Polscy gracze w liczbach. Blisko 12 milionów aktywnych graczy!
Coraz częściej widzimy wyniki badań dotyczących graczy z Polski. Właśnie pojawiły się kolejna analiza dotycząca rodzimego rynku gier, tym razem przygotowana przez zachodnią firmę Newzoo. Wynika z niej, że Polacy na wirtualną rozrywkę w tym roku mogą wydać do 1,53 miliarda złotych!
Firma Newzoo opublikowała wyniki badania przeprowadzonego na 18,1 milionach użytkowników internetu w wieku od 10 do 65 lat, których zapytano o ponad 200 spraw związanych z branżą grową.
11,8 miliona osób (stanowi to 65% badanych) przyznaje, że gra w gry, z czego 44% to kobiety. Tylko 53% polskich graczy twierdzi, że wydaje pieniądze na wirtualną rozrywkę, a więc nieco mniej niż w reszcie Europy i USA. W sumie do końca tego roku Polacy mają przeznaczyć na gry od 350 milionów dolarów (1,19 miliardów złotych) do 450 milionów dolarów (1,53 miliarda złotych).
Dominującą w Polsce platformą jest – nic dziwnego – PC. Co roku na gry w wersji na komputery polscy gracze wydają 120 milionów dolarów (409 milionów złotych), z czego 60% przeznaczanych jest na produkcje pudełkowe, a 40% na gry rozprowadzane cyfrowo. Mimo to bardzo dużo jest osób grających na konsolach – stanowią one 43% wszystkich graczy z Polski, z czego „tylko” 25% przeznacza pieniądze na tytuły wydawane m.in. na X360 i PS3 (uwzględnia się w tym także dodatki DLC, kopie importowane i używane).
Polscy gracze to również fani MMO – w sieciówki gra 5,5 miliona osób, z czego 96% bawi się głównie na produkcjach opartych na modelu F2P. 16% użytkowników wybiera z kolei gry z abonamentem, w sumie zaś gotowych zapłacić za zabawę w MMO jest 39% graczy. Jak mówi Peter Warman, prezes Newzoo:
Polska jest świetnym rynkiem dla wysokobudżetowych gier przeglądarkowych i produkcji rozprowadzanych cyfrowo. Większość firm nie polonizuje swoich gier od początku i traci okazję na zarobienie dużych pieniędzy, które są gotowi wydać polscy fani produkcji AAA [z najwyższej półki – red.]. Uważam, że my, tu, na Zachodzie, powinniśmy zmienić termin
W naszym kraju popularne są także gry społecznościowe i mobilne – gra w nie od 7 milionów do 7,8 miliona osób. Analitycy z Newzoo uważają, że posiadany smarfton w Polsce częściej niż konsola postrzegany jest jako symbol statusu społecznego. Największy udział w rynku produkcji społecznościowych nad Wisłą mają Facebook oraz Nasza-Klasa – oba portale idą łeb w łeb i korzysta z nich blisko 75% polskich użytkowników płacących za gry społecznościowe. Ci w ciągu całego roku wydadzą na tego typu zabawę 32 miliony dolarów (109 milionów złotych).
A poniżej znajdziecie jeszcze specjalną infografikę prezentującą powyższe wyniki: