Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HITDwanaście gier, które nie miały prawa działać na Sega Mega Drive

spikain piątek, 7 listopada 2014, 20:00 O grach inaczej
Earthworm Jim: Special Edition
Earthworm Jim: Special Edition

W zeszłym tygodniu zapowiedziałem, że rozmawiać będziemy o jednej z najciekawszych platform w historii – Sedze Mega Drive, szesnastobitowym konkurencie Super Nintendo Entertainment System. Z całej tej ekscytacji niezmiernie ciężko było mi wybrać tylko pięć tytułów, więc tym razem przyjrzyjmy się dwunastu wybitnym grom z tej platformy.

Choć większość z opisywanych gier ukazała się już w latach 90., należy pamiętać, że były to produkcje wykorzystujące możliwości konsoli wydanej w roku 1988, w co – zważywszy na ich jakość – czasami trudno uwierzyć. Oto dwanaście gier, które nie miały prawa działać na 16-bitowej Sedze Mega Drive.

Mega Drive – w Stanach Zjednoczonych noszący nazwę Genesis – obfitował w doskonałe gry na licencji. I kiedy mówię „doskonałe”, dokładnie to mam na myśli. Dzisiaj ta część rynku growego kojarzy się raczej z produkcjami tworzonymi na szybko przed premierą filmu i wydawanymi na smartfony albo z wątpliwej jakości popłuczynami (patrz: większość pecetowo-konsolowych gier o superbohaterach). Kiedyś natomiast gry na licencji mogły bez kompleksów konkurować z samodzielnymi markami. Na Mega Drive’ie aż roiło się od świetnych tego przykładów. Zamiast wybrać jeden z nich, wymienię kilka. Właściwie w każdym z nich należy zwrócić uwagę na płynność animacji i szczegółowość ręcznie rysowanej grafiki. Gdybyście w nie dzisiaj zagrali – co serdecznie polecam – zauważylibyście też, że to niezwykle dopracowane pod względem mechaniki, kompetentne gry, które niejedną dzisiejszą platformówkę zjadłyby żywcem.

Co ciekawe, najlepsze z nich powstały we współpracy z Disneyem.
 

Donald in Maui Mallard


Maui Mallard możecie kojarzyć – nawet jeżeli nie mieliście nigdy styczności z żadną konsolą Segi, ale zbieraliście w latach 90. czasopisma młodzieżowe. Zwłaszcza Kaczora Donalda, w którym długo grę reklamowano. Wcielamy się w niej w Donalda, który zmienić się może w Maui Mallarda – kaczora wymachującego kijem. Kiedy wspominałem o płynności animacji, miałem na myśli zwłaszcza ten tytuł. Spójrzcie sami.


 

World of Illusion


W zeszłym tygodniu, przy okazji Segi Master System, wspomniałem o Castle of Illusion starring Mickey Mouse. Jej odpowiednik z Mega Drive’a wygląda ładnie, ale raczej nie zachwyca, kiedy weźmie się pod uwagę możliwości konsol 16-bitowych. Albo kiedy spojrzy się na World of Illusion – to do dziś jedna z najładniejszych gier dwuwymiarowych, a ukazała się przeszło dwie dekady temu! Uwagę zwróćcie zwłaszcza na szczegółowe tła, ukryte w nich smaczki i easter eggi. Poza tym całość grywalna była w co-opie – jedna osoba grała Myszką, druga Kaczorem.


 

Disney’s Aladdin


Aladyna znacie wszyscy. Większość z was kojarzy też pewnie grę, choć zakładam, że prawie nikt nie ogrywał jej na konsoli, a raczej na komputerze. Wersja ta była oparta właśnie na wersji z Mega Drive’a, która od oryginału – wydanego na Super Nintendo Entertainment System – różniła się w wielu miejscach. Co ciekawe, Shinji Mikami (tak, ten legendarny Shinji Mikami – twórca Resident Evil), który stworzył oryginał dla Capcomu, przyznał, że wersja wyprodukowana na konsolę Segi przez Virgin Interactive… była lepsza.


 

Disney’s Lion King


 

Virgin Interactive stworzyło dla Disneya nie tylko growego Aladyna, ale i Króla Lwa (którego pewnie też kojarzycie z PC). Oprócz – oczywiście – wysokiej jakości wizualnej i zróżnicowanego gameplayu (pamiętacie poziom z małpami i strusiami?), mogliśmy doświadczyć tego, jak w miarę postępu w grze, dorastał główny bohater, Simba. 20 lat temu potrafiło to zaangażować gracza bardziej niż niejedna wielowarstwowa fabuła. No i ta ścieżka dźwiękowa!

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Sega, Retro,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
poniedziałek, 10 listopada 2014, 11:06   suncheese

Donald, World of Illusion, Alladyn to sa bardzo ladne gry ale u mnie opadu szczeki nie powodowaly. Co innego Batman i Robin na SMD. Rotacje, skalowania, tla a la 3D - to sa rzeczy teoretycznie nie do osiagniecia na SMD, a tworcom B&R sie to udalo. Do tego innowacyjny silnik odpowiedzialny za muzyke - ktora skomponowal sam Jesper Kyd (seria AC). Brakuje mi rowniez Virtua Racing - jeśli przy grach na SNESa byl StarFox to tu powinien byc VR Racing...

niedziela, 9 listopada 2014, 9:16   kamil999666

Warto dodać że Donald in Maui Mallard miało wersję na Snesa i PC. Przy czym ta ostania była wydana na CD (w 96 roku) i oprócz usprawnień graficznych posiadała, uwaga nagraną orkiestrowy soundtrack !!!! bardzo podobny do tych z filmów animowanych !!! W porównaniu do pipkania na snesie i genesisie jest to masakryczna różnic. A muzyka jak na orkiestrę przystało sama w sobie jest bardzo klimatyczna.

niedziela, 9 listopada 2014, 1:26   Veldrim

W Alladyna i Króla Lwa się mase ograłem, ale na Amidze, świetne gierki

sobota, 8 listopada 2014, 23:18   KnightfromVegas

Ach..Earthworm Jim moja gra dzieciństwa :)

sobota, 8 listopada 2014, 20:12   spikain

@e4nd: Gdyby to było zestawienie "najlepszych gier na Segę Mega Drive", wyglądałoby trochę inaczej. ;)

sobota, 8 listopada 2014, 19:44   e4nd

A gdzie Vectorman i Comix Zone? Może graficznie nie prezentują się rewelacyjnie, ale gameplay stoi na wysokim poziomie. Z niecierpliwością czekam na artykuł o dreamcast vs psx.

sobota, 8 listopada 2014, 16:25   rumbur

Powiem jedno słowo: Flashback, jeden kartridż i tyle zabawy... A the thing ? Gra o zmutowanej żelatynie, która rośnie w miarę pożerania wrogów ? No i niezapomniane Smerfy, o niebo lepsze niż Lion king... I Animaniacy, chyba najlepsza gra nimi...

sobota, 8 listopada 2014, 9:46   igorv

Zero Tolerance była świetną grą na SMD.

sobota, 8 listopada 2014, 0:00   darkjedi86

Świetny artykuł

piątek, 7 listopada 2014, 23:26   Bigshark26

DZIĘKUJEMY!
(za wydłużenie artykułu i samą zawartość :)

O autorze

Dawid 'spikain' Bojarski
Dawid 'spikain' Bojarski

Podobne newsy

Sega rezygnuje z plastikowych opakowań dla gier PC

News
piątek, 31 stycznia 2020

sega-rezygnuje-z-plastikowych-opakowan-dla-gier-pc Proponowana alternatywa może ucieszyć fanów „fizyków”.

Komentarzy:
13

Artykuły

W końcówce 2000 roku robi się... dziwnie.

Komentarzy:
16

W końcu docieramy do roku 2000. Nie sprawiło to, że nasza wędrówka jest mniej szalona.

Komentarzy:
15

Recenzję mógłbym równie dobrze napisać bez odpalania gry. Zapewne już domyślacie się, co to oznacza...

Komentarzy:
14

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z