Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Półkownicy [FRAGMENT]

Witold wtorek, 13 sierpnia 2019, 19:54 O grach inaczej

Może nie zawiadują pułkami, ale rządzą półkami w sklepach i sieciach handlowych. Bywa zresztą, że gdy już przygotują pudełka z grami, dystrybutorzy muszą jeszcze posadzić miętę, zaprojektować pudełko do frytek albo zanurzyć tytuł w bryle lodu. I wytłumaczyć się z tego wydawcy.

Stworzenie gry jest pierwszym i rzecz jasna niezbędnym krokiem, ale sprzedanie jej na świecie to zupełnie inna para kaloszy. Na ogół zajmuje się tym wydawca, lecz nawet najwięksi z nich nie mogą mieć swoich oddziałów wszędzie (ot, chociażby w Polsce). W takiej sytuacji do akcji wkraczają lokalni dystrybutorzy – w naszym kraju prym wiodą Cenega i CDP. Mimo że zdecydowana większość z polskich graczy korzysta z ich usług, niewielu tak naprawdę wie, że dystrybucja niejedno ma imię.

Przygotowanie gruntu
– Dystrybucja jest bardzo kompleksowym procesem, bo, na dobrą sprawę, jesteśmy z produktem od etapu zerowego – zagaja Michał Mizior, PR Manager w Cenedze. I dodaje, że jego firma często negocjuje warunki umowy na długo przed pierwszymi zapowiedziami. – Bywa, że wydawca po prostu robi nam prezentację w Power Poincie bez pokazania jakiegokolwiek builda – uzupełnia jego kolega, Przemysław Zalewski. I weź tu zacznij promocję.

Nie jest to jednak reguła, ponieważ do dystrybutorów trafiają także tytuły na późniejszych etapach produkcji, kiedy dostępne są już jakieś konkretne informacje, a zdarzają się nawet przypadki... gier już obecnych na rynku. Zalewski: – Czasem wydawca kupi jakieś studio, w którym prace są już naprawdę zaawansowane i za chwilę będzie premiera. Albo że gra jest w wersji beta, albo early accessie, a firma przychodzi do nas i mówi „Chcielibyśmy ją wydać w pudełku”. Najrzadziej do dystrybutora zgłaszają się bezpośrednio twórcy. Zazwyczaj: ci lokalni, niezależni.

Po dopięciu umów dystrybutor może się zabierać do pracy – rozpocząć rozmowy z sieciami handlowymi, przygotować plan wprowadzenia gry do sprzedaży, zaplanować promocję i komunikację w mediach. Następnie, jeżeli produkcja została już oficjalnie ogłoszona, wysłanie mediom komunikatu o podjęciu współpracy. Marketingowa machina może ruszyć pełną parą. Jak? 

 


...o tym, jak negocjować z wydawcami, komunikować się z mediami, przygotowywać imprezy okolicznościowe i aktywizować fanów oraz o tym, dlaczego możliwe są przygotowywania polskich edycji pecetowych, ale już niekoniecznie konsolowych - przeczytacie w CDA 09/2019.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
środa, 14 sierpnia 2019, 10:14   Lachu1
To Cenendza jeszcze nie padła?
środa, 14 sierpnia 2019, 8:46   Vindicus
nie można edytować,ale edycję po Polsku też znalazłem,także nie wiem o co chodzi :p
środa, 14 sierpnia 2019, 8:44   Vindicus
Jest pudełkowe Shadow of the Tomb Raider,czy chodzi o to że jest po angielsku?
środa, 14 sierpnia 2019, 7:46   gimemoa
@Hagan mamytogdzies
środa, 14 sierpnia 2019, 0:30   Hagan
A jak to jest że polscy dystrybutorzy dali plamę i nie doczekaliśmy się pudełkowego Shadow of Tomb Raider?

Artykuły

Myśl na dziś: Jestem tak stary, że dla mnie DDR to dawne niemieckie socjalistyczne państwo, a nie rodzaj pamięci RAM.

Komentarzy:
3

Twoja cotygodniowa dawka przekąsu.

Komentarzy:
6

Trochę zwłok, trochę k6, czyli standardowy tydzień w tej branży.

Komentarzy:
2

Choć chyba każdy kiedyś miał styczność z pinballem, to wiedza na temat jego historii, ewolucji, zasad działania itd. wcale powszechna nie jest. Czas to naprawić.

Komentarzy:
11

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z