Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

HIT[BLOGI] Bohater zaginiony - Heroes of Might & Magic V (2003)

Blogi wtorek, 29 października 2013, 16:00 Blogi
Heroes of Might & Magic V
Heroes of Might & Magic V

Nasza blogowa Ylthin cały czas mnie zaskakuje swoją znajomością serii Heroes of Might & Magic. Tym razem napisała świetny tekst o... Heroes of Might & Magic V, którego nie było. Fantastyczne rzeczy!

"Ale jak to", zakrzykniecie zapewne, widząc tytuł kolejnej bajędy. "Przecież HoMM 5 wyszło, i to w 2006 roku, więc czemu zaginone i trzy lata wcześniej?!"
Ano dlatego, że to nie jedyna gra z tym numerem... a zresztą - posłuchajcie o tym, co mogło być - a co nie nadeszło.

Heroes of Might & Magic IV, gra pozbawiona wielu szlifów i dręczona błędami, lecz wciąż całkiem przyzwoita, sprzedała się całkiem dobrze. A że kury znoszącej złote jaja się nie zabija, w 2003 roku rozpoczęto prace nad kontynuacją, opatrzoną cyferką "pięć".
Jon van Caneghem, w mniejszym stopniu zaangażowany w pośpieszny development czwartych Hirołsów, doskonale zdawał sobie sprawę z niedoskonałości i nietrafionych pomysłów, na które narzekali fani (w tym jego żona - w wywiadzie udzielonym na E3 Expo w 2003 roku dla Celestial Heavens przyznał: 'She still yells at me every day (...) "You ruined my game!"'). Stąd też pojawiła się decyzja, by tworzona właśnie kontynuacja - choć oparta na zmodyfikowanym silniku poprzedniczki - zrobiła zwrot o 180 stopni i powróciła do wzorców z części trzeciej, kładąc tym samym większy nacisk na elementy strategiczne miast dążyć w kierunku nieco pokracznego ni to RPG-a, ni to "turówki". Słowem - idealny balans, łączący nową technologię i co bardziej udane pomysły z HoMM IV oraz solidne podstawy z HoMM III.
Historia jednak chciała inaczej. Prace przerwało bankructwo 3DO, zamknięcie studia New World Computing i przejęcie praw do marki przez Ubisoft. Nowy gospodarz Hirołsów zdecydował się porzucić istniejący projekt i we współpracy z rosyjskim Nival Interactive stworzył zupełnie nową grę - HoMM V, jakie znamy dziś.

Zestawienie szkiców koncepcyjnych (Nowa Morisaku-Yu) i renderów (Tracy Iwata) - od lewej: Sprite, Catelf, Unicorn.

Niewiele wiadomo o HoMM V spod bandery NWC, po grze ostały się tylko szkice koncepcyjne, garść renderów i kilka informacji, jakimi twórcy podzielili się w wywiadach.
Jak pisałam, gra działała na zmodyfikowanym silniku graficznym czwórki. Sztuczna inteligencja powstawała od zera, z map wyrzucono (zdaniem Caneghema nadużywane) podziemia, ponownie dodano jeden z ficzerów czwórki w postaci zmieniających się miast - miały one rozrastać się wraz z poziomem rozbudowy. Całkowicie przebudowano system magii - miał się składać z palety "wspólnych" czarów oraz zaklęć przypisanych do określonej frakcji.
Skoro o frakcjach mowa - było ich sześć, nawiązujących do miast z poprzednich gier. Nieznane są ich nazwy, nie wszystkie też odczekały się szkiców czy renderów.
Pierwsze z miast było wyraźnie inspirowane Rezerwatem i frakcją Czarodziejki z HoMM II (dla ułatwienia nazywam je "Naturą"). Drugie było typowym Zamkiem/Przystanią, pełnym rycerzy i kapłanów. Trzecie łączyło cechy Twierdzy i Lochu - obok cyklopów walczyły tu bowiem minotaury (doczekało się wyłącznie kilku szkiców). Czwarte było spadkobiercą Cytadeli, zamieszkaną przez humanoidalne jaszczury i smoki. Piąte i szóste to odpowiednio Nekropolis i Akademia (rendery miasta i szkic czarodzieja).
Nic nie wiadomo o fabule - poza tym, że miała zostać osadzona w świecie Axeoth, wprowadzonym w HoMM IV. Z wywiadu z Caneghemem wynika także, że edytor map miał opierać się na tym samym rodzaju skryptów, co edytor poprzedniej odsłony, zaś za muzykę miał odpowiadać Rob King.

Render przedstawiający jednostki jaszczuroludzi

Upadek New World Computing, zatopionego wraz z 3DO i decyzja Ubisoftu o stworzeniu gry od nowa wspólnie zaprowadziły tą wersję Heroes of Might & Magic V do Biura Gier Zaginionych. Jon van Caneghem odmówił współpracy z Ubi i Nivalem, a następnie przeszedł do EA. Nieliczne elementy ze starego projektu (jak choćby pustynna Akademia czy Kirin - smokopodobna istota z chińskiej mitologii) pojawiły się w piątej i szóstej odsłonie cyklu, a Starożytni i ich światy odeszły w niepamięć, zastąpione niezbyt lubianym za sztampowość i nieoryginalność Ashanem.
Barwny świat dawnych Hirołsów oddzielono grubą kreską.

[Wpis na blogu autorki]

Dodaj komentarz ν
Podziel się:
Więcej na temat: Blogi,
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
środa, 30 października 2013, 23:33   kolas

Ja przyznam, że mimo paru nietrafionych decyzji, to "czwórka" zawsze bardzo mi się podobała i lubię do niej wracać jak do trzeciej odsłony. Moim zdaniem jest dużo bardziej klimatyczna i grywalna niż piąta i szósta część. Nie wiem czemu, ale dwie ostatnie odsłony, mimo dobrej mechaniki nie potrafią mnie przyciągnąć, nie ma w nich tej magii i mam wrażenie, że to wina w dużym stopniu stylu oprawy. Hirołsy klimatem zawsze stały!

wtorek, 29 października 2013, 20:43   Ylthin

@Kedzioras - New World Computing poszło na dno ze swoim właścicielem - 3DO. Firma ta inwestowała w różne dziwne rzeczy, które potem się nie zwracały (konsolowe porty, masy spin-offów i niewydanych gier), potem "na chybcika" wypchnęła HoMM IV i Might & Magic IX (gry były mocno niedopracowane, często brakowało zawartości, trapiły je błędy), wymusiła kolejne dwa dodatki do Hirołsa (Gathering Storm i Winds of War), żeby zarobić jak najwięcej kasy... a potem i tak zbankrutowała, topiąc przy okazji NWC.

wtorek, 29 października 2013, 20:37   Ylthin

@Bluearga - Gra co prawda korzystała z renderów w 3D (jak H4), ale wyświetlana była w rzucie izomerycznym, jak wszystkie dwuwymiarowe Hirołsy. Feniks miał być wysokopoziomową jednostką "Natury", jak nazywam tą wzorowaną na Rezerwacie z czwórki i mieście Czarodziejki z dwójki frakcję i fakt faktem, wygląda cudnie (rzeczony render zdobi banner we wpisie na blogu). Istnieją rendery miast Nekropolii, Przystani i "Keep" oraz Tartaku i Kopalni Rudy, jest też szkic miasta "Natury".

wtorek, 29 października 2013, 19:12   ScorpioLT

HoM&M 3, moja pierwsza gra tej serii i ostatnia:) Bo chociaż mam 4 i 5, to w żadnej nie przeszedłem pojedyńczej mapy... Może dlatego że nie mam z kim grać w trybie hotseat ? :( Podziemia nadużywane? W edytorze trójki moje podziemia wyglądaly jak w jednym filmie, cały inny świat:D

wtorek, 29 października 2013, 19:09   Bluearga

Tylko chcę wam przypomnieć, że HV w wydaniu 3DO nie miało być w pełnym 3D. Graficznie było bardzo zbliżone do IV. Na necie możecie też zobaczyć jak miał wyglądać Feniks w tej grze(prawdopodobnie istota legendarna, neutralna) - naprawdę wyglądał zarąbiście :P Jest też parę renderingów pojedynczych budynków(bodajże Nekropoli)

wtorek, 29 października 2013, 18:52   piotrek578

a mogłem mieć swoje ukochane miasto - fortress - w czyde : /

wtorek, 29 października 2013, 18:34   dreamShow

V była dobra ale [beeep] nie urywała. Trójka przykuwała na długo do komputera a po piątce chciało mi się zrobić przerwę.

wtorek, 29 października 2013, 18:22   kuba1711

Czwartą część uważam za najlepszą część obok trójki, lecz miała jednak parę nieudanych elementów. A piąta część to mógł być kosmos, ech. Za to powstał zwykły remake trójki. Nie był zły, ale jednak nużący, nie było w nim nic oryginalnego i innowacyjnego.

wtorek, 29 października 2013, 17:22   Pierog321

Ehhh... brakuje mi Cytadeli i jaszczuroludzi w piątce :/

wtorek, 29 października 2013, 16:37   Kedzioras

Nie rozumiem ekonomii. Jedni ludzie robią świetne gry, tworzą najsłynniejszą serię strategiczno-turową na świecie i potem dzięki temu bankrutują. Life is brutal. Z opisu tego co tutaj jest, to piątka mogłaby być naprawde miodna. Szkoda. :(

O autorze

Blogi

Podobne newsy

Weekendowy Przegląd Blogów: Ciemno wszędzie tylko nie tu

News
niedziela, 27 października 2013

weekendowy-przeglad-blogow-ciemno-wszedzie-tylko-nie-tu Coraz zimniej i ciemniej na dworze, nikomu się wychodzić nie chce (no dobra, może tylko mnie) to i tekstami obrodziło. Dzisiaj macie dużo do poczytania, więc nie zabieram wam ani chwili i życzę miłej lekturki!

Komentarzy:
0

Artykuły

Którą wybierzesz? Pieśń o przygodzie, wolności i historii, pieśń o zdegenerowanych bandytach na Dziwnym Zachodzie, a może pieśń o niedającej się opisać grozie?

Komentarzy:
5

Popularnemu Pac-Manowi stuka właśnie 40 lat. Takiej rocznicy nie możemy zignorować. Ale, że na jego temat pisałem dość obszernie ze 2 lata temu (CDA 02/2018), dziś tylko w telegraficznym skrócie przypomnę najważniejsze informacje na jego temat.

Komentarzy:
2

Machamy biało-czerwoną flagą i gramy na baczność, pożerając ogórki kiszone, bo w tworzeniu każdej z tych gier brali udział Polacy. 

Komentarzy:
1

A gdyby tak spróbować czegoś nowego?

Komentarzy:
15

Najczęściej czytane

Najczęściej komentowane

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z