Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Chernogrametria [FRAGMENT]

Ninho poniedziałek, 17 czerwca 2019, 18:18 O grach inaczej

20-osobowy zespół, kilkadziesiąt wyjazdów do Czarnobyla, 114 lustrzanek, ponad 3000 wspierających na Kickstarterze, 200 tysięcy wpłaconych dolarów. Duże liczby i nie mniejsze oczekiwania – oto Chernobylite.

Na szczęście developerzy nie startują od zera, prace nad Chernobylite’em rozpoczęły się, choć nie bezpośrednio, dużo wcześniej. Dyrektor kreatywny The Farm 51, Wojciech Pazdur, przed ponad czterema laty postanowił wykorzystać dostępną technologię, by przenieść Czarnobylską Elektrownię Jądrową do rzeczywistości wirtualnej. Początkowo już to przedsięwzięcie miało skończyć się grą, jednak ostatecznie postawiono na dokumentalne Chernobyl VR Project, wydane specjalnie na 30-lecie czarnobylskiej katastrofy. Teraz sporo stworzonych wówczas assetów i skanów pomaga przy projektowaniu Chernobylite’a.

Niewielki zespół developerów ściśle współpracuje z laboratorium Reality 51. Słowem: krajowymi ekspertami od fotogrametrii. Technologii przy tworzeniu gier wciąż relatywnie nowej, ale jednocześnie znanej od bez mała 150 lat. O ile jednak wcześniej wykorzystywana była głównie w topografii, geologii, architekturze czy wreszcie medycynie, dopiero gamedev posługuje się nią w tak zaawansowanym stopniu. W dużym uproszczeniu: fotogrametria polega na tworzeniu świata gry na bazie wykonanych wcześniej zdjęć rzeczywistych obiektów. Setek, a nawet tysięcy fotografii, rozmiarami idących niejednokrotnie w gigapiksele.

Brzmi jak cholernie czasochłonny proces? I tak, i nie. O ile bowiem technologia wymaga ruszenia się ze studia w teren, to nie bez powodu chętnie korzystają z niej niewielkie zespoły. Przede wszystkim fotogrametria pozwala uzyskać zaawansowaną grafikę, na poziomie nieosiągalnym dla maluczkich w inny sposób – The Astronauts, studio mające na swoim koncie chwalone za piękną oprawę Zaginięcia Ethana Cartera, liczyło sobie w trakcie produkcji gry ledwie ośmioro zdolnych developerów. Zamiast ręcznie cyzelować mało szczegółowe assety – studia korzystają z obiektów istniejących w rzeczywistości, ze wszystkimi ich chropowatościami i zabrudzeniami...

 


…o wyprawach do Zony, rejestrowaniu aktorów, problemach technologii oraz kompromisach między realizmem a grywalnością – przeczytacie w CDA 07/2019.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
czwartek, 20 czerwca 2019, 0:04   tommy50
Ostatnio jak rozmawialem z Tesciem o tym, ze Polska sie rozwija i rosnie nam PKB, to skomentował, ze w PRL to mielismy przemysl i produkcję, a teraz to naszą topową technologia jest orodukcja ogórków kiszonych czy kwasnej kapuchy.
Potrzebujemy nowych technologii i wreszcie na czymś zarabiac, a nie ciągle robić na obcych.
czwartek, 20 czerwca 2019, 0:01   tommy50
nas wszystkich, ze jednak nie fasimy tu swiatla tylko stajemy sie zamoznym krajem
Co prawda w tempie żółwia gramolacego sie na żółwicę (pooowoli ale do woooli), ale idziemy w dobrym kierunku.Jeszcze jakby u nas postawiono fabryke procesorow czy pamoeci Nand, ahh to bym wreszcie uwierzył, ze juz nie jestesmy kolonią.
środa, 19 czerwca 2019, 23:59   tommy50
Fajnie, ze Polacy tworza nowe technologie i produkty made in Poland.
To cieszy, moze jeszcze w tym kraju bedzie dalo sie żyć naszym Dzieciom.
Od 25 lat słyszę, że juz niedlugo bedzie lepiej, jeszcze troche trzeba zacisnąć pasa i ciesz sie ze masz ciepla wode w kranie (która itak trzeba oszczędzać bo droga jak diabli).W górę serca! Budujące, życzę powodzenia inicjatywie i nam wszystkim zycze 1000 takich kolejnych inicjatyw.
Nowoczesny kraj sciagajacy pieniadze z zachodu (zamiast je wywozic) to nadzieja dla
wtorek, 18 czerwca 2019, 14:11   skurczybyczek666
Ładna pani.
poniedziałek, 17 czerwca 2019, 18:44   Debosy
Gra wygląda na tak kompletnie bezpłciową że to wręcz niemożliwe. Do grania raczej mnie nie ciągnie.

Artykuły

W programie na ten tydzień znalazły się dwa tytuły krótkometrażowe i jeden zdecydowanie nieprzeznaczony dla tych, którzy mają mało czasu. Ale ponoć wart każdej godziny.

Komentarzy:
8

To historia bardzo inteligentnego i zdolnego człowieka, który w trzy lata zdobył i stracił fortunę. To opowieść o człowieku, który w latach 80. XX wieku wprowadził komputer pod strzechy, a dziś nie ma i nie chce mieć komputera.

Komentarzy:
15

Oryginalny pomysł, szczypta talentu, kilka(naście) miesięcy wytężonej pracy – przepis na sukces może się wydawać nieskomplikowany. Co jednak robić, gdy premiera za nami, a słupki sprzedażowe ani drgną?

Komentarzy:
3

Myśl na dziś: Niektóre pomyłki sprawiają zbyt wielką radochę, by popełniać je tylko raz.

Komentarzy:
5

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z