Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITCzy czarna dziura wygląda tak, jak to sobie wyobrażali twórcy gier? [WIDEO]

rajmund środa, 10 kwietnia 2019, 18:34 O grach inaczej

Jak blisko prawdy byli twórcy Elite Dangerous czy No Man’s Sky?

10 kwietnia 2019 roku to data, która zapisze się na stałe w historii. Czarna dziura rozpalała wyobraźnię ludzkości, odkąd Albert Einstein wykorzystał ją w równaniach z ogólnej teorii względności, chociaż jej koncepcja pojawiała się już w XVIII wieku. Jej istnienia dowiedziono – choć tylko teoretycznie – dopiero w latach 60. XX wieku, z czego od razu skorzystali na masową skalę pisarze science fiction, a także filmowcy. Nic dziwnego, że z biegiem czasu jej wyobrażenia przedstawili również twórcy gier komputerowych. Teraz, gdy dzięki projektowi Event Horizon Telescope udało się po raz pierwszy zrobić zdjęcie prawdziwej czarnej dziury, wiemy już z całą pewnością, że nie ma w niej żadnych regałów z książkami. Możemy za to porównać jej wizję w kilku grach z rzeczywistością.


W pierwszej kolejności do głowy przychodzą symulatory lotów statkiem kosmicznym. Choć popularność tego gatunku mocno ucierpiała po tym, jak Chris Roberts postanowił poświęcić resztę życia przygotowywaniu Star Citizena, kilka tytułów wciąż daje nam możliwość niezobowiązujących lotów w kosmos. Jednym z nich jest Elite Dangerous. Czarne dziury są w nim jak najbardziej obecne, choć nie są tak niebezpieczne, jak moglibyśmy się spodziewać. Zamiast zabierać nas za horyzont zdarzeń, skąd już nie będzie powrotu, zadadzą nam tylko trochę obrażeń związanych z przegrzaniem, po czym statek nakaże nam zawrócić. Niektórzy gracze próbowali przekroczyć barierę, odpowiednio sterując kamerą, zostało to jednak załatane w późniejszych patchach. Wcześniej jednak nagrano między innymi poniższe wideo.

Obietnicą nieskrępowanych podróży międzygwiezdnych skusił też (i rozczarował, przynajmniej przed licznymi aktualizacjami) wielu graczy No Man’s Sky. Podróż przez czarną dziurę jest w tej grze bardzo kolorowa i bardzo szybka. Na poniższym nagraniu gracz przebywa przy jej pomocy 17 000 000 000 000 000 000 mil.

Czarne dziury to także stosunkowo często występujące niebezpieczeństwo w roguelike’owym space simie Everspace. Ekipa z Rockfish Games nie patyczkowała się: gdy już wpadniemy w ich pole grawitacyjne, mamy nikłe szanse na ucieczkę i w zasadzie możemy żegnać się z naszym statkiem. A pokusa jest spora, bo z okolicy można czerpać cenne surowce, zaś za zwabienie do nich przeciwnika dostajemy 1400 kredytów.

Bez czarnej dziury nie obyła się również najsłynniejsza seria kosmicznych erpegów BioWare’u. Mogliśmy ją zobaczyć już w Mass Effekcie 2, ale jest też obecna w Andromedzie. Gromada Helejosa w tytułowej galaktyce skupiona jest właśnie wokół wielkiej czarnej dziury. Prawdopodobnie dzięki temu jest tak bogata w złoża pierwiastka zero, czyli kluczowej substancji dla całej serii, którą wykorzystuje się do tworzenia pól efektu masy.

Czarna dziura była także jednym z kluczowych elementów fabuły niesłusznie zapomnianej platformówki Heart of Darkness, za którą odpowiadał Eric Chahi, twórca Another World. Była tam jednak elementem czysto fantastycznym, podobnie jak w wielu innych grach, w których np. służyła za broń, jak w Diablo 3, Metroid Prime 2: Echoes czy The Darkness.

A w jakiej z waszych ulubionych gier ukazano czarne dziury i jak się miało ich wyobrażenie do rzeczywistości?

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
czwartek, 11 kwietnia 2019, 17:57   Coenn
Wiecej takich "newsow"! Niemniej jednak mnie osobiscie od "koncepcji czarnych dziur" bardziej przekonuje koncepcja gravastarow…
funkyimg.com/i/2T56r.png (pierwsza czesc)
funkyimg.com/i/2T56s.png (druga czesc)
imgur.com/K6s9KxO (trzecia czesc)
czwartek, 11 kwietnia 2019, 15:03   freynir
Przedstawiony powyżej obraz to nie zdjęcie, a w zasadzie fotomontaż, utworzony na podstawie obrazu fal radiowych z radioteleskopów. Może on zupełnie nie odpowiadać obrazowi tejże dziury w zakresie widzialnym.
Polecam np. takie zdjęcie-kolaż obrazów Słońca w różnych zakresach fal:
"https:www.nasa.gov/mission_pages/sunearth/news/light-wavelengths.html".Druga uwaga- wielkość czarnej dziury (jej horyzontu zdarzeń) w grach jest mocno zaniżona, bowiem nawet taka o masie Słońca ma średnicę ca. 30 km
czwartek, 11 kwietnia 2019, 13:23   Tesu
@DarZ
Bo Interstellar jest jednym z nielicznych filmow sci-fi, przy ktorego produkcji polozono mozliwie najwiekszy nacisk na element „sci” opierajac sie na aktualnie posiadanej wiedzy naukowej. Zreszta na internecie mozna znalezc przynajmniej kilka analiz tego filmu zrobionych przez naukowcow. Z tego co pamietam, jeden z nich mial zastrzezenia glownie do sceny z wodnymi „gorami”, ktore jego zdaniem w rzeczywistosci bylyby mniej strome, ale poza tym uznal sam pomysl za wiarygodny naukowo.
czwartek, 11 kwietnia 2019, 9:41   DarZ
Chyba w ME jest to pokazane najbardziej przekonująco: przede wszystkim znane nam czarne dziury są ogroooomneee. Fajnie ukazano krążącą wokół materię, moim zdaniem powinna jednak bardziej "świecić" zważywszy na jej ogromną temperaturę wytworzoną przez prędkość, z jaką się porusza. Coś jak widać to na tym zdjęciu wykonanym przez naukowców. Już od iluś lat podejrzewano podobny wygląd tej "otoczki" i bardzo fajnie pokazano to w filmie Interstellar.
czwartek, 11 kwietnia 2019, 8:03   mrowczak
@GGrzebyk nie wiemy jak wygląda czarna dziura. Możemy jedynie pośrednio zaobserwować jej oddziaływanie na materię. Prawdopodobnie NIGDY się nie dowiemy jak naprawdę wygląda, a jeśli już się to kiedyś uda, to przez baaaaaaaardzo długi czas będzie to dla nas nieosiągalne.
W pewnym sensie nawet w interstellar nie oglądamy czarnej dziury, a jedynie jej cień. CD nie emituje ani nie odbija światła, nie emituje ani nie odbija niemal żadnego promieniowanie, dlatego trudno ją w jakikolwiek sposób obserwować.
czwartek, 11 kwietnia 2019, 7:13   Revanchist
Szkoda, że nikt nie wspomina już o kultowym i rewelacyjnym Star Trek: Klingon Academy, gdzie w czarną dziurę można było po prostu wlecieć i która mogła nas zabić, a nie tylko małe kuku. :)
czwartek, 11 kwietnia 2019, 1:41   Angrenbor
@papadi166 @GGrzebyk http:www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo
czwartek, 11 kwietnia 2019, 0:51   GGrzebyk
@papadi166 liczyłem że taki komentarz tu zobaczę, to "zdjęcie" nie ma kompletnie odniesienia do tego jak wyglądałaby taka czarna dziura widoczna gołym okiem
środa, 10 kwietnia 2019, 23:27   rob3rt
@papadi166 tak, "cień", bowiem czarna dziura w swojej budowie jest tak czarna, że nie da się jej sfotografować - jak wiemy kolor powstaje od odbicia światła, a czarna dziura go nie odbija, tylko pochłania :)
środa, 10 kwietnia 2019, 23:15   gimemoa
Andromeda ukazuje to najlepiej. Ogólnie cała seria ma świetnie wyglądający kosmos.

O autorze

rajmund

Podobne newsy

Artykuły

Bunt (ang. Riot) – rzeczownik

(1.1) sprzeciw, protest, opór

(1.2) wystąpienie grupy ludzi przeciwko jakiejś władzy

Komentarzy:
14

Zbiórka na Kickstarterze może być iskrą, która rozpali głowy odbiorców, roznieci zainteresowanie mediów i stanie się początkiem gorących biznesowych przyjaźni. Ci, którzy ją odpalili, przestrzegają jednak: igrając z ogniem, łatwo się sparzyć.

Komentarzy:
0

Polacy z SoulFire tworzą prequel Gothica, którego akcja ma się toczyć na dekadę przed utkaniem magicznej bariery, a za scenografię posłuży wyspa, gdzie dołączymy do strażników miejskich lub gildii kupieckiej. Zagadka: o jaki projekt chodzi?

Komentarzy:
4

Zaczęło się w roku 1987. W salonach gier królowały Contra i Operation Wolf, szczęśliwi posiadacze komputerów grali w pierwszą część Larry’ego i Piratów Sida Meiera. A Tim Ansell zakładał studio, które miało sprawić, że świat pokocha wojnę totalną.

Komentarzy:
7

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z