Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITFinal Fantasy XV na PC od strony technicznej

Art. sponsorowany środa, 7 marca 2018, 19:35 Technologie

Najświeższa odsłona jedna z najpopularniejszych serii w historii gier w końcu ma wersję pecetową. Na dobrym sprzęcie wygląda ona – co oczywiste – lepiej niż edycje konsolowe. Mniej oczywiste są stojące za tym wszystkim technologie.

By wszystko było jasne: twórcy gry współpracowali blisko z firmą odpowiedzialną za GeForce’y. Dlatego też ten artykuł będzie właśnie o technologiach opracowanych przez Nvidię. Można je jednak znaleźć nie tylko w Final Fantasy XV. Wcześniej trafiły również do takich produkcji, jak Wiedźmin 3 albo rządzący od chwili swej premiery na Steamie PlayerUnknown's Battlegrounds. Co najlepsze, działają one także na kartach innych producentów.

Zanim przejdziemy do konkretów, jeszcze słowo o sprzęcie. Final Fantasy XV uruchomiliśmy na notebooku Asus Zephyrus wyposażonym w kartę GeForce GTX 1080 Max-Q oraz procesor Core i7-7700HQ. Taka kombinacja pozwala na włączenie maksymalnych detali i dodatkowych efektów bez obaw, że liczba fps-ów spadnie poniżej 60. Przy okazji jest to także sprzęt o bardzo wysokiej kulturze pracy (czytaj: nie wyje nawet przy pełnym obciążeniu, co w przypadku notebooków wcale nie jest takie oczywiste) i bez problemu mieści się w plecaku. W razie potrzeby pozwala więc bezproblemowo zabierać „pracę” do domu. Ma to rzecz jasna swoją cenę, ale... Zephyrus został nam wypożyczony, narzekać możemy więc co najwyżej na fakt, że niedługo będzie się nim cieszył kto inny. Za kilka lat takie cienkie (18 milimetrów w stanie spoczynku!), a bardzo wydajne konstrukcje będą jednak powszechne – jeśli można się z nimi zapoznać już teraz, to grzechem byłoby nie skorzystać. 

Przejdźmy jednak do technologii. Zacznijmy od opublikowanego wcześniej wideo pokazującego, jak wygląda Final Fantasy XV Windows Edition uruchomione na ustawieniach ultimate i w rozdzielczości 4K. (Uwaga: nawet jeśli nie dysponujesz odpowiednim monitorem, warto wybrać w odtwarzaczu 4K, dzięki czemu streamowana będzie wersja o najlepszej możliwej jakości).


Efekt końcowy udało się osiągnąć dzięki wykorzystaniu następujących rozwiązań:

  • Nvidia Flow
  • Nvidia HairWorks
  • Nvidia Hybrid Frustum Traced Shadows
  • Nvidia Turf Effects
  • Nvidia Voxel Ambient Occlusion

Nvidia Flow to system symulacji płynów. W bardzo szerokim tego słowa znaczeniu, bo przy jego pomocy można świetnie oddać nie tylko wodę, lecz również ogień czy dym, co bardzo fajnie pokazuje poniższe nagranie:


Nvidia HairWorks pozwala, jak sama nazwa wskazuje, na realistyczne oddanie zachowania włosów i futra. Skorzystał z tego choćby nasz rodzimy Wiedźmin 3, a wcześniej Call of Duty: Ghosts. Oba te tytuły swego czasu mocno dostały za fakt, że na kartach AMD włączenie tego efektu powodowało znacznie większe spadki wydajności niż w przypadku konfiguracji z kartami GeForce. Na razie trudno powiedzieć, czy tak samo będzie w przypadku pełnej wersji Final Fantasy XV, ale jakby co, opcję można wyłączyć. Technologię nieźle widać w akcji na początku filmiku pokazującego rozwiązania Nvidii użyte w Wiedźminie 3:


Kolejny na liście jest Nvidia Hybrid Frustum Traced Shadows. Brzmi skomplikowanie, chodzi jednak o technikę generowania realistycznie wyglądających cieni (czyli takich, które są mocne blisko obiektów, ale później się rozmywają) bez drastycznego spadku wydajności. Świetnie to widać na poniższym screenie z dema technologicznego Nvidii:


(Kliknij, aby powiększyć)

Urealistycznieniu oświetlenia służy także Nvidia Voxel Ambient Occlusion. Brak wprawdzie na razie dobrych porównań na przykładzie Final Fantasy XV, ale możemy posłużyć się Tomb Raiderem – wystarczy kliknąć w ten link i pobawić się suwakiem.

Ostatnia z technologii to Nvidia Turf Effects – czyli symulacja trawy i innych roślin. W przypadku otwartego świata ma to spore znaczenie dla immersji, ale bardzo dobre wrażenie robi nawet w pierwszym publicznie dostępnym demie technologicznym (sprzed ponad trzech lat – cóż, gry nie powstają z dnia na dzień, więc i czas potrzebny na pojawienie się takich efektów w gotowych produkcjach liczony jest dziesiątkach miesięcy...).


W Final Fantasy XV Windows Edition dostępne są także ShadowPlay Highlights oraz Nvidia Ansel. Za tą pierwszą nazwą kryje się automatycznie zapisywanie nagrań wideo z ciekawych momentów w grze, np. w chwili użycia co ciekawszych zaklęć. W przypadku gry singlowej nie ma to może aż tak dużego znacznie, jak w multi, ale w PUBG-u też już jest – na poniższym wideo dobrze widać po co:


Na zakończenie zostaje zaś Nvidia Ansel, czyli opcja robienia screenshotów w bardzo dużych rozdzielczościach, z możliwością mniej lub bardziej swobodnego operowania kamerą oraz dodawania filtrów. Efekty daje to na przykład takie:


(Kliknij, aby powiekszyć)


(Kliknij, aby powiekszyć)

I jeszcze jedno: Final Fantasy XV Windows Edition jest nie tylko wersją najlepiej wyglądającą. Zawiera również poprawki i zmiany wprowadzane po premierze w wersjach konsolowych plus DLC. A jeśli dodać do tego, że w końcu można w nią grać nie tylko przy 30, lecz także przy stabilnych 60 fps-ach (a jeśli ktoś chce, to nawet przy 120)... cóż, dobrze mieć mocnego peceta, nawet jeśli nie jest tak fajny, jak Asus Zephyrus.

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: GeForce, RPG, Square Enix,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
sobota, 10 marca 2018, 2:20   Tesu
@freynir
To artykul sponsorowany, ergo reklama, wiec te wzmianki o Asusie nawet nie sa „krypto”.
piątek, 9 marca 2018, 12:41   freynir
PS- a połowa artykułu nie stanowi żadnej kryptoreklamy Ahhh...zussa ;-)
piątek, 9 marca 2018, 12:39   freynir
Może jestem ślepy, albo co, bowiem w filmiku z FFXV jakoś efektów HairWorks i Turf nie udało mi się zauważyć. Włosy bohaterów zachowują się,jakby mieli założoną trwałą, dodatkowo wzmocnioną żelem na bazie SuperGlue. Trawa też nie ugina się pod ciężarem ludzi czy zwierząt, nawet niespecjalnie kołysze się na wietrze.
czwartek, 8 marca 2018, 15:10   Jano900
Co do jakości portu - nie jest tak źle jak mogło by się spodziewać po Square Enix (takie kwiatki jak NieR Automata czy FFXIII-3 są dla niektórych niegrywalne), ale dupy też nie urywa. W każdym razie da się grać w miarę płynnie bez ingerencji zewnętrznych programów.
czwartek, 8 marca 2018, 13:52   Rickerto
Swoją drogą fajny materiał. Poczytałbym więcej takich o ciekawostkach technologicznych z zakresu silników graficznych i fizycznych.
czwartek, 8 marca 2018, 13:51   Rickerto
Mając gtx 970 na HD osiągam wysokie/najwyższe przy 45 klatkach. Śmiejcie się, ale mi w benchmarku wyszło - średnie. Takie zaskoczenie cieszy, a nie jestem fanatykiem w stylu "59 fps=wyrzucenie sprzętu przez okno".
środa, 7 marca 2018, 23:19   djmuza11
@Terminus223 to się wymienia na Pascala, a nie się siedzi na starej generacji. Mając 1080 w FF XV w 2k na full z all opcjami NV osiągam stabilne 60 >.<.
środa, 7 marca 2018, 21:14   korinogaro
@Therminus223, wszystko na maks w 1080p i gra żre 7.5GB VRamu i około drugie tyle Ramu. Do czego to doszło.
środa, 7 marca 2018, 20:22   Terminus223
Jak miałem kartę zielonych,to te bajery nvidi(niekoniecznie wszystkie tutaj wymienione) potrafiły nawet topową kartę zajechać na fhd do granicy poniżej 60 klatek.

O autorze

Art. sponsorowany

Podobne newsy

Final Fantasy XV: Lara Croft (Tomb Raider) wybiera się na występy gościnne [AKTUALIZACJA]

News
sobota, 7 kwietnia 2018

final-fantasy-xv-lara-croft-tomb-raider-wybiera-sie-na-wystepy-goscinne-aktualizacja Ostatnia fantazja pozyskała (zdaje się) moją nastoletnią fantazję.

Komentarzy:
6

Artykuły

Wedle zapowiedzi ma to być karta szybsza niż topowy do niedawna GeForce GTX 1080 Ti i pozwolić na komfortowe granie w 4K przy 60 fps-ach. Co w zasadzie by się zgadzało…

Komentarzy:
30

Wczoraj Parlament Europejski przegłosował przyjęcie projektu nowej dyrektywy unijnej o ochronie prawa autorskiego. Zawiera on na tyle kontrowersyjne zapisy, że w wielu miastach odbyły się protesty przeciw jego wprowadzeniu, oskarżające polityków o cenzurę internetu.

Komentarzy:
82

Czytając slogany zapowiadające najnowszą część asasyńskiej sagi, nie sposób nie uśmiechnąć się z niedowierzaniem. „Nie ma złych i dobrych wyborów”, „to będzie pełnoprawne RPG”, „antyczna Grecja będzie żyła własnym życiem” – wszystko to wyglądało bardzo pięknie na papierze. Na szczęście teraz mogę już z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że hasła te mają pokrycie w rzeczywistości.

Komentarzy:
12

Przypomnijmy sobie ewolucję jednego z najpopularniejszych MMO w historii.

Komentarzy:
16

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z