówiąc, mój kolega ze Stanów chyba pracuje nad czymś fajnym… dobra, bez żartów – po prostu wolałbym podać ci konkretne fakty. Nie wiem, czy to wystartuje równo z premierą, ale chcemy, by aplikacja także była zaprojektowana z myślą o społeczności.

Wracając do porównań z pierwszą odsłoną – czy dalej będą potrzebni mistrzowie gry i mistrzowie społeczności? A jeśli tak, to czy doczekamy się specjalnych wydarzeń organizowanych przez nich?

Na pewno można liczyć, że na serwerach będzie można spotkać twórców. Czy będziemy specjalnie mianować mistrzów – jeszcze nie wiem, ale z pewnością społeczność wywrze wpływ na grę. Ich obecność będzie kluczowa, gdyż liczymy na poznawanie ich odczuć i opinii bezpośrednio. Wydarzenia? Nigdy nie mów nigdy, mamy różne pomysły, które możemy podsuwać graczom, by dobrze się bawili.

Skoro już poruszamy ten temat – co ze stronami społeczności?

Udostępnimy wielką ścianę, angażującą graczy i serwisy społeczności Guild Wars 2. Nie mogę jednak o tym mówić zbyt wiele, bo to wykracza poza moje kompetencje, ale zapewniam, że ponieważ społeczność jest dla nas bardzo ważna, chcemy ją angażować – czy to w grze, czy na zewnętrznych stronach. Chcemy ją wspierać, bo to od niej zależy rozwój gry.

Przejdę więc do ostatniego pytania, które już zadaję osobiście. Odniosłem wrażenie, że gatunek MOBA wiele wyniósł z pierwszych Guild Wars w dziedzinie PvP. Jasne, gry z tej kategorii są inspirowane Dotą, ale wiele aspektów waszej gry pasowało do specyfiki MOBA. Czy myślicie więc o wprowadzeniu czegoś w rodzaju aren walk w Guild Wars 2, podobnych do znanych z tego typu produkcji?

Obecnie nie ma takich planów, ale jak mówię – jeśli po premierze wysłuchamy społeczności i pojawi się pomysł, który będziemy umieli porządnie zrealizować, a gracze będą na niego chętni…

Wobec tego dziękuję za poświęcony czas i – mam nadzieję – do zobaczenia.


Redaktor
CD-Action
Wpisów1103

Obserwujących0

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze