Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITRecenzja cdaction.pl - Arcania: Gothic 4 (PC)

CD-Action piątek, 15 października 2010, 18:31 News
Arcania: Gothic 4 - okładka
Arcania: Gothic 4 - okładka

Powracają Bezimienny, Diego i Milten, a także księżycowe skoki i trochę bugów. A mimo to, ten Gothic, to jakby wcale nie Gothic. Recenzja cdaction.pl - nieco eksperymentalna, więc przy okazji chcemy, byście powiedzieli nam, jak się wam podoba.

Arcania: Gothic 4 - okładka
Arcania: Gothic 4 - okładka

Arcania: Gothic 4 
wersja testowana: PC, j. polski
Wydawca: CD Projekt
oficjalna cena: 129,00 zł

 

Jeszcze chwilkę - na początek kilka słów o tym, dlaczego ta recenzja jest eksperymentalna. Chcemy sprawdzić, czy czasem nie jest tak, że na stronie internetowej lepiej działają recenzje krótsze, bardziej zwarte i w pewien sposób usystematyzowane. Ten "system" polegać może np. na tym, że w kolejnych akapitach/sekcjach robimy wprowadzenie, a potem opisujemy fabułę, mechanizmy rozgrywki, tryb dla jednego gracza, multiplayer, oprawę audiowideo, a na końcu wszystko podsumowujemy w krótkich, żołnierskich słowach. No i oczywiście wystawiamy ocenę. W ten sposób przygotowaliśmy recenzję gry Arcania: Gothic 4 - w TEJ ANKIECIE możecie dać nam znać, jak podoba się wam ta forma. Oczywiście można do tego użyć również komentarze. A teraz - zaczynamy.

---

Arcania: Gothic 4 to najnowsza część serii Gothic, a jednocześnie tytuł w jej historii najważniejszy - może bowiem zadecydować o przyszłości cyklu. Po rozstaniu ze studiem Piranha Bytes, właściciel praw do marki, firma JoWood, powierzyła produkcję jej czwartej części (długo zastanawiając się, czy w ogóle nazywać ją czwartym Gothikiem) ekipie Spellbound, co prawda doświadczonej, ale nie w produkcji gier RPG. Zlecenie opiewało nie tylko na "stworzenie kolejnego Gothika", ale także na "uczynienie, by gra ta wreszcie zaczęła sprzedawać się nie tylko w Niemczech, Polsce i Rosji". Decyzja, jak to zrobić, zdawała się całkiem logiczna - uprościć rozgrywkę, uczynić ją bardziej przyjazną dla nowicjuszy, wzbogacić oprawę graficzną, by sprawiała ona bardziej atrakcyjne wrażenie. Założenia te zasadniczo udało się spełnić, choć efekty nie koniecznie będą się wam podobać...

Fabuła
Historia opowiedziana w Arcanii otwiera nowy tom w uniwersum Gothica. Znany z poprzednich części pierwszy Bezimienny został królem Rhobarem III, który - jak się zdaje - stracił rozum, zepsuty przez słodkie owoce władzy. Teraz sterujemy nowym bohaterem - pasterzem z małej nadmorskiej wioski na kontynencie Argaania, również pozbawionym imienia, który w pierwszych scenach gry smoli cholewy do jednej z lokalnych dziewek. Idylla zostaje przerwana nagłym atakiem wojów Rhobara III, króla Myrtany, w wyniku którego... powiedzmy, że sprawy przybierają dość tragiczny obrót. Nasz heros postanawia się zemścić na złym, jak sądzi, królu i wyrusza w - kolejną - wielką przygodę...

Mechanizmy rozgrywki
Arcania: Gothic 4 to oczywiście gra z gatunku action-RPG - mamy bohatera, którego rozwijamy wraz z postępami w rozgrywce; walka bazuje w równie duży, stopniu na statystykach, jak i zręczności gracza; akcja przedstawiona jest z perspektywy trzeciej osoby, przy użyciu kamery, którą można swobodnie obracać i zoomować. System walki bardzo ciekawie rozwinięto w stosunku do tego, co znamy z Gothików 1-3: po pierwsze wykrywanie kolizji miecz-potwór jest dużo lepsze, po drugie zaś przy każdym ciosie mamy krótki moment, w którym broń bohatera błyska - ponowne wciśnięcie klawisza ataku powoduje wydłużenie "combosa". Ok, skądś to znamy, ale nie zmienia to faktu, że dzięki temu walki są bardziej wciągające i ciekawsze.

Niestety pozostałe mechanizmy rozgrywki uległy uproszczeniu. System rozwoju postaci sprowadzono do wybierania zdolności (ośmiu), które chcemy rozwinąć, korzystając z punktów zdolności otrzymywanych przy wchodzeniu na kolejne poziomy doświadczenia. Nauczyciele, znak charakterystyczny serii Gothic... nie ma ich. Nie ma też złożonego craftingu, przedmioty tworzy się teraz klikając na odpowiedniej ikonce w menu ekwipunku. Gra nie zauważa (jak wcześniej), że okradamy domy mieszkańców Argaanii. Wstrząsem była dla mnie rezygnacja z rywalizujących ze sobą frakcji, które w poprzednich grach można było do siebie zrazić, tracąc przy tym możliwość wzięcia udziału w questach pobocznych, przez nie zlecanych. Zamiast tego dostajemy po prostu bardziej rozbudowany wątek główny, tracimy jednak coś, co od początku stanowiło jedną z bardziej charakterystycznych cech Gothica.

Tryb dla jednego gracza
Przejście fabuły zajmuje ponad 20 godzin i jest to całkiem niezły wynik, jak na produkcję tego typu i... tej jakości. Niewielka liczba wątków pobocznych powoduje, że w przeciwieństwie do wcześniejszych Gothików, nie ma zbyt wielkiego sensu w ponownym przechodzeniu gry. Dobrze przynajmniej, że scenariusz prowadzony jest z nerwem, ma klimat, a na dodatek całkiem zgrabnie wprowadza postacie drugoplanowe znane z poprzednich Gothików, więc nawet jeśli trudno nazwać go mistrzowskim, raczej nie będzie na niego narzekania. Ot solidna RPG-owa robota.

Tryb dla wielu graczy
No... jakby to powiedzieć... nie ma... Ok, nigdy go nie było, ale w czasach, w których coraz więcej gra się w sieci, a tryb single wcale nie zachwyca, pomysłowe multi mogłoby uratować ocenę.

Oprawa audiowideo
Grafika to kolejny punkt, w którym ekipa Spellbound postanowiła zawalczyć o nowych graczy - szczególnie tych amerykańskich. Przed premierą mówiło się wiele o dwóch wspieranych przez grę paletach barw i rzeczywiście pojawiły się one w grze. Europejska to sprane kolory i pozbawione wyrazu zielenie (typowe dla gier powstających w Niemczech, Polsce i Rosji), amerykańska zaś to żywe kolory, intensywnie niebieskie niebo i piękna zieleń. Może i jestem konsolowym każualem, ale grałem wyłącznie na trym drugim ustawieniu. Trzeba też przyznać, że na statycznych obrazkach Arcania może się podobać - roślinność jest bujna, modele budynków i postaci bogatsze, niż choćby w Gothicu 3, wszystko to okupione jest jednak dość wysokimi wymaganiami sprzętowymi, a bardziej nawet kiepską optymalizacją. Gorzej jest z animacjami (nienaturalnymi nie tylko przy księżycowych skokach), fatalnie prezentują się natomiast zbliżenia na twarze postaci w dialogach - równie drewniane, jak towarzyszące im kwestie wypowiadane przez aktorów (w rodzimej wersji - oczywiście po polsku). Jakość dubbingu oceniam na dobry z plusem, ścieżka dźwiękowa i pozostałe efekty, są dla ucha całkiem przyjemne, ale to wszystko co można na ich temat powiedzieć.

Podsumowanie
Dawno, dawno temu, kiedy Arcanię zapowiedziano, liczyłem na to, że ekipie Spellbound uda się wreszcie zrobić z Gothica grę, którą pokocham nie za rozczulające bugi i swoistą swojskość, a po prostu za to, że będzie dopracowana, grywalna i zgodna z gatunkowymi normami dotyczącymi grafiki czy mechanizmów rozgrywki. Tymczasem dostałem RPG-a, który stoi w rozkroku między starymi rozwiązaniami (z których część, niestety, poświęcono), a nowymi pomysłami (których jest, niestety, za mało). Obawiam się, że starzy fani serii (w tym ja), grając w Arcanię, będą kręcić nosem. A potencjalni nowi... i tak czekają na Dragon Age II.

Ocena: 3,5 na 5

---

Plusy:

  • umiarkowanie ciekawy scenariusz
  • lepsza, niż w Gothikach mechanika walki
  • ładny świat gry

Minusy:

  • brak wielu charakterystycznych elementów serii
  • kiepska optymalizacja/wysokie wymagania
  • pokraczne animacje/drewniane dialogi
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
poniedziałek, 28 listopada 2011, 18:00   padaj

a ja wlasińe kupilem sobie nowu kompóter i wtedy aragania mi ńe ćialała a teras powino pujsc jak s platka. Hyba rze coś pujcie nie tak to ftedy wyzóce mojego kompa

wtorek, 23 listopada 2010, 18:20   richter5

ale mnie śe rymuo...

wtorek, 23 listopada 2010, 18:19   richter5

dobra a tera niułs! Arcania w piefszym tygodniu spszedarzy poszua w 10000 egzemplaży!

wtorek, 23 listopada 2010, 18:17   richter5

a rzepys wjećau...

poniedziałek, 22 listopada 2010, 19:33   DakanN

Powinni stworzyć taki teleturniej, kto zrobi więcej błędów ortograficznych.

poniedziałek, 22 listopada 2010, 19:17   richter5

jusz dawno nie widzialem osoby ktura w jednej wypowiedzi zrobila tyle blenduf... hodzi mi o Pyrona. Hyba...

poniedziałek, 22 listopada 2010, 7:58   DakanN

Pyron zlituj się..

niedziela, 14 listopada 2010, 11:46   nikoGoroz

Gothic 4 ma grafikę dobrze zrobioną , dobrą fabułę ale do długich gier to ona nie należy.3 dni przechodenia to zamało.

niedziela, 14 listopada 2010, 3:29   Pyron

A rzeby nie zapomnieć zgadzam się przedmuwcą dzl

niedziela, 14 listopada 2010, 3:26   Pyron

Jak dlamnie Arcania: Gothic 4 ma świetną grafikę fajne uzbrojenie no i krajobrazy a rzeby nie zapomnieś o bestiach one terz są spoko ale Gothic I, II noc kruka, III buły nie są bardzo ciekawe jednak przeszłem te gry i to co mi sie w nim spodoało to nie świetną grafikę fajne uzbrojenie ale właśnie to poszukiwanie nauczycieli kturzy mogą czegoś nauczyć nie będe wymieniał poniewarz niestarczy mi słów te poszukiwania sprawiały rze gra stawała sie interesujoca ale najmardziej podobała mi sie historia bezimienego

O autorze

CD-Action

Podobne newsy

Oferty weekendowe serwisów sklep.cdaction.pl, CDP.pl, Steam, GamersGate i GOG.com (02.05-04.05)

News
piątek, 2 maja 2014

oferty-weekendowe-serwisow-sklepcdactionpl-cdppl-steam-gamersgate-i-gogcom-0205-0405 W tym tygodniu taniej kupić można m.in. produkcje polskich developerów, Shadowrun Returns, gry od Activision Blizzard, cyfrowe odsłony Star Wars, Defiance oraz tytułu od Ubisoftu.

Komentarzy:
8

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Artykuły

Świetnie się stało, że w Kanadzie podjęto jedyną słuszną decyzję o pożegnaniu się w kontynuacji najpopularniejszej space opery ostatniej dekady z Cytadelą i Żniwiarzami. Pracujący bez wytchnienia przez lata pisarze zapełnili wszechświat Mass Effect tak potężną ilością materiału, że grzechem byłoby zmarnowanie go na kolejne rozdziały Nieznanych przygód kapitana Sheparda.

Komentarzy:
59

W sprzedawanych obecnie dyskach SSD znajdziemy kilka różnych układów pamięci flash – MLC, TLC, 3D MLC oraz 3D TLC. Dwa ostatnie są coraz częściej wykorzystywane przez producentów dysków półprzewodnikowych. Wyjaśniamy, jakie korzyści przemawiają za stosowaniem technologii 3D NAND i dlaczego warto kupić dysk SSD wyposażony w te kości pamięci.

Komentarzy:
3

Po ograniu zamkniętej bety mogę wprost stwierdzić, że Wildlands to takie The Division. Zamiast Nowego Jorku mamy Boliwię, a miejsce epidemii zajął kartel narkotykowy. O ile schematy rozgrywki są niemal identyczne, to na szczęście widać jedną poważną zmianę – jest taktycznie.

Komentarzy:
12

Pierwsze wrażenie: wow, chcę! Mam wprawdzie w domu mocnego gamingowego desktopa, a na co dzień noszę w plecaku laptopa z ekranem 14”, który wystarcza mi do wszystkich prac kreatywno-biurowych, ale to dwie maszyny. A nowy laptop MSI nie dość, że jest lżejszy od mojego laptopa, to jeszcze równie szybki co mój desktop.

Komentarzy:
7

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z