Logowanie do CD-ACTION

Zamknij [X]
Załóż sobieNie masz konta?

Co daje konto w serwisie cdaction.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Wideo

Football Manager 2009 - recenzja elda

wtorek, 2 grudnia 2008, 10:45
Sports Interactive lubi zaskakiwać. Od kilkunastu miesięcy zapowiadany jest z wielką pompą Football Manager Live. Ponoć ostatecznym terminem premiery był październik. Jest listopad, a zamiast Football Managera Live na półki sklepowe trafił kolejny Football Manager. Nie byłem zbyt optymistycznie nastawiony do FM 2009. Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że w ostatnim czasie Sports Interactive koncentrowało większość sił na Football Managerze Live, spodziewałem się niewielkich zmian. Co najwyżej odświeżenia składów. Tymczasem Angole po raz kolejny mile zaskoczyli, wprowadzając naprawdę duże, można chyba napisać - rewolucyjne zmiany. NIE CO MECZ JA MAM... SI przez lata było postrzegane jako firma konsekwentna do bólu. Kiedy konkurenci (tak na marginesie z roku na rok było ich coraz mniej, teraz pozostał właściwie tylko jeden - EA Sports i jego FIFA Manager) oferowali graczom coraz ładniejsze animacje 3D, twórcy Football Managera pozostawali wierni tekstowi opisującemu wydarzenia na boisku. Dopiero ze trzy lata temu Sports Interactive postanowiło wprowadzić animacje 2D. Dlatego to, co się stało w Football Managerze 2009, można śmiało określić rewolucją. ...TYLKO CO MECZ MY MAMY... Jak już pewnie wiecie, największą zmianą w stosunku do poprzednich części jest wprowadzenie silnika 3D, dzięki któremu możemy oglądać zmagania na boisku. Przy tym trzeba zaznaczyć, że użyto do tego engine'u testowanego w becie Football Managera Live. Zaoferowano też furtkę ortodoksom - mogą się zdecydować na tekst lub widok 2D. Na całe szczęście, bo chociaż jestem otwarty na nowości, animacje 3D nie przypadły mi do gustu. Po pierwsze, nie są jakoś przesadnie ładne, a po drugie - są (co jest ważniejsze) mniej czytelne. Wydaje mi się, że patrząc na "kuleczki" w trybie 2D da się więcej zobaczyć niż w nowym 3D. ...W OGÓLE, KOMPLETNIE, KONKRETNIE... W porównaniu do "kuleczek" piłkarze w 3D poruszają się tak jakoś chaotycznie i niechlujnie. Akcje są szarpane, bramkarze bronią nierealistycznie, koślawo biegają kopacze. Może to tylko moje wrażenie, być może powodem jest to, że jednocześnie gram w FIFA Managera 09, a tam animacje są znakomite. Nie zmienia to faktu, że mnie się nowe animacje 3D nie podobają i wolę sprawdzone rozwiązania. To jednak nie koniec zmian. Kolejną jest uaktualnienie składów, do ostatniego dnia sierpnia. ...PROBLEMY ZE SPODENKAMI... Za przykładem konkurencji Sports Interactive wprowadziło konferencje prasowe, i to z prawdziwego zdarzenia. Składają się one z całej serii pytań zadawanych przez kilku dziennikarzy z różnych gazet, a dotyczą formy zespołu, poszczególnych zawodników, kontuzji, taktyki etc. Bardzo fajne jest to, że oprócz gotowych odpowiedzi jest także miejsce na wpisanie własnej wypowiedzi na zadane pytanie. Na konferencję można pójść samemu lub wysłać asystenta. Jednak kto z kibiców nie chciałby się poczuć jak boski Jose Mourinhno i powalczyć na argumenty z mediami? Bez dwóch zdań rozbudowane konferencje prasowe to strzał w dziesiątkę. ...CAŁY CZAS PĘKAJĄ SZNURKI... Równie ciekawym pomysłem jest wprowadzenie ocen cząsteczkowych dla piłkarzy, dzięki którym nie ma mowy o tym, by cały zespół został oceniony na, powiedzmy, 7. Teraz dowiemy się, że jeden kopacz zagrał na 7,8, a inny na 7,2. Prawda, że fajnie? Zwiększono, i to znacznie, rolę asystenta. W trakcie meczu możecie go zapytać o to, jak sobie radzi drużyna lub poszczególni kopacze. Dostęp do niego mamy w opcjach taktycznych wśród danych statystycznych o meczu. ...I TO BYŁO KONKRETNIE, ŻE BIEGAŁEM... Największa bolączka serii Football Manager, czyli opcje treningowe, uległy drobnej korekcie. Piłkarze mogą wytrenować pewne zagrywki. Przykładowo skrzydłowym zlecić można, by hasali po skrzydle, rozgrywającym, aby grali prostopadłe piłki do napastników, obrońcom by nie robili wślizgów etc. Zmiana to na lepsze, ale nadal aspekt treningowy Football Managera pozostawia wiele do życzenia. Nie chodzi o to, by przesadnie skomplikować jego opcje, ale życzyłbym sobie, by to, jak ćwiczą nasi podopieczni, przekładało się na ich postępy. Pod tym względem niedoścignionym wzorem jest dla mnie prehistoryczny Ultimate Soccer Manager. ...TAM DWIE MINUTY... Wkrótce pewnie otrzymamy patch, którego AI się domaga. Nie, by było jakoś tragicznie - jest całkiem dobre, ale nie zdołano wyeliminować tych błędów, które towarzyszą serii od niepamiętnych czasów. Trochę dziwi, dlaczego - kiedy pod koniec meczu cofnę zespół do obrony - dostaję dwie bramki z kontrataku? Co roku ta sama historia - trzeba pozbyć się tych irytujących buraczków. Dlaczego nie można tego zrobić od razu? Tym bardziej że w paru miejscach poprawiono AI. Bardziej realistyczne są finanse klubowe. Podczas grania w Football Managera 2008 zadawałem sobie pytanie, jak to możliwe, że Arsenal ma budżet cztery razy większy od Realu Madryt? Niby liga angielska jest bogatsza, ale Arsenal to ostatni klub, który wydałby 250 milionów euro na transfery. ...CAŁY CZAS SPADAŁY MI SPODENKI... A skoro już o tym mowa, od nowa zostały zaprogramowane opcje transferowe. Podobno, bo grając Śląskiem, z uwagi na niski budżet i wątpliwą reputację klubu, nie byłem w stanie tego zauważyć. Mimo to Football Manager 2009 to dzięki kilku nowym opcjom jeszcze lepszy menago niż poprzednik. Grywalność stoi na nieprzyzwoicie wysokim poziomie i jako kibic nie mam prawa negować sloganu reklamowego, że to "najwspanialsza robota na ziemi". ...NIE MOGŁEM KONTYNUOWAĆ GRY... Co zabawne, do FM dotarło równouprawnienie. Nowym menedżerem może być kobieta. W ciemno będę zgadywał, że odsetek pań grających namiętnie w ten tytuł waha się pomiędzy 0,001 a 0,002%, dlatego opcję tę potraktować należy z przymrużeniem oka. Ale skoro w FIFA Managerze można stworzyć rodzinkę (Electronic Arts wszędzie wepchnie Simsy) i poświęcać jej czas na równi z obowiązkami w klubie, to dlaczego by nie? Sam tego nie sprawdzałem, ale Sports Interactive twierdzi, że po wybraniu menedżerki, wszystkie teksty nas dotyczące są rodzaju żeńskiego. Jeśli chodzi o grafikę, zmiany nie ograniczają się tylko do silnika meczowego. Twórcy postarali się jeszcze bardziej uprościć interfejs, a najbardziej widoczną zmianą jest górna belka, którą podzielono na opcje podporządkowane piłkarzom, klubowi i menedżerowi. Niby drobiazg, ale pomaga przy nawigacji. ...MUSIAŁEM TRZYMAĆ SPODENKI JEDNĄ RĘKĄ... Dziewięć oczek to ocena troszkę na wyrost, ale wszystko to, co mi się w nowym Football Managerze nie podoba, to pojęcie względne. Drobne błędy w AI da się usunąć patchem. Animacje 3D można śmiało wyłączyć, a cała reszta jest doskonała i Sports Interactive po raz kolejny udowadnia, że nie ma sobie równych. Nic, tylko grać i cieszyć się z tego, że dzięki Football Managerowi możemy spełniać dziecięce marzenia o prowadzeniu ukochanego klubu po największe krajowe i europejskie laury. Ocena: 9 Grywalność: 9 Wideo: 8 Audio: 1 Plusy: - mecze w 3D (dla lubiących efekty wizualne) - konferencje prasowe - tradycyjnie realizm Minusy: - mecze w 3D (dla betonu) - bugi w AI
Wasze komentarze, opinie, uwagi
Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy. Zaloguj się lub Załóż konto
Nikt jeszcze tego nie skomentował.

Galerie zdjęć

Gry A-Z

Wyszukaj: Szukaj
0 - 9 A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R S T
U V W X Y Z