Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITMinecraft: Premiera na X360 w cieniu skandali. Twórcy Fez oskarzają Notcha o "specjalne traktowanie" a autor FortressCraft o atak hakerski

Piotrek66 piątek, 11 maja 2012, 13:00 News
Minecraft
Minecraft

Wygląda na to, że premierze Minecrafta na X360 towarzyszą same skandale. Twórcy gry Fez oskarżają Notcha za to, że jest specjalnie traktowany przez giganta z Redmond. A to nie koniec – w dniu debiutu produkcji hakerzy zaatakowali stronę internetową FortressCraft, czyli „klonaMinecrafta na X360. I jego twórcy też oskarżają Notcha

Przedstawiciele Microsoftu poinformowali wczoraj, że Minecraft jest najlepiej sprzedającą się w dniu swojej premiery grą na Xbox Live Arcade, tym samym produkcja Notcha pobiła rekord należący do tej pory do wydanego niedawno Trials Evolution. Choć nie podano konkretnych danych, Larry Hryb znany szerzej jako Major Nelson, „rzecznik” społeczności Xbox Live i Xboksa 360, zdradził, że jednocześnie grało w Minecrafta400 tysięcy osób. Oznacza to więc, że realna sprzedaż jest bardzo dobra.

Dodatkowo na swoim Twitterze Notch ogłosił, że wersja na X360 w ciągu godziny od swojej premiery zarobiła wystarczającą ilość pieniędzy, by pokryć koszty produkcji. Na tę wypowiedź szybko zareagowali przedstawiciele studia Polytron, twórcy innej popularnej na XBLA gry Fez. Wyrazili swoje zdziwienie tym, że Mojang otrzymał tak szybko dane o sprzedaży, dodając, że ekipa Notcha jest specjalnie traktowana przez Microsoft w kwestii darmowych aktualizacji.

Oto krótka wymiana wpisów pomiędzy Notchem a studiem Polytron na Twitterze.

Polytron:

W jaki sposób otrzymaliście te dane od MS? Prawie miesiąc po premierze my wciąż nie wiemy, w ilu kopiach dokładnie sprzedał się Fez. Zdobyliście te informacje w ciągu 24 godzin [od debiutu Minecrafta]?

Notch:

Co? Naprawdę? Myślałem, że jest to standardowa procedura! Do bani.

Polytron:

Standardowa procedura polega na tym, że dowiadujesz się o wynikach sprzedaży po 3-4 miesiącach.

Notch:

Ok, dane o sprzedaży oparliśmy więc o informacjach z rankingu sieciowego.

Polytron:

Otrzymaliście też pozwolenie na darmowe aktualizacje, a innym developerom na tej platformie mówi się, że nie wchodzą one w grę.

Notch:

Musieliśmy o nie walczyć i otrzymaliśmy pozwolenie tylko na ograniczoną liczbę darmowych aktualizacji. Nie jesteśmy pewni, dlaczego Microsoft ich nie lubi.

W późniejszym wpisie przedstawiciele Polytron oświadczyli, że otrzymali od Microsoftu konkretne dane o sprzedaży Fez. Dodali też, że pisząc o „specjalnym traktowaniu” nie mieli na myśli informacji o sprzedaży, lecz darmowe aktualizacje do Minecrafta. Zwrócili się też do dziennikarzy z prośbą, aby nie traktowali tej „wymiany zdań” jako „skandalu”. Trudno się jednak dziwić, że prasa tak ją traktuje - zwłaszcza w świetle kolejnych wydarzeń i oskarżeń.

W dniu premiery Minecrafta na X360 strona internetowa FortressCraft (klona produkcji Mojang wydanego w XBLA w kwietniu ubiegłego roku) została zaatakowana przez hakerów atakiem typu DDoS. Za pośrednictwem Twittera twórca gry, Adam Sawkins, zasugerował, że odpowiedzialny za to może być… Notch.

Jak pisze:

I strona FortressCraft została zaatakowana. Pieprz się ty i twoi fani, Notch.

W rozmowie z Eurogamerem Sawkins przyznał, że on i jego zespół wiedzą, kto jest odpowiedzialny za atak, dodając, że poinformował już policję o tym zdarzeniu. Jak mówi:

Wiemy <kto> to zrobił, ale niestety nie wiemy DLACZEGO. […] Zgodnie z brytyjskim prawem policja może zacząć działać w sprawie tego ataku. Hakerstwo jest tutaj poważnym przestępstwem, zwłaszcza, że nie ofiarą padła nie prywatna, ale firmowa strona. Mogło to spowodować m.in. utratę przychodów. Osobiście się tym nie przejmuję, ale gość odpowiedzialny za mój serwis płonie ze złości.

To nie koniec. Sawkins wyraził powątpiewanie (delikatnie mówiąc) w jakość Minecrafta na X360, twierdząc, iż nie rozumie dlaczego odniósł on taki sukces. Jak mówi:

Stosunkowo kiepska jakość i rzekomy sukces Minecrafta na X360 mnie zmyliły. 4J [studio odpowiedzialne za port] miało nieograniczony budżet, bezpośredni dostęp do pomocy z Microsoftu i niezłą, światowej klasy grę, jako wzorzec, a mimo to udało im się wydać produkcję z małym światem, niedziałającymi skórkami i bez serwerów dedykowanych. A to był i tak port starego kodu MC sprzed 14 miesięcy.

Oskarżenia Sawkinsa brzmią poważnie. I mam nadzieję, że ma jakieś dowody na poparcie swoich słów, inaczej może być oskarżony o pomówienie. Inna sprawa, że zarówno powyższe wypowiedzi, jak i wpisy na Twitterze sugerują raczej, że twórca FortressCraft jest po prostu zazdrosny o sukces Minecrafta i chce na fali popularności gry zarobić kilka dolarów więcej, atakując niemal każdego, kto nie podziela jego opinii.

Wczoraj pisaliśmy o tym, że gra Notcha na X360 nie obsługuje trybu kooperacji na podzielonym ekranie na telewizorach SD. Choć nie umywa się to do powyższych kontrowersji, nadaje całej sprawie dodatkowego smaczku dla krytyków.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
niedziela, 13 maja 2012, 17:25   czosnek666

@fergiX True.

niedziela, 13 maja 2012, 11:20   LimaksokiM

Nie mogę... ale niektórych zazdrość zżera :) Minecraft to poprostu genialna gra i nawet bym się nie zdziwił gdyby M$ traktował ją ze szczególnymi względami. Jest to perełka na XBL i każdy powinien zagrać przynajmniej w triala. Ja zagrałem i się zakochałem. I niech się chowają Fezy, Trailsy i Forestcrafty. Idę budować swój zamek :)

sobota, 12 maja 2012, 22:06   fergiX

@Sand01man
No wiesz, jak się nie ma wyobraźni to się Minecrafta nie potrafi docenić.

sobota, 12 maja 2012, 19:22   buczek93

boże, żal mu po prostu spina mięśnie, bo zarabia Minecraft, a nie jego żałosna podróbka, której nie potrafił nawet nadać nazwy różniącej się w znaczącym stopniu od twora Notcha. Hejtuj dalej, cieniasie...

sobota, 12 maja 2012, 10:43   Sand01man

Przyglądałem się temu MC, znajoma mnie próbowała namówić. "Taka fajna gra się buduje i takie tam" mówiła.
Dżizas przecież ten cały Minecraft i jego klony to jeden wielki syf!
Nie lepiej zainwestować kasę w jakieś MMO/dobre single player RPG?
Widać układanie klocków to wszystko, co bawi nowe pokolenie.
Od 6 roku życia siedzą na kompie więc nawet LEGO nie uświadczyli o podróbkach i drewnianych klockach nie mówiąc >.>

piątek, 11 maja 2012, 21:45   spidymaster

Idiotów i szmat ci u nas dostatek, ale i Adama Sawkinsa przyjmiemy jako znak, że ten tfórca gier (błąd celowy) zazdrości Notchowi. No, ale nie powinniśmy go obrażać, w końcu nie każdy urodził się z głową do pomysłów i talentem. A, że jakoś zarabiać na życie trzeba to... Niech się chłopak wyżyje. Wszak kto by słuchał przekleństw jakiegoś błazna, pod adresem króla.

piątek, 11 maja 2012, 20:41   slocik

@ Droth
Moze i slucham, co za roznica ?
Dzieciaku jak gadasz, to choc na temat.
@tomsto100
Tak, bo ten pajac notch moze cokolwiek kiedy sam ukradl pomysl z innej gryNie mam pojecia skad sie tyle fanatykow minecrafat bierze.

piątek, 11 maja 2012, 20:15   Tell

Podsumowując:
Polytron posądza Notcha o to, że otrzymał możliwość darmowych aktualizacji, a przecież w Minecraftcie aktualizacje są dość często, a sądząc z tego, że dopiero wyszedł, aktualizacji będzie od groma jak myślę - jakoś nie wyobrażam sobie, żeby ludzie chcieliby płacić co kilka miesięcy za możliwość aktualizacji.
Po drugie Sawkins posądza Notcha o atak hakerski - nie dość, że opiera się w główne mierze na Minecraftcie, to jeszcze poniża Notcha. No ludzie...

piątek, 11 maja 2012, 19:50   kopalotek

who the [beeep] cares

piątek, 11 maja 2012, 19:33   Olaf

Twórcy BF nigdy nie powiedzieli że CoD ściągnął od nich pomysł, więc jak to piszecie "nie kompromitujcie się" ;) Jego sprawa co robi, równie dobrze można by powiedzieć że LameCraft na PSP też ściągnął pomysł od Minecrafta. Notch po 3 latach dopiero zrobił dopiero wersję na X360, a ten koleś odrazu pomyślał że na ikskloca przydałby się Majnkraft i go zrobił. Gdyby nie on, to wcześniej nie dało by się pograć w jakąkolwiek grę o budowaniu na iksboksie.

Podobne newsy

Minecraft już oficjalnie z ray tracingiem [WIDEO]

News
środa, 9 grudnia 2020

minecraft-juz-oficjalnie-z-ray-tracingiem-wideo Kanciaste piękno dostępne dla wszystkich (chyba że ktoś nie ma Windowsa 10).

Komentarzy:
3

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

W odcinku z tego tygodnia odnajdą się przede wszystkim entuzjaści grania we dwoje. A także ci, którzy mają ochotę rzucić wszystko i uciec do lasu.

Komentarzy:
2

To samo co każdego dnia, Pinky. Pijemy wino i mścimy się na ludzkości.

Komentarzy:
7

Czy zdecydujesz się poznać odpowiedzi na wszystkie pytania, jeśli nie będziesz mógł się nimi z nikim podzielić?

Komentarzy:
5

Obchodzę na Twitchu miesiąc urodzinowy i prawie w nic nie gram, a potem przychodzi weekend i panikuję, bo nie mam nic do „Sprawdzam”!

Komentarzy:
2

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z