1
6.01.2020, 18:00Lektura na 4 minuty

[Sprawdzam] Dziwne literki i mitologia

Dzisiejszy odcinek sponsorują dziwne literki w tytułach. Wcisnęłam do nich Yagę, bo jestem nią doprawdy oczarowana!


Iza „9kier” Pogiernicka

Ōkami HD

PC, PS3, PS4, XBO, NS | Clover Studio| RPG • akcja • japońska mitologia

Największe zaskoczenie tego tygodnia. Gra, która odstraszyła mnie niekończącą się początkową cutscenką, gdy recenzował ją enki, okazała się tytułem, który utrzymał mnie wczoraj przy ekranie przez 4,5 godziny mimo planowanych dwóch. Zagrałam w nią tylko dlatego, że obiecałam to koleżance, a teraz – mimo rozwodnionych dialogów, wszechobecnego patosu, grania w oknie ze względu na zmianę rozdzielczości przy każdym Alt-Tabie, a także faktu, że nie lubię długich gier i naprawdę nie przepadam za erpegami – całkiem na poważnie rozważam powrót do zabawy za parę dni. Rzeczy, które mnie w niej drażnią, jak dźwięk przy dialogach, wieczna paplanina Issuna czy nieresponsywność pędzla, mogłabym wymieniać przez kolejne dziesięć minut, ale jest coś satysfakcjonującego w mechanice malowania. Zwłaszcza w ostatniej sekwencji, jaką widziałam – ożywianiu okolicznej przyrody za pomocą nowo zdobytego zaklęcia, które sprawia, że drzewa tryskają różowym kwieciem, muł zmienia się w rwący strumyk, a ciemny placek skażonej ziemi w tętniącą życiem łączkę. 

 


Abzû

PC, PS4, XBO, NS | Giant Squid | akcja • nurkowanie

Jeśli grało się w Podróż, Abzû odpalać nie ma sensu, bo to w zasadzie popłuczyny po dziele thatgamecompany, niemające do niego startu. Trudno jednak uciec od skojarzeń, zwłaszcza że Abzû wyreżyserował dyrektor kreatywny Podróży, a muzykę skomponował ten sam artysta, Austin Wintory. Tym razem zamiast iść w kierunku góry gracz wciela się w płetwonurka, który eksploruje morskie głębiny. Ładne to, brzmi świetnie i jest nawet w porządku mechanicznie, choć steruje się postacią tak sobie, ale po dwóch godzinach zwiedzania odmętów i podglądania fauny – wystarczających w zupełności, by zobaczyć napisy końcowe, być może nawet dwukrotnie – pomyślałam tylko „och, to już”, po czym przeszłam do innych czynności domowych. Znamienne jest to, że choć tę relaksującą grę przeszłam w sobotę, w niedzielę nie mogłam sobie przypomnieć, w co grałam dzień wcześniej. Nie dlatego, że Alzheimer, tylko dlatego, że przy tak dużej liczbie dzieł, z którymi mam styczność na co dzień, zwyczajnie nie warto zaprzątać sobie głowy przeciętnymi. Dodam jeszcze, że było to moje drugie podejście do streamowania Abzû i drugi raz mimo spełniania z palcem w gniazdku wymagań sprzętowych gra w połączeniu z OBS-em sprawiała, że mój laptop umierał – pierwszy, zaraz po premierze, zdechł w przedbiegach, gdy tylko wyszłam z menu, a korzystając z drugiego (i7, 32 GB RAM-u, GF RTX 2060), musiałam zejść do 720 p i niskich ustawień – to jakiś żart. 

 


Yaga

PC, PS4, XBO, NS | Breadcrumbs Interactive | RPG • akcja • słowiański folklor

Yagę zaledwie liznęłam i jestem nią podekscytowana najbardziej z trzech prezentowanych tu gier. Jej prosta mechanika walki oraz klimatyczna baśniowa historia napędzana decyzjami bohatera stanowią mieszankę, od której trudno się oderwać. Jest klasycznie erpegowo – z questami, craftingiem – ale w grze Breadcrumbs często czuć przygodówkę, zwłaszcza że historia została podzielona na opowieści. W pierwszej kowal udaje się na poszukiwanie czarownicy, która ma pomóc mu udobruchać cara. W drodze jednak dzieje się mnóstwo rzeczy – tu pomoc zaoferował mi gigantyczny żuk, tam drogę zasłaniała wielka kura pragnąca magicznej kukurydzy, a pewnemu umarlakowi ukradziono wieko trumny – więc oczywiście wykonanie zadania trwa dłużej, zwłaszcza że do staruchy nie wypada przyjść bez darów, a potem jeszcze... Już nic nie mówię, żeby nie psuć radości z odkrywania! Nadal jestem w trakcie pierwszej historii, a fakt, że jest ich więcej, napawa mnie wyłącznie radością. Muzyka nie jest wybitna, ale nie da się jej odmówić klimatu, budowanego także przez rymowane dialogi (również w polskiej wersji językowej), a i grafika jest niczego sobie. Najbardziej chyba jednak podoba mi się mechanika pecha, którego poziom rośnie podczas używania przedmiotów magicznych, korzystania z błogosławieństw i podejmowania decyzji niezgodnych z charakterem postaci – a gdy jest za wysoki, zaczyna szukać cię Licho, które może cię okraść i zepsuć ci broń!

 

„Sprawdzam” to cykliczny segment, w którym co poniedziałek przyglądam się trzem ogrywanym akurat produkcjom – głównie niezależnym, ale nie tylko. Jeżeli ci się podoba, zachęcam do rzucenia okiem na POPRZEDNIE ODCINKI

Jeśli masz ochotę razem ze mną poznawać nowe tytuły, zapraszam na MÓJ KANAŁ NA TWITCHU (w tygodniu ok. 20, w weekendy ok. 16). Do zobaczenia!


Redaktor
Iza „9kier” Pogiernicka

Streamuję w przyjemnej atmosferze gry, których nie znasz. Zajrzyj: www.twitch.tv/9kier ;)

Profil
Wpisów384

Obserwujących27

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze