Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HIT[Weekend z Wasteland] Od Pustkowi do Odpadów Nuklearnych

Papkin sobota, 20 września 2014, 21:04 O grach inaczej
PC
Wasteland
Wasteland

Rok pański 1988 symbolicznie uchylił furtkę tytułom utrzymanym w modnej (zwłaszcza po II Wojnie Światowej) stylistyce postapo. Drzwi przytrzymywał dwudziestosześcioletni Brian Fargo, znany wówczas jako twórca niezłych The Bard’s Tale.

Pierwszy Wasteland zabierał graczy na południe Stanów Zjedoczonych roku 2087, gdzie Strażnicy Pustkowi starają się odbudować cywilizację, zniszczoną na skutek wojny nuklearnej z 1998 (czyżbyście zapomnieli?). Atomowe grzybki nie tylko zmiotły z mapy co większe aglomeracje, ale i pozostawiły po sobie promieniowanie, w wyniku którego ocaleńcy zaczęli mutować, a wiele z pozostałych miast błyskawicznie się wyludniło. Podstawy mechaniki zapożyczono z Tunnels and Trolls oraz Mercenaries, Spies and Private Eyes, papierowych rolplejów, nad którymi dłubali niegdyś projektanci gry, Ken St. Andre i Michael Stackpole.

Jeśli zagrywacie się teraz w drugiego Wastelanda, to musicie wiedzieć, że Vargas i Angela debiutowali właśnie w tej odsłonie, to ona przedstawiła też kilka miejscówek, które staracie się doprowadzić do porządku (chociażby Highpool). Nie zmieniła się liczebność drużyny – cztery postaci tworzyliśmy od podstaw (bądź wybieraliśmy z listy podsuniętej przez developerów), a podczas przygody dało się dokooptować do ekipy trzy kolejne. Nie było oczywiście możliwości swobodnego manewrowania bohaterami poza mapą świata – w przypadku spotkania z co bardziej żywotnymi pikselami wyświetlał nam się odpowiedni obrazek i lista możliwych do powzięcia aktywności. Pierwsze Pustkowia ujmował wysokim poziomem trudności i „żyjącym” światem, który nie resetował się wraz z wyłączeniem gry. Dziś nie brzmi to szczególnie imponująco, ale pamiętajmy, że w 88 szczytem developerskiej finezji była Super Contra. Produkcja zyskała sobie uznanie mediów branżowych i kilka prestiżowych nagród – w tym tytuł przygodowej gry roku magazynu Computer Gaming World.

Wydanie sequela wydawało się tylko kwestią czasu i ten, rzeczywiście, powstał, choć tuż przed premierą zdecydowano... nie firmować go nazwą Wasteland. Zabierające nas na Florydę Fountain of Dreams było pod każdym względem mniejsze od prekursora, a w dodatku żaden z projektantów pracujących nad oryginałem nie wklepał do gry choćby kawałka kodu. Jako że Electronic Arts miało jeszcze wtedy jakiekolwiek poczucie obciachu - projekt wydano, choć bez nadmiernej promocji i nie wiązano go w materiałach prasowych z nośną marką. Do tematu wojny nuklearnej Interplay powrócił znowu dopiero na dekadę po premierze Wastelanda. W tym czasie Fargo przygotowywał egranizację Władcy Pierścieni, dołożył też trzy grosze do projektu Heart of the Alien (nie znacie? A może kojarzycie Another World, którego gra jest nieoficjalnym sequelem) i popełnił sporo mniej lub bardziej wartej zapamiętania drobnicy. Gdy jednak projektant wrócił na Pustkowia, zrobił to z przytupem.

Wybaczcie mi frazes, ale wydany w 1997 Fallout to kamień milowy w dziejach elektronicznej rozgrywki. Kto nie wyruszył nigdy po moduł, mający naprawić system pozyskiwania wody, nie włączył do drużyny Ochłapa ani nie odwiedził Blasku zwyczajnie nie ma prawa twierdzić, że zna się rolplejach, kropka. Ponad 50 zadań, spory, otwarty świat, masa sekretów i easter eggów oraz taktyczna, turowa walka sprawiają, że do tytułu i dziś wraca się z prawdziwą przyjemnością. Ba - nawet tyle lat po premierze można w nim odkryć coś, co przeoczyło się przy poprzednich podejściach. Warto też wyprężyć pierś, bo duży sukces w popularyzacji marki nad Wisłą miało CD-Action, które dołączyło grę w pełnej wersji już w 1999 (a na rok później w piśmie zameldowała się jeszcze świeższa część druga. W 2005 zaliczyliśmy natomiast hat-tricka, wrzucając na cover Fallout: Tactics).

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
środa, 24 września 2014, 22:55   ayla

To zdanie nie jest ani nadęte ani obraźliwe :D Poza tym, że spokojnie można wyczuć ironię, to taka prawda. Kto nie zna klasyki gatunku, znawcą tegoż nazywać się nie może. To się tyczy wszystkich dziedzin sztuki (pozwalam sobie wrzucić gry do jednej szuflady z literaturą, muzyką, filmem, choc sztuk plastycznych też sie to tyczy). Ja osobiście nie moge sie juz doczekać kiedy zawędruję do nowego Wasteland. Pójdę z duszą na ramieniu, ale pójdę. :) Jeszcze troszkę, jeszcze troszkę.

poniedziałek, 22 września 2014, 17:18   DUSTDEVIL

Fallout 1 to jedna z moich ulubionych gier. Szanuję ją zawsze i wszędzie.

poniedziałek, 22 września 2014, 3:33   Papkin

eyvon - wiedziałem, że ktoś to napisze :) Ja tam się przy New Vegas bawiłem bardzo dobrze i jeśli chodzi o klimat, to rzeczywiście gra stoi w jednej szufladzie z "jedynką" i "dwójką". Ale... cóż, nazwij to syndromem WUM, ale chcieliśmy w ten weekend przypomnieć raczej te tytuły, które mają jakiś tam związek z Wastelandem i w tym wypadku zarówno tury, jak i rzut izometryczny to jednak dość istotny filtr ;)

niedziela, 21 września 2014, 23:54   eyvon14moutaire

"Historii najnowszej streszczać nie zamierzam, bo też po przejęciu serii przez Bethesdę, nowe Fallouty nie mają wiele wspólnego ze szlachetnymi praszczurami." co takiego ? To zdanie jest jakąś kompletną bzdura. Co jak co ale Fallout&039;y znam i potrafię je rozpoznać - New Vegas jest Fallout&039;em, nawet część osób od poprzedniczek go robiła. W dodatku ma przecież fragmenty Van Burena. To że nie ma mechaniki gry (tury i rzut izometryczny) wcale nie oznacza że nie ma nic wspólnego z 1 i 2.

niedziela, 21 września 2014, 18:08   Amigos

Akurat w F2 karma i reputacja to 2 różne rzeczy. Reputacje były lokalne, a karmę zyskiwało się lub traciło za dobre/złe uczynki.

niedziela, 21 września 2014, 16:18   KB1

@Papkin
Ach, w porządku, źle zrozumiałem tamtego posta. Jak się człowiek spieszy... Wiadomo :).
Co do tego patentu - o co właściwie chodzi?

niedziela, 21 września 2014, 15:33   bohater8

@Papkin: Jest taka zasada (internetu, czy moze ogolna), ze kazdy napisany zart nie oznaczony jako zart/sarkazm/ironia/whatever zawsze zostanie przez kogos odczytany jako cos calkiem serio.

niedziela, 21 września 2014, 14:28   Papkin

KB1 - ależ ja piszę o napinactwie tego "hejtogennego" zdania, nie Twojej repliki, pax między gracze. ;) Swoją drogą Berlin zbierze wkrótce zupełnie świeże doświadczenia w byciu wrogiem publicznym, poczekajmy do wtorkowego numeru ;) (PS - wciąż Ci nie wybaczyłem, żeś mi zabrał sam wiesz jaki patent).

niedziela, 21 września 2014, 13:42   KB1

@Papkin
Jakie napinactwo? Próbuję tylko przedstawić "hejtogenność" tego zdania.
A ostatnie zdanie Berlina to czas teraźniejszy :).

niedziela, 21 września 2014, 13:22   Papkin

KB1 - ok, to uściślijmy: traktuję to zdanie wyłącznie jako zabawne napinactwo ;) Berlin - dzięki, wezmę sobie do serduszka. Swoją drogą jest rzecz, która mnie dziwi w Twoim poście. Czas przeszły w ostatnim zdaniu ;)

O autorze

Mateusz 'Papkin' Witczak
Mateusz 'Papkin' Witczak
redaktor
Lew z północy, rotmistrz sławny i kawaler, charakterologiczny Guybrush Threepwood. W grach szuka ekstatycznych uniesień, ale zazwyczaj wpada w pretensjonalną kloakę. Miłośnik Orwella i Burroughsa, prywatnie: Ojciec Chrzestny i terapeuta Crossa. Grał go Roman Polański.

Podobne newsy

Wasteland 2: Czym prędzej odbierzcie swoją darmową kopię gry na GOG-u!

News
środa, 11 grudnia 2019

wasteland-2-czym-predzej-odbierzcie-swoja-darmowa-kopie-gry-na-gog-u W pakiecie jest nawet niespodzianka.

Komentarzy:
15

Artykuły

W końcówce 2000 roku robi się... dziwnie.

Komentarzy:
15

W końcu docieramy do roku 2000. Nie sprawiło to, że nasza wędrówka jest mniej szalona.

Komentarzy:
15

Recenzję mógłbym równie dobrze napisać bez odpalania gry. Zapewne już domyślacie się, co to oznacza...

Komentarzy:
14

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z