1
24.05.2024, 13:00Lektura na 2 minuty

Twórca Baldur's Gate'a 3 o niezależności i problemie z Game Passem. Swen Vincke dla CD-Action

Swen Vincke, szef Larian Studios, udzielił wywiadu CD-Action, w którym wypowiedział się m.in. o tym, jak ważna dla twórców gier jest niezależność.


Jakub „rajmund” Gańko

Larian Studios od lat miał na oku chyba każdy miłośnik komputerowych erpegów, ale za sprawą zeszłorocznego Baldur's Gate'a 3 belgijski producent wskoczył do bezdyskusyjnej światowej ekstraklasy. I między innymi dlatego nie mogło zabraknąć jego przedstawicieli na tegorocznej gali Digital Dragons. Ostatnie dzieło Lariana zostało tam też nagrodzone w kategorii Najlepsza gra zagraniczna.

Na miejscu byli obecni również nasi dzielni redaktorzy, Karol Laska i Filip Chrzuszcz, którzy mieli przyjemność porozmawiać ze Swenem Vincke. Pełny wywiad przeczytacie na cdaction.pl w niedzielę, ale już dziś mamy dla was przedsmak tej rozmowy. Oto, co wspomniany szef Lariana uważa na temat dążenia do niezależności, którą jego studio wciąż utrzymuje.


Myślę, że dla developera zawsze lepiej sprawować pieczę nad swoim przeznaczeniem. Nie zawsze będziesz w stanie to zrobić, co jest w porządku. A jeśli pracujesz z innymi firmami – też okej. Ale ostatecznie jako developer prawdopodobnie chcesz mieć kontrolę nad wszystkim, co dzieje się z twoją grą.


To szczególnie ważna kwestia w kontekście ostatnich lat w branży, które co chwila przynoszą ogromne przejęcia. Jak później mogą się skończyć takie sytuacje, mogliśmy zaobserwować ostatnio na przykładzie twórców Hi-Fi Rusha, którzy mimo dobrych ocen na Metacriticu i przychylności graczy zostali zamknięci przez Microsoft. Swen sam wcześniej obstawał przy zdaniu, że najważniejsze jest robienie dobrych gier i zdobywanie pozytywnych not w recenzjach, w tym wypadku jednak problem widzi gdzie indziej.


To była gra z Game Passa, prawda? Myślę więc, że w tym tkwi problem. Nie wiem, jak dobrze by się sprzedawała bez pomocy Microsoftu. Ale żeby być bardziej szczegółowym – zasada, o której mówiłem, ta z dobrym wynikiem Metacritic wpływającym na sprzedaż gry, dotyczyła gier RPG. (...) RPG uznaje sprawczość gracza, więc ten czuje, że coś w tym fikcyjnym uniwersum znaczy. Tego ludzie szukają, zawsze chcą być kimś innym w innym świecie. Nie ma lepszego sposobu na wyrażenie faktu, że jesteś kimś innym w innym świecie, niż ów świat reagujący na twoje wybory.


W oczekiwaniu na dalszą część rozmowy polecam poczytać o Larian Studios Warsaw, czyli nowo otwartym polskim oddziale twórców Baldur's Gate'a 3.


Czytaj dalej

Redaktor
Jakub „rajmund” Gańko

Czarna owca rodu Belmontów, szatniarz w Lakeview Hotel, włóczęga z Shady Sands, dawny szef ochrony Sarif Industries, wielokrotny zabójca Crawmeraksa, tropiciel ze starego Yharnam, legenda Night City.

Profil
Wpisów1919

Obserwujących9

Dyskusja

  • Dodaj komentarz
  • Najlepsze
  • Najnowsze
  • Najstarsze