52
6.08.2019, 19:00Lektura na 2 minuty

Transmisja [FRAGMENT]

CD Projekt znalazł się podczas E3 pod ostrzałem zarzutów o transfobię. Tym razem jednak strzelano ślepakami.


Mateusz Witczak

Na jednym z targowych screenów pojawia się afisz, mający promować w Night City pewien napój energetyczny. Na plakacie pozuje modelka, która zachęca do „miksowania” dostępnych na rynku smaków. Modelka – dodajmy – ewidentnie transpłciowa, z bardzo widoczną przez materiał odzieży erekcją.

Najważniejsze są intencje
Zachód dopatrzył się w grafice świadectwa rzekomej transfobii Redów, nie bez słuszności podnosząc, że tak ukazana transkobieta będzie przez odbiorców postrzegana wyłącznie przez pryzmat swojej seksualności. Podczas targów zapytaliśmy o te oskarżenia projektanta questów Mateusza Tomaszkiewicza, który przytomnie odparł, że reklama niewiele mówi o poglądach developerów, ale sporo o świecie przedstawionym. – To element naszej wizji. Chcemy zarysować opresyjną rzeczywistość, system zbudowany przez korporacje, które nie trzymają się etycznych granic. Tomaszkiewicz dodaje, że korporacyjne molochy seksualizują zarówno kobiety i mężczyzn, jak też osoby transpłciowe czy niebinarne. 

Znamienne zresztą, że problemu z afiszem nie ma również Grzegorz „Lifyen” Żak, członek zarządu działającej na rzecz osób transpłciowych Fundacji Trans-Fuzja. Jak przyznaje w rozmowie z CDA: – Najważniejsze są intencje. Transfobiczne są w Cyberpunku korporacje, nie jego twórcy. Medialne połajanki nie wzięły się jednak znikąd; choć CD Projekt zręcznie porusza się po halach Los Angeles i giełdowych parkietach, w mediach społecznościowych zaliczył w ostatnim roku kilka potknięć. 

Niewymazywalni
W październiku na Twitterze GOG-a (sklepu należącego do grupy CD Projekt – przyp. red.) pojawił się ćwierk o treści: „Classic PC games #WontBeErased on our watch”. („Klasyczne pecetowe gry #NieZostanąWymazane na naszej warcie”). Hasło niewinne, ale tylko wtedy, gdy nie znamy kulturowych kontekstów, bo za hashtagiem #WontBeErased kryje się kawałek historii najnowszej. To motto aktywistów LGBTQ+, sprzeciwiających się działaniom Donalda Trumpa...

 

...o wspomniałych działaniach, ale też o licznych niezręcznościach, jakie CD Projekt popełnił w komunikacji z fanami i niepotrzebnych kontrowersjach, które na siebie w ten sposób sprowadził, o tym, w jaki sposób mówić i pisać o transpłciowości i jak prezentować ją w popkulturze –  przeczytacie w CDA 09/2019.


Redaktor
Mateusz Witczak

Do lutego 2023 prowadziłem serwis PolskiGamedev.pl i magazyn "PolskiGamedev.pl", wcześniej przez wiele lat kierowałem działem publicystyki w CD-Action. O grach pisałem m.in. w Playu, PC Formacie, Playboksie i Pikselu, a także na łamach WP, Interii i Onetu. Współpracuję z Repliką, Dwutygodnikiem i Gazetą Wyborczą, często można mnie przeczytać na łamach Polityki, gdzie publikuję teksty poświęcone prawom człowieka, mniejszościom i wykluczeniu.

Profil
Wpisów3462

Obserwujących20

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze