Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Niebezpieczne związki [FRAGMENT]

Witold wtorek, 18 czerwca 2019, 19:56 O grach inaczej

Przepracowany tester nie zauważa buga, scenarzysta z łapanki pisze brednie, a support nie odpowiada na nasz problem, bo właśnie został zwolniony. Gry to poważny biznes z poważnymi problemami, wobec których bywamy bezbronni. Oręża mogą wkrótce dostarczyć związki zawodowe.

Na początku marca Activision zwalnia blisko 800 osób. Trzy tygodnie później wypowiedzenia otrzymuje 350 pracowników EA. W kwietniu świat dowiaduje się, że ekipa odpowiedzialna za Fortnite’a jest przymuszana nawet do 100 godzin pracy tygodniowo. Maj wita nas skargami developerów NetherRealm na niekończące się nadgodziny i fatalną komunikację w studiu. Te głośne przypadki to element szerszego trendu. Jak wynika z opublikowanych w ubiegłym roku badań International Game Developers Association, 51% pracowników branży doświadcza crunchu, a kolejne 44% „wydłużonych godzin pracy”. Niemal co trzeci developer pracuje między 60 a 69 godzin tygodniowo, ale wynagrodzenie za nadgodziny otrzymuje raptem co piąty. Pozostali mogą albo odebrać sobie wolne w późniejszym czasie (32%), albo otrzymują rekompensatę pod inną postacią, np. posiłków (37%). Ewentualnie: nie dostają nic (37%).

„Specyfika branży”

Problem nie jest jednak nowy – o kłopotach osób zatrudnionych w dużych studiach pierwszy raz usłyszeliśmy już w 2004, gdy Erin Hoffman zaczęła prowadzić bloga „Żona EA”, na którym opisywała, jak wygląda praca jej męża w jednym ze studiów podległych wydawcy. Padły mocne oskarżenia o wielomiesięczny, nijak nienagradzany crunch (blisko 90 godzin tygodniowo!). „To nie do pomyślenia – doprowadzają zespół do granic fizycznych możliwości i nic im w zamian nie dają” – oskarżała Hoffman, a reakcje na jej wpisy zdradzały, że podobne praktyki są w branży standardem. Ośmieleni płynącym ze wszystkich stron poparciem pracownicy postanowili pozwać Electronic Arts za niepłatne nadgodziny i ostatecznie dwukrotnie wygrali z firmą w sądzie, zmuszając ją do wypłaty łącznie 30,5 mln dolarów.

Niewiele to jednak zmieniło. Sześć lat później w sieci opublikowano list otwarty, pod którym podpisały się „Żony Rockstara”. Opisano w nim warunki pracy developerów zajmujących się pierwszym Red Dead Redemption – 12-godzinny dzień pracy (również w soboty!), zakłamywanie przez szefostwo deadline’ów (by uzyskać efekt przed czasem)... Informacje te potwierdzili byli członkowie studia, jednak sam Rockstar zareagował dość oszczędnie. „Wyrażamy smutek, jeżeli którykolwiek z byłych pracowników nie uznał czasu spędzonego w firmie za przyjemny i przynoszący twórcze spełnienie”…

 


...o tym, jak crunch dotykał kolejne duże zespoły (m.in. twórców Wiedźmina, Mortal Kombat 11 i Fortnite'a), masowych zwolnieniach u dużych wydawców oraz o równie śmiałych postulatach tworzenia związków, jak i wątpliwościach co do zasadności ich zawiązywania - przeczytacie w CDA 07/2019.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
środa, 19 czerwca 2019, 19:11   sirsalat
Pieniądze są tylko nie w game devie ale kasa zależy nie tylko od doświadczenia ale także technologii/ gałęzi IT (np wspomniane 10-30k dotyczą głównie programistów w międzyczasie grafik nigdy nie zobaczy takich pieniędzy)... Standardowa sztuczka z serii poszukujemy ludzi z pasją - czyli takich którzy będą robić nadgodziny za free...
środa, 19 czerwca 2019, 15:33   Piewca
Game dev to akurat środowisko gdzie zwiazki naprawdę sie przydają. Pracownicy są mocno wyspecjalizowani więć nie mają zbyt wielkiego pola manewru a po protestach czy odejśćiu z pracy można dostać łatkę kłopotliwego pracownika i znależienie pracy w innym sdudio może być problemem.
środa, 19 czerwca 2019, 13:59   kugron
Pracownicy (branży growej) Świata, jednoczcie się!
środa, 19 czerwca 2019, 9:24   Szpagin
Wysyp komentarzy, że związki to rak, a jak się komuś nie podoba praca, to powinien znaleźć inną za 3, 2, 1...
środa, 19 czerwca 2019, 8:35   tommy50
@DeeJayHMC
10 lat bym tak popracowal a pozniej pojechal na wakacje i otworzyl swoj biznes bo odlozylbym z milion zl.
wtorek, 18 czerwca 2019, 21:41   DeeJayHMC
@ tommy50 I po co ci te pieniądze skoro nie miał byś kiedy ich wydać, ani się nimi nacieszyć? No i ile byś tak wytrzymał? To, że to nie jest praca fizyczna, nie oznacza iż to lekka praca.
wtorek, 18 czerwca 2019, 20:50   tommy50
No to faktycznie nieciekawe. A wizerunek pracy w IT jest taki, ze to kraina mlekiem i miodem plynacy a jazdy programista zarabia po 10-30 tys złotych po kilkunlatach pracy w branży.
A tu widac nie wszędzie tak jest. Ja tam za 20 tys moglbym pracowac non stop z przerwa na sen i niedzielę.

Artykuły

W programie na ten tydzień znalazły się dwa tytuły krótkometrażowe i jeden zdecydowanie nieprzeznaczony dla tych, którzy mają mało czasu. Ale ponoć wart każdej godziny.

Komentarzy:
8

To historia bardzo inteligentnego i zdolnego człowieka, który w trzy lata zdobył i stracił fortunę. To opowieść o człowieku, który w latach 80. XX wieku wprowadził komputer pod strzechy, a dziś nie ma i nie chce mieć komputera.

Komentarzy:
15

Oryginalny pomysł, szczypta talentu, kilka(naście) miesięcy wytężonej pracy – przepis na sukces może się wydawać nieskomplikowany. Co jednak robić, gdy premiera za nami, a słupki sprzedażowe ani drgną?

Komentarzy:
3

Myśl na dziś: Niektóre pomyłki sprawiają zbyt wielką radochę, by popełniać je tylko raz.

Komentarzy:
5

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z